2 532 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Avtal byggel.
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
Förre veckan damp det ner ett brev från vår husleverantör på byggel.
Det visade sig att vår grundläggare har använt el från vår granne till samanlagt fyra hus inkluderat grannens. En del av summan på nätavgiften är avdragen pga att fakturan bara är uppskattad. Till detta så kan det kanske komma en faktura på hyra av elskåpet. Vi vet inte detta riktigt ännu. Jag säger inget emot att betala el under uppbyggnaden av grunden, även om summan verkar lite för hög för just detta jobbet då den enda elmaskinen som har används är cementblandaren till putsen.
Dock så är det ju helt fel sätt att meddela detta på. Grannen får sin elräkning som han manuellt räknar lite på och skickar till husleverantören för grundläggaren hänvisar bara dit, detta är en kopia på hans egna elfaktura. Husleverantören är inte inblandad mer än att han har förmedlat kontrakt och kontakt. På detta underlaget så står summan som skall betalas och inte specificerat på hur mycket som använts.
För ett tag sedan så fick grannen skriva på ett avtal om elen gentemot husleverantören/grundläggaren (detta har inte framkommit med vem den är ställd mellan). Dock har inte vi skrivit på något avtal. Byggel är alltså inte skrivet för oss att den skall faktureras för sig vad gäller grund eller annat.
Mitt eget tycke säger att grundläggaren skall stå för hela kostnaden och grannen skall fakturera honom för detta. Är det enligt lagen rätt att vi skall betala, så skall vi ha en faktura med moms, totalt antal Kw använt och under vilken period det gäller. Detta är vad jag tycker verkar skäligt.
Sen kan man diskuttera grannsämjan. Grannen vill naturligtvis inte stå för hela denna kostnad och bör heller inte göra det. Vi är ju nya grannar och man vill ju inte stöta sig med dom det första man gör. Vad göra, skall vi hälsa att vi vill ha en faktura från grundläggaren, eller skall vi kila över till grannen och ge honom pengar i näven?
Det visade sig att vår grundläggare har använt el från vår granne till samanlagt fyra hus inkluderat grannens. En del av summan på nätavgiften är avdragen pga att fakturan bara är uppskattad. Till detta så kan det kanske komma en faktura på hyra av elskåpet. Vi vet inte detta riktigt ännu. Jag säger inget emot att betala el under uppbyggnaden av grunden, även om summan verkar lite för hög för just detta jobbet då den enda elmaskinen som har används är cementblandaren till putsen.
Dock så är det ju helt fel sätt att meddela detta på. Grannen får sin elräkning som han manuellt räknar lite på och skickar till husleverantören för grundläggaren hänvisar bara dit, detta är en kopia på hans egna elfaktura. Husleverantören är inte inblandad mer än att han har förmedlat kontrakt och kontakt. På detta underlaget så står summan som skall betalas och inte specificerat på hur mycket som använts.
För ett tag sedan så fick grannen skriva på ett avtal om elen gentemot husleverantören/grundläggaren (detta har inte framkommit med vem den är ställd mellan). Dock har inte vi skrivit på något avtal. Byggel är alltså inte skrivet för oss att den skall faktureras för sig vad gäller grund eller annat.
Mitt eget tycke säger att grundläggaren skall stå för hela kostnaden och grannen skall fakturera honom för detta. Är det enligt lagen rätt att vi skall betala, så skall vi ha en faktura med moms, totalt antal Kw använt och under vilken period det gäller. Detta är vad jag tycker verkar skäligt.
Sen kan man diskuttera grannsämjan. Grannen vill naturligtvis inte stå för hela denna kostnad och bör heller inte göra det. Vi är ju nya grannar och man vill ju inte stöta sig med dom det första man gör. Vad göra, skall vi hälsa att vi vill ha en faktura från grundläggaren, eller skall vi kila över till grannen och ge honom pengar i näven?
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Nu vet jag ju inte vad som står i ert avtal, men ofta så är det villkorat att beställaren skall tillhandahålla el för bygget.
Dvs. troligen är ni skyldiga att se till att det fanns el tillgängligt. I så fall låter det rimligt att ni skall betala någonting, sedan kan man ju givetvis diskutera mängden. Det är inte så att de utöver cementblandaren har använt stora strålkastare också? Dessa kan lätt dra lika mycket el som ett normalt uppvärmningssystem.
Dvs. troligen är ni skyldiga att se till att det fanns el tillgängligt. I så fall låter det rimligt att ni skall betala någonting, sedan kan man ju givetvis diskutera mängden. Det är inte så att de utöver cementblandaren har använt stora strålkastare också? Dessa kan lätt dra lika mycket el som ett normalt uppvärmningssystem.
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
Nej, ingen belysning har använts.
Jag kan mycket väl betala pengarna. Även om det inte står i vårat kontrakt med grundläggaren att vi skall tillhandahålla el. Grannen var ju tom tvungen att skriva på ett särskilt avtal för just detta. Vi har heller inte hört något från någon part angående detta förrän brevet damp ner förra veckan. Däremot så måste det väl komma en riktig faktura på detta. Vi kan ju inte få en faxad kopia på grannens elfaktura skickad via leverantören till oss.
Den rätta vägen borde väl vara att grannen fakturerar grundläggaren, som i sin tur skickar ut en faktura på el till varje hus som har använt detta? Eller tänker jag helt fel här.
Jag kan mycket väl betala pengarna. Även om det inte står i vårat kontrakt med grundläggaren att vi skall tillhandahålla el. Grannen var ju tom tvungen att skriva på ett särskilt avtal för just detta. Vi har heller inte hört något från någon part angående detta förrän brevet damp ner förra veckan. Däremot så måste det väl komma en riktig faktura på detta. Vi kan ju inte få en faxad kopia på grannens elfaktura skickad via leverantören till oss.
Den rätta vägen borde väl vara att grannen fakturerar grundläggaren, som i sin tur skickar ut en faktura på el till varje hus som har använt detta? Eller tänker jag helt fel här.
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
Det är min uppfattning med. Ingen har meddelat detta på något sätt tidigare.
Däremot så är det väl en moralisk fråga gentemot nya grannar. Dom har i tron att detta skall delas, betalat och låtit skåpet stå hos dom. Nu är det ju gjort, rätt eller fel så kan man ju betala. Det rör sig om ca 1500:-. Inga stora summor i samanhanget. Men en ordentlig faktura borde ju vara på sin plats.
Däremot så är det väl en moralisk fråga gentemot nya grannar. Dom har i tron att detta skall delas, betalat och låtit skåpet stå hos dom. Nu är det ju gjort, rätt eller fel så kan man ju betala. Det rör sig om ca 1500:-. Inga stora summor i samanhanget. Men en ordentlig faktura borde ju vara på sin plats.
Klicka här för att svara
