carlssoni skrev:
Även om ett visst vite fastställts så innebär detta, enligt förarbetena till konsumenttjänstlagen, inte att vitesbeloppet är den maximala ersättning beställaren kan erhålla för försening.
Kan beställaren visa att han lidit en direkt ekonomisk skada, exempelvis kostnader som en direkt följd av föseningen, som är större än vitesbeloppet är han berättigad till ersättning för hela skadan.
Det var svar på min fråga! Tack! :)

Sanna skrev:
Har ni 1%? (Billigt hus i så fall.  ;)) Är ni nöjda med ert belopp, eller tycker ni egentligen det borde varit högre?
Nja, inte är jag direkt nöjd med den summan. Det är ungefär en halv procent av entreprenadsumman. Saken är den att vi la inte speciellt stor vikt vid denna summa vid kontraktsskrivandet och ifrågasatte aldrig beloppet, vilket kan kännas lite sådär i dagsläget om bygget skulle bli försenat.

Inget vite blir det här - Götenehus godtar inte en sådan klausul i vårt kontrakt och hänvisar till konsumentens förstärkta skydd i KonsumenttjänstL från 2005. De menar att de hade sådana viten i kontakten innan denna lagändring, nu ska dock lagen täcka in detta.

Inte heller accepterar de att vi vill ha fast pris utan indexreglering med anledningen att både vi och de ska tjäna på detta upplägg.

Jag känner mig maktlös...
:'(

EnAnnanAnne skrev:
Inget vite blir det här - Götenehus godtar inte en sådan klausul i vårt kontrakt och hänvisar till konsumentens förstärkta skydd i KonsumenttjänstL från 2005. De menar att de hade sådana viten i kontakten innan denna lagändring, nu ska dock lagen täcka in detta.

Inte heller accepterar de att vi vill ha fast pris utan indexreglering med anledningen att både vi och de ska tjäna på detta upplägg.

Jag känner mig maktlös...
:'(
Ojdå, det var väl lite udda... Trodde aldrig att en så pass stor aktör som Götenehus skulle ha såna idéer. Låter lite osäkert med en indexreglering istället för fast pris. Innebär det att om priserna i allmänhet stiger, så gör ert pris det också? Eller hur fungerar det?

Indexet kopplas till något byggrelaterat index. Detta är ganska normalt i byggbranschen. På sätt och vis ganska rimligt. Ofta sträcker sig ju ett bygge över ganska lång tid från beställning till slutleverans, under tiden ökar byggnadsarbetarnas löner, diverse material kan bli oväntat dyrare etc.

Duktiga förhandlare avtalar att indexet skall reduceras. ngt i stil med att bara halva indexregleringen skall slå igenom. Detta är också ganska rimligt efterssom mycket av husfabrikens kostnader som skall täckas är kostnader som inte påverkas av allmän fördyring efter försäljningstillfället.

Ex. så blir ju inte avskrivningen på deras fabriksfastighet dyrare bara för att lönerna går upp. En ansenlig del av deras "kostnad" är ju också vinst, och ersättning till försäljaren som sålt till er. Hans kostnad är ju tagen innan ev. inflation driver upp produktionskostnaden.

Att helt avtala bort indexregleringen är inte nödvändigtvis bra. Det finns ju en faktisk okänd kostnadshöjning för leverantören, den vill han få täckt. Indexregleringen ger ju statistiskt fulkl ersättning (och lite till) för denna risk. Om man inte har index så måste leverantören försäkra sig mot kostnadshöjningar genom ett högre pris.

Sanna skrev:
Ojdå, det var väl lite udda... Trodde aldrig att en så pass stor aktör som Götenehus skulle ha såna idéer. Låter lite osäkert med en indexreglering istället för fast pris. Innebär det att om priserna i allmänhet stiger, så gör ert pris det också? Eller hur fungerar det?
Deras indexklausul kickar in efter sex månader, märk väl att det står i kontraktet angivet med termer "när" priset höjs, inte "om" priset höjs. Säljaren menar att det oftast höjs, ca 30 000 kr, dock var detta en uppskattning. Alltså, priset kommer att ha gått upp med minst 30´innan vi ens har kommit igång med byggnationen.

Känns inte riktigt okej, spontant känner jag att en indexreglering skulle vara rimligt efter t ex ett år från kontraktsdatum.

>:(

Detta kan jag ta, men värre är det att man inte kan ta med något som helst påtryckningsmedel för att byggandet inte ska dra ut på tiden!

Indexet för entreprenader, E 84, har de senaste åren stigit med ca 2-3 % per år de senaste åren. Indexet för materialsatser E 74 har stigit något mera.
Basmånad för indexet är den månad då fastprisperioden utgår och slutmånad den månad då fakturering sker. Entreprenörerna/leverantörerna har oftast 6-9 månaders fastprisperiod från den tidpunkt då kontraktet tecknas.

Hemmakatten
I avtalet medvår grundentreprenör hade vi ett vitesbelopp på 50.000 per vecka vid försenad start och vid för sent slutdatum för bostadshuset. Vi var extremt beroende av att grunden blev färdig ett visst datum. Med snickarna har vi inget vitesbelopp men å andra sidan inget fast slutdatum. Viktigare för oss att det blir bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.