Byggahus.se

brygga

1. E
    Medlem · 3 inlägg

evisan

Medlem
    Hej jag undrar om någon kan hjälpa mig, Vi har en tomt, med servitut längs vattnet som tillhör grannen, på 70 talet byggde min pappa (och betalade materialet) en brygga på grannens tomt , med hans medgivande. Nu påstår de nya ägarna att de äger bryggan. Vi har ett íntyg ifrån den förra ägaren där det står att vi har stått för kostnaderna.
    Hur går man tillväga för att ta reda på vem som har rätt. Vi har kontaktat lantmäteriet och de säger att bryggan är vår men att grannen har rätt att utnyttja den.
    tacksam för svar.

2. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 580 inlägg

ylven

Medlem

Re: brygga

Vad svarade den nya grannen på Lantmäteriets svar? Det verkar ju som om du redan har fått svart på vitt hur det ligger till, protesterar grannen fortfarande?

3. E
    Medlem · 3 inlägg

evisan

Medlem

Hej
    Han påstår att 2 st advokater säger att det är hans brygga, vi vill inte gärna behöva gå så långt att det blir en tvist i en rättegång.
    MVH Evisan

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 219 inlägg

hempularen

Moderator

Ett enkelt och billigt sätt att väga upp hans advokater (eller åtminstonde 1 av dem) är att du kontaktar villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning (behöver bara bli medlem, vilket iofs. kostar lite).

Det faktum att han säger att 2 advokater har yttrat sig tyder på att han frågat dem informellt, troligen jurister han har i vänkretsen eller via jobbet.

Om de har uttalat sig informellt så har det troligen inte haft tillgång till allt material när de utalat sig, ex. ert intyg om ägarskap.

5. E
    Medlem · 3 inlägg

evisan

Medlem

Hej

Tackar för svaret ska prova det.
    Vi har ett oficialservitut där det står att vi har rätt till båtplats, men det näms inget om bryggga.

6. B
    Medlem · 5 830 inlägg

På vad sätt har detta praktisk betydelse? Vill någon hindra den andre från att nyttja bryggan? Vill någon av er riva bryggan? Är ni oense om vem som ska laga den? Eller vad står på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.