Byggahus.se

Far jag fraga?

1. R
    Medlem · 53 inlägg

Rambodal_hus

Medlem
    Hej, [timestamp=1160671879]

Eftersom allting handlar om lagar har sa skulle jag vilja fraga en sak som inte har med att bygga eget hus utan hyreslagenhet.

Far jag stalla min fraga har?

Tack ::)

2. R
    Medlem · 53 inlägg

Rambodal_hus

Medlem

Re: Far jag fraga?

Tack!

Jag är ganska ung. Jag tänker bli advokat och därför så kommer jag på nya frågor kring lagar...

Om man har hyreslägenhet och vill nytapetsera eller måla huset betalar man själv alla kostnader?

För att jag tror att det är där skillnaden mellan hyreslägenhet och bostadrätt ligger (bland annat)

:)

3. F
    Medlem · Västra Götaland · 2 203 inlägg

frohike

Medlem

Just med hyresrätter så brukar det va så att Om fastighetsägaren anser att det behövs målas eller tepetseras så står dom för kostnaden. Anser inte dom att det behövs får du stå för kostnaden, dock finns risken att du blir avkrävd att återställa väggarna till så som det var när du fyttade in. Men väljer man snälla och neutrala färger och utför jobbet fackmannamässigt så brukar det inte va så stora problem när man skall flytta.

Men om man pratar med fastighetsägaren om vad man skall göra och de godtar färgval mm så ska det inte va några problem, det kan tillåmed bli så att du får färgen eller tapeten och du gör jobbet själv.

Så summan av det hela är att du bör inte göra något utan att fråga om lov å få godkännande om du inte vill stå för kostnaden för att återställa.

Där har man fördelen med BRF, där kan du göra mer eller mindre som du själv vill. Du behöver oftast bara kontakta styrelsen om du skall flytta väggar, rör och sånt som är en del av byggnaden isig.

4. B
    Medlem · 5 828 inlägg

1. När en hyresrätt byter hyresgäst ska den besiktas. Alla skador och allt onormalt slitage protokollförs. I ditt intresse ligger att närvara vid beskiktningen när du flyttar in, eller begära protokollet om värden redan kollat lägenheten. Hittar du något fel som värden missat riskerar du annars att tvingas betala reparationen när du flyttar ut.

2. Innan du skriver på hyresavtal bör du fråga vilket långsiktigt underhåll värden planerar för lägenheten under åren som kommer. Ett annat sätt att ställa samma fråga är att be få skriftligt på när lägenheten senast fick nya ytlager och vitvaror. Det finns nämligen en standard för hur ofta allt byts på värdens bekostnad.

3. Vill du byta material eller vitvaror på egen bekostnad tycker jag du ska göra en deal med värden INNAN du skriver under avtalet. Just då har du självklart betydligt bättre förhandlingsläge än som redan "torsk" hyresgäst. Jag vet inte om du redan är medlem. Men Hyresgästerna kan ge dig fakta om värdens avskrivningsplan, och därmed hur mycket värden tjänar på ditt privata initiativ.

4. Alla överenskommelser om egen upprustning ska du dokumentera skriftligt. Se också till att värden skriftligt godkänner jobbet när det är klart.

5. J
    Medlem · 246 inlägg

Jorg

Medlem

En sanning med modifikation, eftersom vår hyresvärd har ett system där man tagit bort denna standard. Värden står dock för vitvaror och badrum. I övrigt ligger det på oss hyresgäster. Det är hyresgästen själv som avgör när och vad som ska göras. Och får då betala för vad det kostar, oavsett hur länge sedan det var som t.ex. mattor eller tapeter byttes. Kostnaden läggs på som ett tillägg på månadshyran.

6. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Jorg: Det där låter konstigt! Har du kollat hur systemet tillkommit? Genom förhandling med Hyresgästerna? Eller genom ensidigt beslut av värden? I sistnämnda fallet skulle jag absolut inte låta mig nöja i ert ställe. Skäligheten kan prövas genom att dra ärendet i hyresnämnden.

Börja med att kolla saken med Hyresgästföreningen.

7. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Jag har haft en hyreslägenhet i Stockholm där detta system användes. Jag fick tex en säkerhetsdörr insatt för 50:-/mån i 10 år. Det var en av de stora privata bolagen jag hyrde av, kommer bara inte ihåg namnet. Jag antar att detta är helt ok med hyresgästföreningen oxå eftersom vi hade en väldigt stor och aktiv avdelning i hyresgästföreningen i huset.

8. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

MKB i Malmö har också ett liknande system har jag hört (men de är mest kända för sin ökända svarta lista över hyresgäster ;-) ).

9. wertok
    Medlem · Skåne · 1 228 inlägg

wertok

Medlem

Samma sak med Landskronahem fast de står för det "vanliga" som ytlager osv. Vill man ha finare spis eller diskmaskin osv får man det installerat mot en höjning av hyran. Klockrent tycker jag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.