Hej
här smids inga ränker .
Ifrågasätter däremot grannens möjlighet att "missförstå" när han dels har egen hund
som nu kan smita in till mina tikar och dels passar på att ta ner staketet när jag är bortrest dels " glömmer bort" att tala om att han gjort så med fara för mina hundars liv
och väl . :)

cibel skrev:
Hej
här smids inga ränker .
Ifrågasätter däremot grannens möjlighet att "missförstå"  när han dels  har egen hund
som nu kan smita in till mina tikar och dels passar på att ta ner staketet när jag är bortrest dels " glömmer bort" att tala om att han gjort så med fara för mina hundars liv
och väl .  :)
Varför har du inte pratat med grannen om staketet?

Goerana

goerana skrev:
Varför har du inte pratat med grannen om staketet?
Goerana
Det bästa råd hittills :)
gaia

Det kanske är så som många sagt att han tänker sätta upp ett nytt bättre staket som skydd för dina och sina hundar. Det kanske är så att han har svårt att prata med andra människor , vi är inte alla så framåt och tydliga som många här på forumet. Som tidigare svar, prata med honom om hur han tänkt göra och hur du ser på saken. Detta för att inte skapa en framtida konflikt. Som hundägare har Ni ju ett gemensamt intresse, hundar och deras bästa. Hur grannkonflikter kan bli har vi fått många exempel på här på forumet. Ni kanske kan utforma staketet tillsammans till bådas bästa.
Roligt om du kan berätta här på forumet hur det går.

Lycka till!

Hur går det med staketet? eller det som inte finns mera:)

Tyvärr är det redan "framtida" konflikt.
Grannen ifråga är inte intresserad av s.k. grannsämja .
Jag har bara bott här dryga året och det har varit olika kränkningar från
grannens håll vid upprepade tillfällen.
De dumpar farliga matrial på min tomt bl.a pålar m spik och gammalt rostigt hönsnät o.s.v.
Senaste före "staketstölden"var diverse grenar och annat som kastades över in i min trädgård.
Som min 83.åriga mor sa de´tta är ju värre än att se på såpopera på TV
man tror inte det är sant .
Förra ägaren till mitt hus har även berättat att de polisanmält "grannen" för olaga hot mot deras barn .
Such is life
Tack för ditt engagemang .

Usch då, det där låter ju riktigt obehagligt. Dumpa skräp och hot mot barn! Då förstår jag bättre varför du ända från början verkade tolka staketrivningen som en fientlig handling.

Jag har två grannar, en som bjuder på öl när han står ute och grillar och en som när jag står och river ett skjul spontant kommer och frågar om jag vill låna hans släp för skräpet...ibland fattar man knappt vilken tur man har...

Underbart!

Ja det bästa och (det sorgligaste) är att byn där jag bor
verkligen verkar vara en plats där alla andra är jättegulliga o rara
lagom pratsamma och alltid hjälpsamma du vet startar gräsklipparen o sånt jag inte klarar själv ::)
Så visst är det tråkigt att en enda granne blir så negativt dominerande.

Ta vara på dina grannar hej

Om man ser det från andra hållet.
Mr.X bestämmer sig för att ta ner sitt gamla fula gunnebostaket för att anlägga häck, sätta upp gärsgård eller nåt.
För sitt initiativ att förnya sin tomt blir han sedan bakom sin rygg anklagad för staketstöld, fientlig handling osv. Sedan snackar grannen "skit" om Mr.X inför de andra grannarna. Hela tiden utan att någon pratar med honom som tagit ner sitt staket.

Jag tror jag vet vem jag skulle vilja bo granne med ;)

Inse att inte alla ser saker på samma sätt angående löpande tikar och hundar som måste hållas inhängnade. Somliga struntar i hundar, andra har sina lösa på tomten.
Olika människor har olika saker som sina prioriteringar, vissa gör saker på impuls, andra pratar och pratar om att göra saker men det blir aldrig nåt gjort.
Jag är trött på att alla som betraktar saker i sin närhet som givna och fria att disponera för all framtid trots att de ägs av någon annan.

Du som nu får hjälp med staketuppsättning och annat vad gör du i gengäld? Hoppas det blir mer än en sockerkaka och lite kaffe.

/T

Inger.P. skrev:
Nog kan man väl ändå begära att grannar pratar med varandra och "förvarnar" om vad som komma skall... som i detta fallet att någon tänker plocka ner ett staket som står "i tomtgränsen"? Det tycker i vart fall JAG hör till "god grannsämja" och "god ton".

Mr_T. Vet du något som inte vi andra - och Cibel - inte vet? Vem ska få hjälp med staketuppsättning?

Dessutom tror jag att det är svårt att sätta sig in i en situation när man bara får en händelse berättad "lösryckt" ur sammanhanget. Det är ju tydligen mycket som har hänt - mellan grannarna - innan denna "staketstöld". Det är kanhända därför som Cibel tolkar det som en provokation samt att han inte vill ta kontakt med grannen. Hur det än är så är det ju faktiskt Cibel som vet fakta... vi kan ju bara sitta här och spekulera och "tycka" en massa "smörja".
Jag vet inte om det är så givet för mig att prata med alla kringboende om jag vill göra nån förändring på min tomt (nära eller långt från gränsen), men å andra sidan ser jag inga grannar från mitt hus så jag slipper det problemet.

Jag vet bara vad som står i tråden, bla skrev Cibel: " Nåväl resultatet av allt detta har blvit att andra bybor visat mig (nyinflyttad ) sitt stöd o erbjudit hjälp att sätta upp stängsel. "

Absolut är det bara spekulationer här, men jag tyckte mig känna igen Cibels sätt att resonera från egna erfarenheter och ville lyfta fram hur en annan sida ser på saken innan "grannen" sågas jäms med fotknölarna.

/T

Kan bara hålla med Mr_T. Om grannen satt upp staketet, står det kanske också helt (någon dm) på hans tomt (?), han har i så fall inte gjort något fel. Vi har då en "smutskastad granne" och en "smutskastande granne" och en ärekränkande anklagelse om en obevisad staketstöld från en fastighetsägare utan egen rätt till det "stulna" staketet (trots flera frågor här om detta - eller har jag missat svaret på denna så centrala fråga?).

Här finns kanske anledning att lugna ner tonlägena till något mera konstruktivt ...

T
Snubblar in sent i denna tråd:

Läste att din granne hade stor schäfer som verkar springa lös och att du själv har 2 mindre tikar på din tomt. Du kanske skulle ringa ditt försäkringsbolag och kolla vad som gäller om nu grannens schäfer skulle orsaka skada hos dig och tvärtom, då staketet nu tagits bort är det ju en risk att hundarna från endera part kan orsaka skada på motpartens mark/egendom när staketet tagits bort.

Jag får intrycket med staketrivningen och tidigare dumpningar, att han hyser agg mot er, försök reda ut varför och se om ni kan reda ut detta internt, innan ni ev går vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.