Byggahus.se
Jag hyr ut min privatbostad (150kmv villa på landsbygden). Det skall sägas att jag är nybörjare på detta område och vill lära mig mer.

Ni som har några som helst erfarenheter av uthyrning av privatbostad får gärna skriva i denna tråd! Allt tas emot med tacksamhet.

Jag söker böcker och information om ekonomi, juridik, fastighetsskötsel etc som kan vara användbart för mig.

Mvh

Wilca


 
Jag skulle kontakta en advokat för att få hjälp med att skriva ett kontrakt. Jag fick, genom jobbet, höra en historia (sann) om en person som hyrde ut sitt sommarställe. H*n som hyrde förstörde huset och betalade bara ibland och det var ett rent elände innan h*n kunde få bort personen. Hängslen och svångrem rekommenderas ;D
 
Det allra bästa är att inte hyra ut över huvud taget. ;)
 
Ok. Det verkar inte vara en höjdare att hyra ut, enligt era erfarenheter.

Då har jag några konkreta frågor:
Vilka lagar reglerar uthyrningen? Vilka rättigheter/skyldigheter har vem?
Hur kan jag bli av med en oönskad hyresgäst?
Hur kan jag göra om hyresgästen inte betalar hyran?


 
A) Hyr endast ut till någon du väl känner eller någons vän i bekantskapskretsen
B) Hyr inte ut hela huset - se till att du har tillgång till ett eller ett par rum så att du har rätt att själv ta dig in i huset
C) Skriv in i kontraktet att husdjur inte är tillåtet (även om du har husdjur själv - dessa kan ge otroliga skador hos dåliga djurägare)
D) Maximera hyrestiden

Det kan ta vansinnigt lång tid att bli av med oönskad hyresgäst på lagligt sätt eftersom vår lagstiftning värnar om rätten att bo. Se till att du åtminstone får 3 månaders förskottshyra - då har du tid på dig att förbereda en eventuell avhysning
 
Och vad du gör så hyr inte ut till en ambassad eller någon med diplomatisk immunitet. Då kan det ta 10 år att bli av med din hyresgäst. Och fullt så lång förskottshyra kan det nog vara svårt att få.