Byggahus.se

Sura pengar

1. E
    Medlem · 36 inlägg

en_grann_en

Medlem
    Hej!

Min mamma har blivit tilldelad en kommunal tomt. Nu har hon ångrat sig och vill överlåta fastigheten till oss men kommunens regler säger att det kan bara göras med kommunens skriftliga godkännande.

Nu har jag fått besked på att dom inte beviljar detta men vi tänker bygga ändå med min mamma som byggherre.. Fastigheten kan nämligen överlåtas när det står ett hus på tomten.

Kruxet är bara lagfarten. Det känns så oerhört onödigt att bränna iväg närmare 40000 bara för att en politiker sagt sitt.

Är det någon som har någon idé om hur man kan komma runt detta?

Gåvobrev? Vad händer då med reavinsten på det hus vi säljer?

Andra sätt?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 219 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Sura pengar

Tja vad som händer med lagfartskostnaden vid gåva vet jag inte men hag tror att den är mera överkomlig.

Ravinst beskattades åtminstonde för några år sedan på köpebeloppet vid det senaste köpet före gåvan. Dvs om detta fortfarande gäller så skulle ni få samma ingångsvärde som om ni ägt huset hela tiden. Men kontrollera med skattemyndigheten. Ett krux med sådana här funderingar är att regelerna tenderar att ändra sig ofta när politiker är inblandade. Och ni blir ju beroende av att reglerna håller ända till ni en dag skall sälja huset.

En annan sak ni kanske bör fundera över: Om ni nu stoppar in en massa pengar i ett bygge på en tomt som igentligen inte är er, vad skulle kunna hända i allra värsta fall, ex om din mamma skulle dö under byggtiden, finns det fler som kan göra anspråk på huset i så fall? En gåva "går tillbaka" om den har skett inom viss tid (tror 10 år) före att givaren avlider.

Du skriver att den går att överlåta om det finns en fastighet på tomten, vad räknar dom som fastighet. Kanske räcker att bygga en friggebod eller carport.

3. E
    Medlem · 36 inlägg

en_grann_en

Medlem

Tack Hempularen!

Jo, vi har funderat ppå vad som kan hända under byggtiden. Om mamma skulle gå av häda så ärver min far tomten och övertar då min mammas förpliktelser.

Gåva är uteslutet som du själv är inne på.

Enligt köpekontraktet så skall det stå ett hus för eget stadigvarande boende till ett värde av minst en miljon.

Här finns det ju en del att jobba med. Om man har en kreativ byggare vill säga :)

I hela den här soppan så finns ju min mamma med i bilden och ingenting skall drabba henne. Vad händer när hon säljer huset till oss? Vad händer under byggtiden med räntorna?

Vi har kollat med banken och vi har fått lånelöfte genom att min mamma står helt transparent och räntorna kommer direkt till oss. Min och min frus ekonomi står som garant får låne och räntor. Men kan vi dra av räntorna om inte vi står på lagfarten?

Jag är oerhört mån om att inget skall drabba mina föräldrar pga detta och vill ha hela bilden klar innan jag sätter spaden i jorden.

Tacksam för alla råd. Helst dom bra :)

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 219 inlägg

hempularen

Moderator

Med den formuleringen så låter det som att dom om dom är riktigt griniga kan kräva att mamman faktiskt måste flytta dit också, och hur definierar man det?

I princip så skall ni (er mamma) inte kunna få ut lagfart förrän alla villkor i kontraktet är uppfyllda, men när väl lagfarten har blivit klar så tvivlar jag på att kommunen kan kräva något utifrån sina villkor.

Kanske går att stressa kommunen att "släppa" fram lagfart, i stil med att banken kräver lagfarten för lån eller något sådant. OBS se det som lite "brainstorming" från mig, vet absolut inte om det är en god idé.

Men antagligen så är det bara att bita ihop och betala lagfarten för överlåtelsen. Och alla Värdesänkningar ni kan hitta på vid den överlåtelsen sänker lagfartskostnaden, men kommer surt efter när ni en dag skall sälja. Tänk då också på att om ni skjuter vissa byggkostnadet tills efter ert övertagande, så räknas dom antagligen som ombyggnadskostnader, och är då bara avdragsgilla (för reavinst) ett visst antal år efteråt.

Vad gäller räntor så är det den som betalar räntorn som har avdragsrätten, (kan finnas undantag). Men om er konstruktion är alltför komplicerad så finns det risk att skattemyndigheten inte tror er, då kan det bli strul.

5. O
    Medlem · 107 inlägg

ok

Medlem

Behöver huset vara färdigt?

