Byggahus.se

Reklamation av besiktning

1. Z
    Medlem · 29 inlägg

zeth

Medlem
    Vi köpte vårt hus för drygt ett år sedan, innan köpet lät jag besikta huset av besiktningsman.

För ca 2 veckor sedan märker jag hur det börjar rinna vatten på golvet i garaget genom innertaket.

Jag går du upp på vinden och inspekterar. Det är dyngsurt taket läker över allt men främst från nocken,

Detta fel har jag ej kunnat upptäcka eftersom det knappt rengnat sen vi köpte huset.

Jag tog genast kontakt med företaget som besiktat huset och förklarat vad som hännt.
    En besiktnings man kom då och besiktade om de berörda delarna.
    Han fann på en gång att det saknades tätband vid nocken, det fanns ingen plastfolie över nocken, ett flertal eternit plattor var spruckna samt att den lagning som utförts på platt taket mellan garage och hus ej var korrekt utfört, (pappen var ej uppdragen längre än den nedersta läkten).

Besiktnings mannen som utförde den så kallade reklamations besiktningen ansåg att den besiktnings man som besiktat huset vid köpet borde ha anmärkt på dessa fel.

Jag skulle ta kontakt med fackman för kostnadsförslag och omfattning av skadan, vilket jag har gjort.

Han anser att jag måste byta hela taket från eternit till ett plåttak.

Min fråga är:

* Vad kan jag vänta mig från reklamationen, kommer jag få ersättning eller får jag stå för hela kalaset själv?

*Måste jag byta hela taket eller finns tätband, eternit plattor, att få tag på? (typ tegel eternit)

*Går plattorna att ta bort utan att skada dem?

*Offerten var på 148.000:- verkar det realistiskt? (normalstor enplans villa med garage)

Jag anser att besiktnings företaget bör stå för kostnaden eftersom det var så nyligt vi köpt huset, och om då besiktnings mannen innan köpet hittat felen så hade vi vart i ett helt annat förhandlings läge, ev. avstått från att köpa huset, då reparation skulle bli aldeles för dyrt.

Vad gäller?

2. E
    Medlem · 305 inlägg

ErikL

Medlem

Re: Reklamation av besiktning

Vilka chanser du har att få rätt är nästan hopplöst att säga utan att känna till alla detaljer. Om de t.ex. skrivit något i stil med att taket "är av äldre konstruktion och bedöms ha uppnått sin tekniska livslängd", alternativt klassat det som "riskkonstruktion" så är det i prinicip kört.

Däremot har du ingen chans att få ett helt nytt takt tak betalt - Grundtanken för skadestånd är att du ska få ersättning för själva skadan, inte att du vunnit på lotteri och får ett bättre tak än förut. Sen kanske du vill komma överens med dem att få lite kontakt ersättning istället för att de reparerar ditt gamla eternittak.

Med tanke på att du säger eternit antar jag att taket är från 60-talet, och då har det i princip uppnåt sin ekonomiska livslängd, dvs. ni hade ändå blivit tvungen att budgetera för ett nytt tak inom några år. Sett till takets ålder är felet då inte alls lika allvarligt som det hade varit på ett splitt nytt tak, och ersättningen blir nog mest symbolisk.

Du kan däremot antagligen få ersättning för följdskadorna, och evt. någon mindre kompensation för era besvär som följd av att de missat det.

Jag skulle börja med att prata med din första besiktningsman, höra vad de erbjuder, och sedan utnyttja t.ex. villariks juridiska rådgivning (gratis för medlemmar) och höra om det över huvud taget är värt att gå vidare med en stämning. Tycker de att det är det kan du gå tillbaka till besiktningsföretaget och diskutera lite mer aggressivt.

3. Z
    Medlem · 29 inlägg

zeth

Medlem

Huset är från 75, taket heter qvatro eternit, vilket beräknas ha en livslängd på 60år (sa mäklaren) det har då halva livslängden kvar.

Jag var igår i kontakt med konsumentvägledningen vilka sa att jag hade lagen på min sida, dem skulle hjälpa mig skriva osv.

som jag har förstått det så behöver besiktnings företaget ej stå för mer än en självrisk efterom dem har ett försäkringsbolag som står för ev. "missar" från deras sida.

Vi får se vad som händer, känns i alla fall förjävligt! :(

4. H
    Moderator · Stockholm · 42 806 inlägg

hempularen

Moderator

Det svider ordentligt för besiktningsbolaget ändå, deras självrisk ligger på minst 20 000, troligen mer. Kan vara 50 000 också.

Jag tvivlar starkt på att deras försäkringsbolag går med på att ersätta för ett så stort jobb som ni fått förslag på. Dom kommer att föreslå en mer lokal reparation där problemet finns.

5. Z
    Medlem · 29 inlägg

zeth

Medlem

Problemet: var och varannan platta är sprucken nockband saknas vid nocken.

när man byter ut plattorna går dem sönder dem ligger omlott så för att ta lös den trasiga så går även dem närliggande sönder. plattorna säljes ingen stanns nockbanden säljes ingen stanns möjligtvis beggagnat.

Därav är det svårt att laga skadan lokalt

både fackman och besiktningsman ansåg att ett takbyte troligtvis var enda lösningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.