Byggahus.se

Problem med kulvert under tomten

1. A
    Medlem · 19 inlägg

annette

Medlem
    Vi har en kulvert som går under vår tomt och det visar sig att det är en dagvattenkulvert från "när&fjärran" som efter vår tomt mynnar ut i havet. Vårt problem är att vi har en brunn i vår källare som mynnar ut i kulverten. Detta gör att då havet stormar som det gjorde förra veckan så trycks vattnet (inkl. fiskar :))upp i vår källare. Detta har hänt 2 gånger och nu inser vi att vi måste göra något. Jag har talat med kommunen som säger att de inte har något ansvar för kulverten och att det har varit en massa bråk om den och man ville att en förrättning skulle ske men inget har hänt. Kommunen har ändå tagit på sig ansvaret för att rensa på stranden för att vattnet skall ha fritt flöde ut i havet. Min fråga är om någon vet vad som gäller med kulvertar som ingen vill kännas vid? Någon måste väl ändå ha ansvaret för den? ???

2. A
    Medlem · 419 inlägg

AndreasK

Medlem

Re: Problem med kulvert under tomten

Försök få till en backventil i avloppet. Jaga på kommunen så att de fixar fram detta.

Om inte kommunen går med på det så kan du testa med försäkringsbolaget. Jag antar att de får betala för vattenskadorna som uppstår varje gång det rinner över.

Att förebygga en skada kan vara intressant för försäkringsbolaget (det beror dock på vilken handläggare som du får tag på).

3. A
    Medlem · 19 inlägg

annette

Medlem

Vi har en backventil men den sköt upp som en nyårsraket. Försäkringsbolaget verkar inte särskilt samarbetsvilliga så jag får väl försöka med kommunen igen. Tack för svaret

4. Abuquir
    Husägare · Västra götaland · 628 inlägg

Abuquir

Husägare

Släng ner en dynamitgubbe, så får du se vem som tar på sig ansvaret med att fixa kulverten efter att det blir stopp i den. Det lær inte drøja længe innan de børjar klaga nær andra hus upptæcker att det ær stopp i deras rør också. Sedan kan du ju be dem att fixa erat också eftersom det ær stopp hos er också! ;D ::)

Olof

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.