Kan inte din mamma bygga för en miljon (fakturerat från byggare), tex stomrest.
    Därefter så säljer hon tomt + entreprenad till dig varvid lagfart endast utgår på tomtkostnaden.

/OK

6. G
    Medlem · 22 inlägg

GOG

Medlem

Vad exakt menar du med "tilldelad"? Har kommunen efterskänkt en tomt?

7. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Står man i tomtkö brukar man få välja mellan ett antal tomter, eller så blir man "tilldelad" en tomt. Tyvärr måste man också betala för dem... :-/

8. G
    Medlem · 22 inlägg

GOG

Medlem

Jojo, jag förstår. Jag bara undrade om det rörde sig om sk. tomträtt här, eller om det var en ren överlåtning.

9. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar men ni rättar mig väl isf. ;)

Din mamma har stått i tomtkö och utifrån sin kötid blivit tilldelad en kommunal tomt som försäljs till henne av densamma kommun.
    Din mamma måste alltså själv köpa tomten av kommunen och förbinda sig att bebygga den innan nästa försäljning kan ske, rätt...??
    Detta alltså för att undvika ren spekulation med kommunala tomter som alltsomoftast säljs under rådande marknadsvärde för likvärdiga privata tomter i samma område.

Om din mamma köper tomten och förbinder sig att bebygga den enl. kommunens villkor så betalar hon bara lagfartskostnad på tomtpriset, vilket ju är väsentligt mindre än än vad ni kommer att få betala då huset är klart och avtalsenligt kan försäljas till er.
    Å' andra sidan så måste din mamma (eller ni själva om det är ni som ska betala det lån hon måste stå för) betala pantbrevskostnad för hela lånet hon tecknar.

Den dag ni kan köpa huset får ni i er tur betala lagfartskostnad på hela det belopp som ni betalar till din mamma (i praktiken kanske den summa det finns lån på, för tomtkostnad+byggkostnad)
    Ni behöver däremot i er tur inte betala pantbrevskostnaderna omigen utan kan utnyttja de befintliga pantbreven.

Såvitt jag förstår så kommer ni inte undan den kostnad som blir "extra" jämfört med om ni hade stått för köpekontraktet på tomten direkt, dvs. lagfartskostnaden på skillnaden mellan totalpris och tomtpris.
    Sen tror jag inte heller att det kommer att godkännas att ni gör avdrag för räntor på ett lån som din mamma står för.
    Däremot bör det ju röra sig om en förhållandevis kort tid och de stora räntekostnaderna kommer ju när huset är levererat (tomtkostnaden brukar ju vara mindre tung), vid det laget bör ju den formella försäljningen kunna ske.

Summa summarum så tror jag att man sett till att det inte ska vara allt för enkelt eller befriat från kostnader att göra på det sätt ni önskar, då man naturligtvis vill att en kommunal tomtkö (med starka "rättvise"krav på sig vg. fördelningsprocessen) ska återspegla det verkliga byggintresset och såtillvida man inte som kömedlem är intresserad av att bygga själv så ska det alltså inte vara allt för enkelt att sas. göra en "egen" kö där man då isf. låter den som man själv väljer att ge/sälja sin tilldelade tomt till "gå förbi" dem som stod efter din mamma i tomtkön och väntar på sin tur.

//Christina.

10. E
    Medlem · 36 inlägg

en_grann_en

Medlem

Jo, dina antaganden stämmer.

När det gäller räntorna så är det inga problem. Även om min mamma står för lånet så kan vi stå för räntorna. Den som är betalningsansvarig för räntorna är den som får göra avdraget.

Och jag håller med dig om att spekulations skall förhindras vid kommunal försäljning av tomter. Men jisses, det är ju min Mor. Hon kan ju skänka tomten till mig om hon vill. Det är ju inte spekulation direkt....

Alternativet är att skita i alltihop och köpa tomten rätt av från morsan. Då åker vi på ett sexsiffrigt vite men kan å andra sidan göra vad vi vill med tomten...

Men, vi låter det här tåget passera och hjälper morsan att bygga sitt lilla drömhus på läget hon drömt om i trettio år och tar nästa tåg istället!

Tack för era svar!

11. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Det låter väl som ett klokt beslut :)
    Det råkar inte vara så att mammas idé om drömhus överenstämmer med er, isf. kanske ni kan köpa det av henne på nåt/några års sikt ;)
    Borde väl vara en både laglig, billig och bra lösning för alla inblandade.
    Alltså även för mamma som säkert inte vill nåt hellre än att hjälpa er :)

Lycka till//Christina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.