Hej !

Flyttade in i mars - vid inre besiktningen blev det lite anmärkningar vid besiktningen inga stora men ändå. dessa skulle åtgärdas inom 2månader. i juni genomfördes utebesiktningen. dessa skulle vara klara i september. vårt avtal säger att allt arbete ska vara klart senst 30/8. i slutet av september gjordes slutbesiktning. då hade i stort sett inga av anmärkningarna utomhus rättats till och fortfarande kvarstår anmärkningar från mars när vi flyttade in. en tilläggsbyggnad lovades vara klar i april den är fortfarande ej klar och dessutom felaktig byggd mot ritning. en hel del anmärkningar inomhus består av ojämna väggar etc. dessa sätter beiktningsmannen på bevakning till 2års besiktningen.

mina fråga hur mycket är skäligt att kräva i ersättning för att ovanstående ej är utfört i tid och vad har man för rätt som konsument ?

Du har förhoppningsvis hållit inne pengar som skall motsvara vad det borde kosta att låta en annan firma åtgärda anmärkningarna. Det du har rätt att göra är atrt kalla in en annan firma för åtgärdadande, och låta din första byggfirma betala.

Det finns formkrav runt detta, (som du bör kolla med någon annan än här på forumet). Men i princip så måste du meddela din byggare att om han inte åtgärdat inom ex. 2 veckor så kallar du in någon annan på hans beksotnad osv.

OM vi sedan förutsätter att du har inne¨hållit pengar så är det bara att du sedna skickar en slutrdovinsing till din byggare och ev. överskott av pengar.

Har du inte tillräkligt innehållet så kan det bli väldigt svårt att få din byggare att betala det som någon annan gör. Dels har du en bevisbördam, du måste bevisa att det verkligen måste kosta så mycket som det kostade, (annrs är det tvärtom, håller du inne pengar så är det byggaren som måste bevisa att dina åtgärdanden inte kostade så mycket om han vill få ut några mer penagar).

Men av din fråga så antar jag att du syftar på ett regelrätt skadestånd för förseningen, om din slutbesiktniong blev godkänd så kan du inte få ut rena försenings skadestånd efter det datumet, även om det finns anmärkningar.

håller inne pengar ja - men det är heller inte lätt att få hit någon firma att göra småsaker...

förstår jag dig rätt så har man som konsument inte en enda möjlighet att fåersättning för försenade åtgärder etc etc. är inte det j-vligt konstigt i en bransch där man köper prylar för miljoner som konsument ?!

har byggarna alla regler på sin sida ?

Gör jobbet själv. Dra av på ett överpris, ex: 600 + moms per timme om inte mer (vad det nu bör kunna hamna på). Hitta sedan någon kompis som kan hjälpa till och ge honom en slant. Det som gäller är att du skickar en spec över tid det har tagit att åtgärda. Detta borde väl kunnas uppskattas.

Jag ligger i startgroparna att göra på detta sätt, då tidsfristen för våra punkter löper ut inom en snar framtid. Jag har iofs inte tummen mitt i handen, så jag åtgärdar allt själv. Men jag drar också av för en bra peng. Tycker personligen att det skall svida lite när dom inte sköter sina åtaganden.

Laban123 skrev:
håller inne pengar ja - men det är heller inte lätt att få hit någon firma att göra småsaker...

förstår jag dig rätt så har man som konsument inte en enda möjlighet att fåersättning för försenade åtgärder etc etc. är inte det j-vligt konstigt i en bransch där man köper prylar för miljoner som konsument ?!

har byggarna alla regler på sin sida ?
Förseningsvite får man bara om det inte genomförts en godkänd slutbesiktning före det datum som var det avtalade färdigställandedatumet.
Eftersom du fått ett protokoll med kvarvarande åtgärder så tyder det på att entreprenaden kunde godkännas vid slutbesiktningen med de fel som förelåg.
Enda påtryckningen du nu har är de pengar som du håller inne. Dessa kan du använda för att låta en annan entreprenör rätta till de felen som är kvar om ursprungsentreprenören inte färdigställer det som ni avtalat om.

Det enda du kan göra i detta läget är att bli en besvärlig kund som (skriftligen med brev, mail och per telefon och gärna personliga besök) kräver att de skall fullfölja det avtalet som de skrivit på. Ju ihärdigare du är destom större chans att de faktiskt tar tag i ditt hus.
Annars får du jaga fatt i någon annan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.