Byggahus.se

Kan jag åberopa min radonklausul??!

1. A
    Medlem · 59 inlägg

andreasimner

Medlem
    Har precis fått tillbaka radonmätningsresultatet från Gammadata på den hus som vi har köpt.

Där står:
    " Årsmedelvärde: 200 Bq/m³
    Kommentarer:
    Det oavrundade årsmedelvärdet var 203 Bq/m3. "

I mitt köpekontrakt står det att:
    "Om det visar sig
    att erhållna värden överstiger de av kommunen rekommenderade 200 bq/kbm skall
    detta åtgärdas av säljaren och på dennes bekostnad så att godkända värden erhålls."

Vilken av mätvärdena kan jag åberopa, dels mot säljaren, dels gentemot kommunen om jag vill söka bidrag? Kan jag åberopa avrundade värdet eller inte?

Gammadatas telefontid är slut, därför skickar jag ut frågan här.

/Andreas

2. P
    Medlem · 249 inlägg

peddap

Medlem

Re: Kan jag åberopa min radonklausul??!

Jag kan bara säga att i vårat hus köp så ingår radonsäkring utan extra kostnad...har du kollat om det ingår för dig ?

3. Kaitsu_L
    Medlem · Uppsala · 117 inlägg

Kaitsu_L

Medlem

Re: Kan jag åberopa min radonklausul??!

"Om det visar sig
    att erhållna värden överstiger de av kommunen rekommenderade 200 bq/kbm skall
    detta åtgärdas av säljaren och på dennes bekostnad så att godkända värden erhålls"

Jag vet inte säkert, men jag tror att man räknar på årsmedelvärdet - och då överstiger det inte det rekommenderade värdet. Nu vet jag inte exakt hur man mätt (när, hur länge, metod etc) men skulle du mäta på nytt kan du få värden både något under och något över. Hur man ska hantera det har jag ingen aning om, är nog rädd att du får vända dig till Gammadata och kommunen... finns kanske prejudikat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.