Byggahus.se

Byggskojare och Målvakter...

1. N
    Medlem · 4 inlägg

nils1960

Medlem
    ...finns det ju en del av.

Min totalentreprenör Örement Producer AB har nu försatts i konkurs. :(

I början av November delades företaget i två delar (utan någon kunds vetskap) - själva inkromet såldes till en konkurrent och den andra delen (där vår hus ligger i) behölls i ursprungsbolaget (ägt av ursprungliga ägarna) - men det namnändrades nu till Scrip Konsult AB. I detta bolag fanns bara en regäl skatteskuld, några snart färdiga hus, och massa innestående garantipengar.

Underentreprenörerna anar oro direkt när betalningarna börjar hala. Några veckor senare säljs bolaget till två betalningsoförmögna personer med kriminell bakgrund. Betalningarna fortsätter att utebli och i början av året försätts det i konkurs - då de inte kunnat få några lån...

För min del löser Garbo färdigställandeförsäkringen in. Jag åker dock på en massa jobb i form av tjafs med Garbo, diskusioner med mya byggare etc. och kommer säkert att förlora en hel del på innestående prylar som ligger utanför kontrakter som jag redan betalt.
    Värst ekonomiskt är det för de underentreprenörer som förlorar sina fodringar i form av obetalde räkningar och garantipengar.

Min fråga är nu - vart skall man vända sig för att anmäla ett handlade som detta? Kan man på något sätt få ersättning för nerlagt extraarbete som detta ger?
    Min teori är att de ursprungliga ägarna dumpade företaget (skatteskulderna och garantipengarna) på de två Målvakterna som tog på sig konkursen och fick vara med att dela på innestående likvider.

De ursprungliga ägarna köpte i samma veva ett uthyrningsföretag med ~40 anställda och har sedan tidigare ett anläggningsbolag av liknande storlek samt Fastighet och Förvaltningsbolag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.