2 574 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Skatteregler vid avstyckning
Hej!
Vi har köpt ett hus och renoverat upp det. Vi har även styckat av en del av tomten. Avsikten är att sälja både den nybildade tomten och den gamla tomten med tillhörande hus och sedan bygga någon annanstans. Vi vill göra en så skattemässigt fördelaktig affär som möjligt.
Fråga 1.
Kan man man sälja tomten och huset var för sig och slå ihop vinsterna och föra med sig dessa in i den nya bostaden utan att skatta för det (uppskov). Eller är det bara vinsten på huset som går att ta med sig.
Fråga 2.
Hur räknar man ut anskaffningsvärdet på den nybildade tomten respektive anskaffningsvärdet för gammal tomt med hus på.
Fråga 3.
Hur stor är skatten på tomt?
MVH
Christer
Vi har köpt ett hus och renoverat upp det. Vi har även styckat av en del av tomten. Avsikten är att sälja både den nybildade tomten och den gamla tomten med tillhörande hus och sedan bygga någon annanstans. Vi vill göra en så skattemässigt fördelaktig affär som möjligt.
Fråga 1.
Kan man man sälja tomten och huset var för sig och slå ihop vinsterna och föra med sig dessa in i den nya bostaden utan att skatta för det (uppskov). Eller är det bara vinsten på huset som går att ta med sig.
Fråga 2.
Hur räknar man ut anskaffningsvärdet på den nybildade tomten respektive anskaffningsvärdet för gammal tomt med hus på.
Fråga 3.
Hur stor är skatten på tomt?
MVH
Christer
Klicka här för att svara