Byggahus.se

Roliga servitut

1. E
    Medlem · Stockholm · 2 312 inlägg

Eld

Medlem
    Har ni några exempel på lustiga servitut som "inte känns så aktuella längre"?

Mitt bidrag: Grannen har "rätt till mulbete å hemmanets skogsmark för de kreatur som af lägenheten vinterfödes äfven att efter anvisning af hemmansinnehavaren taga nödigt virke å hemmanets ofvannämda skogsskifte till lägenhetens inhägnande och hägnadens framtida underhåll."

Ovanstående är inskrivet i ett köpebrev från 1914 och fortfarande registrerat som en last för fastigheten. Jag skaffade en kopia från tingsrätten när jag kollade upp lasterna.

Jag har dock aldrig sett att grannen har utnyttjat sin rätt. ;D Är det förresten någon som vet om mulbete betyder bete för mulåsnor eller kan det vara vilka kreatur som helst försedda med mular??

2. F
    Medlem · 823 inlägg

Re: Roliga servitut

Har svårt att se vad som är lustigt. Varje tid har sina behov och detta bör man respektera utan att göra narr av att behoven skiftar.

Lycka till! :) :) :)

3. F
    Medlem · Stockholms län · 1 970 inlägg

Farzan

Medlem

Lästips: Fast om man ändå tycker att dylikt är lustigt så finns det mer att hämta i lagbokens jordabalk. Inga servitut där, förstås, men däremot gamla bestämmelser om "svin i ollonskog" och liknande.

4. Q
    Medlem · 10 inlägg

questions

Medlem

...kom att tänka på alla knäppa lagar som brukar stå om i tidningarna i bland. En del delstater i USA kan ha de mest knepiga lagarna.

5. P
    Medlem · 7 inlägg

provoke

Medlem

På min förra fastighet fanns ett servitut om att grannfastigheten hade rätt till en "kostig" över min tomt, så att han skulle kunna leda korna från betet hem till sin gård. Nu hade man nog inte haft kor där på över femtio år och vid en fastighetsreglering, så ville Lantmäteriet ta bort denna "kostig", vilket grannen motvilligt gick med på...

6. H
    Medlem · 1 106 inlägg

Mina föräldrar har en vinterväg över sin tomt, dock har jag inte hört att någon ens sett till någon väg under hela 1900-talet, troligtvis är det en vinterväg för malm eller koltransport med hästdragna sk. malmforor eller kolryssar :)

7. P
    Medlem · 607 inlägg

En kompis jag känner har servituträtt att plocka mossa på grannes fastighet…

Jag sa att han gärna fick ta mossan i min gräsmatta också!

mvh plexi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.