Byggahus.se
Jag hyr ut min privatbostad (150kmv villa på landsbygden). Det skall sägas att jag är nybörjare på detta område och vill lära mig mer.

Ni som har några som helst erfarenheter av uthyrning av privatbostad får gärna skriva i denna tråd! Allt tas emot med tacksamhet.

Jag söker böcker och information om ekonomi, juridik, fastighetsskötsel etc som kan vara användbart för mig.

Mvh

Wilca


 
Jag skulle kontakta en advokat för att få hjälp med att skriva ett kontrakt. Jag fick, genom jobbet, höra en historia (sann) om en person som hyrde ut sitt sommarställe. H*n som hyrde förstörde huset och betalade bara ibland och det var ett rent elände innan h*n kunde få bort personen. Hängslen och svångrem rekommenderas ;D
 
Det allra bästa är att inte hyra ut över huvud taget. ;)
 
Ok. Det verkar inte vara en höjdare att hyra ut, enligt era erfarenheter.

Då har jag några konkreta frågor:
Vilka lagar reglerar uthyrningen? Vilka rättigheter/skyldigheter har vem?
Hur kan jag bli av med en oönskad hyresgäst?
Hur kan jag göra om hyresgästen inte betalar hyran?


 
A) Hyr endast ut till någon du väl känner eller någons vän i bekantskapskretsen
B) Hyr inte ut hela huset - se till att du har tillgång till ett eller ett par rum så att du har rätt att själv ta dig in i huset
C) Skriv in i kontraktet att husdjur inte är tillåtet (även om du har husdjur själv - dessa kan ge otroliga skador hos dåliga djurägare)
D) Maximera hyrestiden

Det kan ta vansinnigt lång tid att bli av med oönskad hyresgäst på lagligt sätt eftersom vår lagstiftning värnar om rätten att bo. Se till att du åtminstone får 3 månaders förskottshyra - då har du tid på dig att förbereda en eventuell avhysning
 
Och vad du gör så hyr inte ut till en ambassad eller någon med diplomatisk immunitet. Då kan det ta 10 år att bli av med din hyresgäst. Och fullt så lång förskottshyra kan det nog vara svårt att få.
 
Gå till bokhandeln och köp färdigt kontrakt. Dessa är förberedda med kryssrutor för vem som ansvarar för vad (sophämtning, underhåll, försäkring osv).

Där står dessutom regler angående uppsägningstid och sådant. Har för mig att antingen hyr man ut på bestämd tid (upp till ett år), eller så gäller tre månaders ömsesidig uppsägning. Att avhysa hyresgäst ska inte vara problem då man själv behöver bostaden.

Håller för övrigt med om tipset om husdjursförbud. Vi förbjöd även rökning då vi hyrde ut vår bostad.
 
K
Jag har kontrakt i PDF format, skicka ett privat medelande så kan jag maila dej ett.
 
Rättsfall:

Avdrag för lokalkostnader för advokat med verksamhet i den egna bostaden
En advokat bedrev sin advokatrörelse - enskild firma - i en av honom ägd bostadsrätt som samtidigt var hans och hans hustrus bostad. Advokaten hade för skattemyndigheten redovisat ett rum (sovrummet) som privat nyttjande och att 82 % av lägenhetsytan utgjorde näringslokal. Kammarrätten ansåg att skäligt avdrag för att advokatverksamheten hade bedrivits i lägenheten var 25 % av de uppgivna sammanlagda kostnaderna.

Läs mer här: www.ekonomi-info.nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.