5 506 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Utebliven fakturering
Sida 1 av 2
Jag har det egendomliga problemet att totalentreprenören underlåtit att fakturera - det låter ju angenämt, men jag vill förvissa mig om att jag inte löper någon risk för obehag.
Totalentreprenaden var utformad att ske på löpande räkning, periodvis fakturerad efter uppkomna kostnader mot redovisning och fullständiga verifikationer, begränsat av ett cirkapris med s k incitamentsklausul, dvs under och över detta delas kostnaderna lika mellan beställaren och utföraren, vidare med den lagenliga takregeln om 15 % överkostnad. Helt avtalsenliga kostnader om flera hundratusen är ofakturerade, arbetstid har inte fakturerats på ett helt år. Huset är färdigt och slutbesiktigat i mars i år.
I och för sig har jag haft anledning att utsätta entreprenören för hård press och mycket klander under hela projektet, men jag har svårt att tro att en entreprenör av ren skamkänsla skulle efterskänka stora belopp som motsvarar faktiska kostnader för material och arbete.
Man kan ju spekulera om orsaker till beteendet, men jag nöjer mig med att fråga om situationen kan vara till min nackdel och om det är något jag bör företa mig.
Totalentreprenaden var utformad att ske på löpande räkning, periodvis fakturerad efter uppkomna kostnader mot redovisning och fullständiga verifikationer, begränsat av ett cirkapris med s k incitamentsklausul, dvs under och över detta delas kostnaderna lika mellan beställaren och utföraren, vidare med den lagenliga takregeln om 15 % överkostnad. Helt avtalsenliga kostnader om flera hundratusen är ofakturerade, arbetstid har inte fakturerats på ett helt år. Huset är färdigt och slutbesiktigat i mars i år.
I och för sig har jag haft anledning att utsätta entreprenören för hård press och mycket klander under hela projektet, men jag har svårt att tro att en entreprenör av ren skamkänsla skulle efterskänka stora belopp som motsvarar faktiska kostnader för material och arbete.
Man kan ju spekulera om orsaker till beteendet, men jag nöjer mig med att fråga om situationen kan vara till min nackdel och om det är något jag bör företa mig.
Enligt avtalet skall du förmodligen betala efter anmodan, så du kan vara lugn. Dock är preskriptionen tio år, så det kan ju komma en räkning så småningom när de vid ett bokslut eller revision upptäcker ett icke avslutat projekt.
Detta betyder ju att jag måste hålla medel likvida för denna eventualitet i bortåt tio år, vilket inte är så bekvämt och om en fakturering skulle ske om , säg, sex år, när jag lagt det hela bakom mig, kommer det att upplevas som en riktig kalldusch.
En följdfråga är, vad som skulle hända om entreprenören antingen lägger ner företaget eller går i konkurs. Faktum är att rykten av den arten är i omlopp, men inte har kunnat bekräftas - alltför mycket vårdslöst snackande är f ö utmärkande för denna landsortskommun.
En följdfråga är, vad som skulle hända om entreprenören antingen lägger ner företaget eller går i konkurs. Faktum är att rykten av den arten är i omlopp, men inte har kunnat bekräftas - alltför mycket vårdslöst snackande är f ö utmärkande för denna landsortskommun.
En anledning att dra på faktureringen kan vara det här: man vet att konkursen är i faggorna. Då sparar man undan några stora faktureringar, som inte kommer med i konkursboet. När sedan firman rekonstruerats så låter man den nya firman skicka ut fakturorna, och hoppas att kunden inte märker någon skillnad.
Eftersom du redan räknat med dessa utgifter i din budget så har du pengar nu. Jag föreslår att du sätter in dom på ett "inte-röra" konto tills det är preskiberat. Där samlar dom ränta till och med. Om du är våghalsig kan du investera delar av pengarna i aktiemarknaden.larsolov2 skrev:Detta betyder ju att jag måste hålla medel likvida för denna eventualitet i bortåt tio år, vilket inte är så bekvämt och om en fakturering skulle ske om , säg, sex år, när jag lagt det hela bakom mig, kommer det att upplevas som en riktig kalldusch.
Om företaget verkligen går i konkurs kan du vara ganska säker på att konkursförvaltaren skickar ut fakturan om det är någorlunda ordning på bokföringen så den går att hitta.
Intressant, och faktiskt ganska logiskt av någon inte alltför nogaräknad entreprenör. Men, den fakturan måste väl då kunna bestridas utan några större problem och risk för efterverkningar?andersmc skrev:En anledning att dra på faktureringen kan vara det här: man vet att konkursen är i faggorna. Då sparar man undan några stora faktureringar, som inte kommer med i konkursboet. När sedan firman rekonstruerats så låter man den nya firman skicka ut fakturorna, och hoppas att kunden inte märker någon skillnad.
Jag TROR att du inte behöver betala alls till ett nytt bolag. Har de inte rätt upp din skuld i konkursboet så kan den inte bara flyttas över till ett annat företag.Swetrot skrev:
Vi får se om någon juridiskt skolad kan bekräfta eller dementera.
Naturligtvis FÅR man inte flytta på en skuld hur som helst, men när det gäller byggföretagares kreativitet för att slippa betala skatt så får man inte bli alltför förvånad. Jag kan till och med tänka mig att man mörkar sådana tillgångar för konkursförvaltaren, men köper hela inkråmet av konkursboet för att börja på ny kula, inkl "pågående projekt" som sedan lagligen kan fakturas från ett nytt bolag.
Det hör till saken att entreprenören misskött sig grovt och vållat mig massor av extraarbete, som ingått i totalentreprenaden, dessutom missat tidplanen med mera än ett år, så jag skulle inte ha några problem med en kraftig rabatt. Det handlar om en liten firma med några få anställda och det är fullständigt uteslutet att jag blivit "bortglömd". En "informatör" framkastade möjligheten att entreprenören själv inte betalat underentreprenörer och därför inte kan lämna verifikation. En av snickarna blev jag god vän med, själv blev han osams med byggmästaren och slutade. Han tog tidssedlarna som pant för någon fordran han har, så i det fallet går det inte att fakturera - vilka interiörer ! Jag har under mitt projekt hört så mycket om liknande erfarenheter att jag uppfattar byggbranschen på den här småföretagsnivån som rena vilda västern.
Sitt i båten, folk som vill ha pengar brukar höra av sig.
Men om dom nu kånkar osv och du får en faktura från det "nya" , kolla upp alltihop så att konkursförvaltaren inte vill ha pengar också!
Men om dom nu kånkar osv och du får en faktura från det "nya" , kolla upp alltihop så att konkursförvaltaren inte vill ha pengar också!