2 733 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Slutintyg
Ett halvår efter slutbesiktningen, som i sin tur var ca ett år senare än avtalat har intyg om uppfylld kontrollplan ännu inte kunnat lämnas in av min kvalitetsansvarige, därför att min totalentreprenör underlåtit att leverera nödiga intyg. Byggkontoret upplyser att därigenom byggnationen betraktas som oavslutad och de därför inte kan utfärda ett slutintyg. I extremfallet kommer bygglovet (för det färdiga huset !) att upphävas fem år efter utfärdandet, med oanade konsekvenser.
Jag undrar dels vad detta har till följd ansvars- och försäkringsmässigt, dels vad jag kan göra för att få ett slut på problemet. Jag har goda skäl att hysa totalt förtroende för den kvalitetsansvarige, men betraktar entrepenörens beteende som helt konsekvent.
Jag undrar dels vad detta har till följd ansvars- och försäkringsmässigt, dels vad jag kan göra för att få ett slut på problemet. Jag har goda skäl att hysa totalt förtroende för den kvalitetsansvarige, men betraktar entrepenörens beteende som helt konsekvent.
Jag hoppas ni fortfarande håller inne betalningar eftersom entreprenören inte fullgjort sitt åtagande vilket innebär att fixa fram erforderliga papper och dokumentation.
OM det skulle visa sig vara omöjligt att få ut entreprenören de nödvändiga intygen så kan man i vissa fall företa nya provningar.
Egenkontrollerna är dock omöjliga att efterhandskonstruera men man kan ju skaffa nya sotareintyg, ventilationsflödesmätningar etc.
OM det skulle visa sig vara omöjligt att få ut entreprenören de nödvändiga intygen så kan man i vissa fall företa nya provningar.
Egenkontrollerna är dock omöjliga att efterhandskonstruera men man kan ju skaffa nya sotareintyg, ventilationsflödesmätningar etc.
Jaha, så ofullbordade bidrag till kontrollplanen är skäl till innehållande av slutbetalning - det var en bra upplysning. Kanske entreprenören vet detta och förmodar att jag vet och avstår från att fakturera ? Men det låter ju som ett elände att inte få ett slutintyg. Skulle man kunna stämma honom på denna grund ?
Förmodligen.larsolov2 skrev:
Men det är en dyr, tidsödande och krånglig väg att gå.
Då är det bättre att kontakta byggnadsinspektören (som man hade samrådet med) och lägga korten på bordet. Då kan man kanske komma fram till ett annat sätt att tackla problemet.
Klicka här för att svara