5 117 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Granntvist om vägar
Har nu precis lärt mig hur knöligt det är med alla servitut och överenkommelser (håller på undersöker en tomt vi kanske ska köpa).
Inskrivna servitut, överenskommelser eller beslut kan finnas hos Inskrivningsmyndigheten, hos lantmäteriet, hos Vägverket eller hos kommunen.
Du kan begära ett fastighetsutdrag från Lantmäteriet både för din egen fastighet och grannarnas och bondens fastighet. Du kan få betala en slant för dem.
På fastighetsutdraget ffinns inskrivet de servitut de vet om. Bredvid servituten, detalplanen (planerna om det finns flera), lagfarter och andra åtgärder finns antecknat Aktbeteckningar. Dessa Akter bör du leta upp. De kan som sagt finnas lite varstans (se ovan).
Förutom dessa akter kan det som tidigare sagts, finnas andra och gamla hos andra myndigheter än Lantmäteriet.
Längst ner på fastighetsutdraget står vilka Lantmäterimyndighet och inskrivningsmyndighet era fastigheter tillhör.
Ett noggrant undersökningsarbete med både mängder av telefonsamtal och personliga besök är viktigt.
Lycka till!
Inskrivna servitut, överenskommelser eller beslut kan finnas hos Inskrivningsmyndigheten, hos lantmäteriet, hos Vägverket eller hos kommunen.
Du kan begära ett fastighetsutdrag från Lantmäteriet både för din egen fastighet och grannarnas och bondens fastighet. Du kan få betala en slant för dem.
På fastighetsutdraget ffinns inskrivet de servitut de vet om. Bredvid servituten, detalplanen (planerna om det finns flera), lagfarter och andra åtgärder finns antecknat Aktbeteckningar. Dessa Akter bör du leta upp. De kan som sagt finnas lite varstans (se ovan).
Förutom dessa akter kan det som tidigare sagts, finnas andra och gamla hos andra myndigheter än Lantmäteriet.
Längst ner på fastighetsutdraget står vilka Lantmäterimyndighet och inskrivningsmyndighet era fastigheter tillhör.
Ett noggrant undersökningsarbete med både mängder av telefonsamtal och personliga besök är viktigt.
Lycka till!
Håller helt med Hemmakatten. Ta reda på dessa fakta
Jag antog, att då samtliga tomter är med på väg 2, medan väg 1 saknar förening, så bildades väg 2, för att VARA EN VÄG FÖR ALLA; oberoende av andra ev befintliga vägar - kostigar. Detta skulle vara den framtida vägen för alla. Om sedan bonden bygger väg 1, och vissa andra tomtinnehavare anser sig ha rätt använda den, och dessutom brer ut sig på bondens mark, kan situationen lätt bli infekterad. För utan servitut eller annat avtal har ni inte rätt använda vägar regelbundet på bondens mark - även om dessa funnits där länge, OM det var väg 2 som ska vara den allmänna vägen.
Finns inga servitut eller annat för väg 1 resp väg 2 (eller skrivna protokoll etc), är det bara att anträda den långa (och kanske dyrbara) marschen mot bildandet av en formell vägförening, där även trilskande tomtägare kan tvångsanslutas (har jag för mig).
Jag antog, att då samtliga tomter är med på väg 2, medan väg 1 saknar förening, så bildades väg 2, för att VARA EN VÄG FÖR ALLA; oberoende av andra ev befintliga vägar - kostigar. Detta skulle vara den framtida vägen för alla. Om sedan bonden bygger väg 1, och vissa andra tomtinnehavare anser sig ha rätt använda den, och dessutom brer ut sig på bondens mark, kan situationen lätt bli infekterad. För utan servitut eller annat avtal har ni inte rätt använda vägar regelbundet på bondens mark - även om dessa funnits där länge, OM det var väg 2 som ska vara den allmänna vägen.
Finns inga servitut eller annat för väg 1 resp väg 2 (eller skrivna protokoll etc), är det bara att anträda den långa (och kanske dyrbara) marschen mot bildandet av en formell vägförening, där även trilskande tomtägare kan tvångsanslutas (har jag för mig).
Det finns ingen anledning till att gräva ned sig i en fastighetsutredning. Alldeles för mycket tid och resurser kommer att gå åt till detta.
Mitt råd är:
1. Tala med en lantmätare och fråga honom om Ni kan tilltvinga Er en rätt att nyttja vägen. Pressa honom på vad det kan komma att kosta även om han inte har lust att svara.
2. Med lantmätarens svar i ryggsäcken så försök sedan återigen att till stånd en uppgörelse med bonden. Det är ALLTID bäst att försöka komma överens. Undvik i det längsta att komma med hot. Ge honom ett erbjudande som han inte kan motstå.
Var jag desperat skulle jag erbjuda mig att rusta upp väg 1 samt åta mig underhållskostnaderna och förättningskostnaderna för vägen.
3a. När Ni är överens så gå tillbaka till lantmätaren och begär att väg ett skall tillföras genensamhetsanläggningen. Gör Ni inte det så dröjer det inte många år innan en ny tvist uppstårv mellan Er eller nya fastighetsägare.
3b. Är Ni inte överens så begär en tvångsförrättning hos lantmätaren.
Mitt råd är:
1. Tala med en lantmätare och fråga honom om Ni kan tilltvinga Er en rätt att nyttja vägen. Pressa honom på vad det kan komma att kosta även om han inte har lust att svara.
2. Med lantmätarens svar i ryggsäcken så försök sedan återigen att till stånd en uppgörelse med bonden. Det är ALLTID bäst att försöka komma överens. Undvik i det längsta att komma med hot. Ge honom ett erbjudande som han inte kan motstå.
