Byggahus.se

34 veckor = 37 veckor ?

1. M
    Medlem · 8 inlägg

mapa

Medlem
    Hej!

I går fick vi en avropsbekräftelse på det hus som vi beställt. Där står det:

"Fr.o.m vecka 8 börjar de antal arbetsveckor som står i entreprenadkontraktet att räknas. Prelininär slutbesiktningsvecka är vecka 45".

Men, i entreprenadkontraktet står det "Entreprenörens arbete skall vara klara för slutbeskitning senast 34 veckor efter bekräftat avrop". Dvs, jag har räknat med att huset skall vara klart vecka 42 (vecka 8 + 34 arbetsveckor). En diff på 3 veckor alltså...

När jag kollade med vår säljare så menar han att det är semester som gör att tiden i kommer bli 3 veckor längre än var som är specat.

Hur definieras en arbetsvecka egentligen? Skall man acceptera detta?

mvh Mats

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Re: 34 veckor = 37 veckor ?

Jag vet inte exakt hur definitionen på arbetsveckor är men det är helt klart skillnad på arbetsveckor och kalenderveckor.
    Står det inte uttryckligen arbetsveckor i entreprenadkontraktet så är det väl rimligt att anta att det ska vara kalenderveckor. Då kan de inte komma och ändra på veckobegreppet i avropsbekräftelsen. Tycker i alla fall jag.

3. P
    Medlem · 131 inlägg

paso

Medlem

Bygger du med LB-hus eller?
    Det gör vi och deras avtal framgår 34 veckors lev-tid för 1,5 planshus samt att i det fall sommarsemestern infaller under dessa 34 veckor så tillkommer 4 veckor för semester dvs max 38 v lev.tid.
    Tycker verkar dessa villkor verkar rimliga, för alternativet blir ju 38 veckor för alla då ingen leverantör vill ta risken med förseningsviten pga semester.

4. M
    Medlem · 8 inlägg

mapa

Medlem

Ja, det är LB-HUS.... Jag hittar iofs inget om några extra veckor i mitt kontrakt. Vad står det exakt?

5. F
    Medlem · 16 inlägg

flakaeric

Medlem

En arbetsvecka brukar definieras som en vecka med fem arbetsdagar. Detta innebär att alla veckor som inte innehåller fem arbetsdagar, räknas bort helt.
    Om arbetet på ditt hus påbörjas V8 05 och det i kontaktet angivits att slutbesiktining skall ske efter 34 arbetsveckor, medför detta att slutbesiktning måste ske senast V 2-06. om jag nu har räknat rätt.
    Följande veckor räknas bort, då de inte innehåller fem arbetsdagar:
    V 12 och 13: Påsk
    V 18: Kristi Himmelfärdsdag
    V 20: Pingst
    V 24: Midsommar
    V 28,29,30 och 31: Byggsemester
    V 51 och 52: Jul och Nyår
    V 1-06 Trettondagen

Mvh
    flakaeric

6. P
    Medlem · 131 inlägg

paso

Medlem

I entreprenadkontraktet anges antal arbetsveckor till besiktning beroende på hustyp. Där hänvisas det i vårt kontrakt från febr. 05 till bilaga B pkt 3 stycke 2.
    Där står följande " Avrop anses ha skett när dessa handlingar kommit LB-hus AB tillhanda och bekräftats av LB-hus AB. Traditionell semester = 4 veckor räknas inte som arbetsveckor"

Så i ert fall så har man faktiskt tagit bort en vecka, fast jag förstår ju att ni vill in så fort det går. Den som verkligen styr färdigdatumet är LB-hus byggledare som tar över ansvaret för kontraktet vid uppstartsmötet, så med lite tur kanske de där 3 extra veckorna arbetas in. En kollega som byggt på det område där vi skall till fick tillträde minst en månad före ursprungligt bekräftad leveranstid men det kanske hör till ovanligheten fast jag hoppas ju på samma flyt.

Den som väntar på bygglov väntar oftast inte förgäves ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.