16 856 läst ·
20 svar
17k läst
20 svar
Rätt att parkera?
Vet inte, men tanken slog mig.........
DennisK skrev:
Är det inte konstigt att parkeringsreglerna ska styras av praxis snarare än regler och skyltning?
Om de boende på gatan får besök av gäster...hur ska de då veta att praxis på denna gata är att man parkerar inte framför grannens hus utan man ska minsann parkera utanför det hus till vilket man ska besöka.
Om jag kommer in på en gata där man får parkera och hittar en lucka så tar jag väl den. Inte kan man väl förväntas kolla upp praxis för just den gatan?
Och om det nu är så att man har två bilar (eller tre) i hushållet och så får man besök och denne besökare ställer sig utanför huset och så kommer bil två i hushållet hem senare så finns ingen ledig plats kvar utanför det egna huset. Vart ska man då ta vägen...?
... och jag kör runt minst en kvart innan jag hittar någonstans att ställa bilen. mer än en gång har jag sedan fått betala böter för att där var inte tillåtet att ställa sig. Då inga platser funnits har jag till slut ställt mig (vanligen på den tömda nattstädningsgatan) för att få några timmars somn den natten. Detta är verkligheten för oss alla som måste parkera (nattetid) i större städers kärnor.
Så självklart ställer jag mig alltid på första tomma plats om jag besöker någon.
Ingen äger gatan utanför sina hus.
Så självklart ställer jag mig alltid på första tomma plats om jag besöker någon.
Ingen äger gatan utanför sina hus.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Vet inte om detta funkar i ditt fall, gör ytterligare en p-plats på din tomt, utanför dennas infart får inte bilar parkera, utom du själv då...
Lite dålig förklaring, men du förstår säkert.
Mig veterligt är enda sättet att hindra bilar från att parkera utanför ens tomt att göra infart av hela tomten mot gatan. (Det funkar ju för hyreshus)
Lite dålig förklaring, men du förstår säkert.
Mig veterligt är enda sättet att hindra bilar från att parkera utanför ens tomt att göra infart av hela tomten mot gatan. (Det funkar ju för hyreshus)
Klicka här för att svara