Var jag desperat skulle jag erbjuda mig att rusta upp väg 1 samt åta mig underhållskostnaderna och förättningskostnaderna för vägen.
3a. När Ni är överens så gå tillbaka till lantmätaren och begär att väg ett skall tillföras genensamhetsanläggningen. Gör Ni inte det så dröjer det inte många år innan en ny tvist uppstårv mellan Er eller nya fastighetsägare.
3b. Är Ni inte överens så begär en tvångsförrättning hos lantmätaren.
Vi hade ju möte där alla utom problemgubben närvarade. Bonden som inte lät mig åka på "hans" väg gav med sig när hans vänner stod på min sida. Vi enades om att försöka ta detta den enkla och billiga vägen, alltså utan myndigheter. Vi ska slå ihop vägarna till en stor vägförening så fort vi har rustat upp väg 2 till skick motsvarande väg 1. Men för att rusta väg 2 måste ägaren till ladan F betala och det vill han ej. Särskillt inte när vi kräver honom på 6st andelar eftersom han har 6st hyresgäster vilka genererar över 50% av all trafik på vägen. Denna gubben kör dock bara svarta pengar så i värsta fall går man väl till skatteverket...Charlie skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Om ni bildar en formell vägsmafällighet så kan ni tvinga den trilskande grannen att vara med, och betala. Skulder till samfälligheter har högre prioritet än skatteskulder. En anmälan om utebliven betalning till länstryrelsen resulterar i utmätning inom 30 dagar.
Då gäller det att ni skall basera utdebiteringen på den fördelning som bestäms vid bildandet (Och det finns fasta regler för det), om föreningen väljer att ta ut avgifter på annan princip (typ han åker så sällan), så faller föreningens rätt att ta ut avgift överhuvudtaget.
Sedan är det en annan sak att ta ställning till om man vill ha statliga bidrag eller ej till vägföreningen (om det nu går att få). Har man en gång tagit emot bidrag, så får man inte hindra andra att åka på vägen (och det tror jag gäller i all evighet). I vissa fall kan man också "tappa kontrollen" över vögen, har man tagit emot bidrag så kan kommunen bestämma att vägen av allmäna intressen skall rustas upp till viss nivå PÅ ER BEKOSTNAD, visserligen med statliga lån, men dom skall trots allt betalas.
Då gäller det att ni skall basera utdebiteringen på den fördelning som bestäms vid bildandet (Och det finns fasta regler för det), om föreningen väljer att ta ut avgifter på annan princip (typ han åker så sällan), så faller föreningens rätt att ta ut avgift överhuvudtaget.
Sedan är det en annan sak att ta ställning till om man vill ha statliga bidrag eller ej till vägföreningen (om det nu går att få). Har man en gång tagit emot bidrag, så får man inte hindra andra att åka på vägen (och det tror jag gäller i all evighet). I vissa fall kan man också "tappa kontrollen" över vögen, har man tagit emot bidrag så kan kommunen bestämma att vägen av allmäna intressen skall rustas upp till viss nivå PÅ ER BEKOSTNAD, visserligen med statliga lån, men dom skall trots allt betalas.
Vet du vad det kostar?????hempularen skrev:
Vi får en ny väg för dom pengarna.
"En samfällighetsförening får alltid betalt"
Föreningen får betalt före banken.
"Med samfällighetsförenings fordran på belopp, som vid uttaxering enligt lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter påförts någon såsom ägare av fastighet eller innehavare av tomträtt, som omfattas av samfälligheten, följer förmånsrätt enligt 6 § 1 eller 7 § 2 förmånsrättslagen (1970:979), om beloppet icke förfallit till betalning tidigare än ett år före utmätning eller konkursansökan."
(Lag (1973:1152) om förmånsrätt för fordringar enligt lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter)
Med ett lagakraftvunnet beslut i föreningen kan du söka verkställighet direkt hos kronofogden dvs. grannes fastighet tas i mät. Vad det kostar får du veta av kronofogden eller på www. skatteverket.se
Föreningen får betalt före banken.
"Med samfällighetsförenings fordran på belopp, som vid uttaxering enligt lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter påförts någon såsom ägare av fastighet eller innehavare av tomträtt, som omfattas av samfälligheten, följer förmånsrätt enligt 6 § 1 eller 7 § 2 förmånsrättslagen (1970:979), om beloppet icke förfallit till betalning tidigare än ett år före utmätning eller konkursansökan."
(Lag (1973:1152) om förmånsrätt för fordringar enligt lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter)
Med ett lagakraftvunnet beslut i föreningen kan du söka verkställighet direkt hos kronofogden dvs. grannes fastighet tas i mät. Vad det kostar får du veta av kronofogden eller på www. skatteverket.se
Ang. samfälld väg så har ni kollat upp det noga?
Lantmäteriet har ju ganska mycket att göra så det kanske har missat något?
Jag vet i alla fall att de hittat samfällda vägar på tomter där det inte ens funnits en väg, då är ju ert fall tydligare med både väg och karta.
(Som kuriosa kan nämnas att lantmäteriet hittat samfällda vägar tom. på vatten
Lantmäteriet har ju ganska mycket att göra så det kanske har missat något?
Jag vet i alla fall att de hittat samfällda vägar på tomter där det inte ens funnits en väg, då är ju ert fall tydligare med både väg och karta.
(Som kuriosa kan nämnas att lantmäteriet hittat samfällda vägar tom. på vatten
Ja vi har kollat upp det jävligt noga då vi har bekanta som gjort exakt detta för ett år sedan. Jävligt onödigt dyrt för 500 meter väg tycker vi. Våra bekanta hade över en mil grusväg så det va lite skillnad.
Klicka här för att svara
