Byggahus.se

Detaljplan som inte finns!!

1. U
    Medlem · 2 inlägg

Unimatic

Medlem
    Hej hade en liten undran
    Vi har köpt en tomt jag och min fru där vi tänkte bygga ett litet hus.
    Tomten är på ca 3500 kvm men lantmäteriet vill inte stycka av mer än 1500 kvm för att dom går på en detaljplan som gjordes för 11 år sedan, men den blev aldrig genomförd så tekniskt sett så finns det ingen detaljplan, men dom vill inte stycka av mer trots att köpare och säljare är överens

är det någon som vet om dom får göra så ??
    Tack på förhand :)

2. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Re: Detaljplan som inte finns!!

Att en detaljplan inte är genomförd har inget att göra med om det finns någon eller inte. När man gör en detaljplan så sätter man en genomförandetid (vanligast 10-15år).
    Under genomförandetiden har markägaren rätt att göra det som detaljplanen medger. Om kommunen vill ändra sig under denna tid så blir det dyrt för dem. När tiden har gått ut så kan kommunen ändra detaljplanen utan att markägare kan lämna skadeanspråk. Man har då försatt sin chans att utnyttja planen.

Alltså: Om det finns en detaljplan som vunnit laga kraft så gäller den tills kommunen gör en ny. Så om lantmäteriet säger att de följer den detaljplan som finns så har de alldeles rätt.

3. E
    Medlem · Stockholm · 2 318 inlägg

Eld

Medlem

Stycka av två tomter och köp bägge. ;)

4. U
    Medlem · 2 inlägg

Unimatic

Medlem

Hej igen kanske utryckte mig lite otydligt, sorry!
    Det finns ett förslag till en detaljplan som aldrig har vunnit laga kraft, och det är den dom följer men det kanske är samma sak med den vad vet jag

tack på förhand

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.