Vi flyttade in i vårt hus i November 2005. De förra ägarna anlitade en firma som bytte ut taket från plattak till valmat tak år 2000. Förra ägaren har sedan lagt isolering i det nya bjälklaget. Nu har jag upptäckt att isoleringen är fuktig/blöt närmast ytterväggarna. Detta beror sanolikt på att plasfolien i innertaket som ska hindra fuktvandring innifrån och upp i isoleringen inte sluter tätt mot ytterväggarana. Den är även delvis trasig på sina ställen.

Nu till frågorna. Kan detta klassas som ett dolt fel? och i sådana fall vad vinner jag ngt på det? Kan förra ägaren tvingas åtgärda detta? Borde jag kontakta mitt försäkringsbolag?

Tacksam för all input
/Christer
 
Var det omöjligt att upptäcka detta förut? Fick du riva upp någonting för att upptäcka felet?
 
jon_h skrev:
Var det omöjligt att upptäcka detta förut? Fick du riva upp någonting för att upptäcka felet?
Jag blev tvungen att skära sönder isoleringen för att kunna ta bort den och se hur det står till.
 
Men isoleringen var alltså inte inbyggd bakom någonting? I så fall tror jag inte det räknas som ett dolt fel. Men det är ju bara att vända sig till besiktningsmannen som borde upptäckt det här.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.