1 951 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Besiktningsanmärkningar
Hej jag flyttade in i en nybyggd villa för snart ett år sen med hel etrepenad, på slutbesiktningen så fans det en del småfel och några protokoll på bla provtryckning saknades. Efter 6 månader så la vi till några brister på bland annat att telejacken inte fungerade, dokumentation och märkning av VA anläggning saknades samt en sprucken dörrkarm samt at det luktar illa vid antren från avloppet.
Sen har vi även haft problem med vårt avlopp, efter 1,5 månad blev det stopp. (enskild VA anläggning med egen tank) det grävdes upp och åtgärdades ganska omgående. Efter 2 månader till var det samma problem igen. Det blev en ny grävning. och efter ytterligare 3 månader blev det stopp igen. Då beställde jag själv en spolbil till avloppet. Då uppdagades det att tanken ligger ca 60 cm ner i backen och fallet från huset är ca 6 promille. Dom sa att dom skulle fixa det omgående efter ca 2,5 månader så hände inget. Det slutade med att dom kom och tittade på alla anmärkningar och sa att det skulle åtgärdas så vi kunde få ett avslut på detta.
Nu har det gått 2,5 månader till och Inget har hänt. Det enda som har hänt är att skitlukten utanför entren blir bara värre.
Jag beställde även nedgrävning av VA rör samt dränering till ett garage av Entrepenören. VA rören hamnade där jag ville ha dem men dräneringsröret vet jag inte vart det har hamnat då det aldrig blev märkt. Jag har bett entrepenören att märka ut det, jag blev lovad detta för 3 månader sen men inget har hänt.... och jag behöver ha mitt garage dränerat innan vintern.
Vad ska jag göra?
Jag har pratat med Entrepenören flera gånger om detta men det händer ju inget . Vilka möjligheter har man att ta in en annan etrepenör och sen skicka räkningen till han som skulle ha gjort det från början? för nu har det snart gått ett år sen besiktningen.
Sen har vi även haft problem med vårt avlopp, efter 1,5 månad blev det stopp. (enskild VA anläggning med egen tank) det grävdes upp och åtgärdades ganska omgående. Efter 2 månader till var det samma problem igen. Det blev en ny grävning. och efter ytterligare 3 månader blev det stopp igen. Då beställde jag själv en spolbil till avloppet. Då uppdagades det att tanken ligger ca 60 cm ner i backen och fallet från huset är ca 6 promille. Dom sa att dom skulle fixa det omgående efter ca 2,5 månader så hände inget. Det slutade med att dom kom och tittade på alla anmärkningar och sa att det skulle åtgärdas så vi kunde få ett avslut på detta.
Nu har det gått 2,5 månader till och Inget har hänt. Det enda som har hänt är att skitlukten utanför entren blir bara värre.
Jag beställde även nedgrävning av VA rör samt dränering till ett garage av Entrepenören. VA rören hamnade där jag ville ha dem men dräneringsröret vet jag inte vart det har hamnat då det aldrig blev märkt. Jag har bett entrepenören att märka ut det, jag blev lovad detta för 3 månader sen men inget har hänt.... och jag behöver ha mitt garage dränerat innan vintern.
Vad ska jag göra?
Jag har pratat med Entrepenören flera gånger om detta men det händer ju inget . Vilka möjligheter har man att ta in en annan etrepenör och sen skicka räkningen till han som skulle ha gjort det från början? för nu har det snart gått ett år sen besiktningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 791 inlägg
I princip så har du troligen rätt att ta in en annan entrepenör och skicka räkningen. Om vi nu antar att du inte har hållit inne med pengar på slutavräkningen för felen så blir det du som måste bevisa att de fel du får åtgärdade verkligen är de som finns anmärkningar på, och att kostnaderna är korrekta. Det kan vara ganska svårt att få ut pengar i ett sådant läge.
Finessen med att hålla inne pengar är att när du då fått åtgärdat är att då ligger det på entrepenören att bevisa att kostnaderna för åtgärdande är för höga om han inte är nöjd.
Finessen med att hålla inne pengar är att när du då fått åtgärdat är att då ligger det på entrepenören att bevisa att kostnaderna för åtgärdande är för höga om han inte är nöjd.
Vi håller inne med 5000 som vi fortfarande inte har betalt, och det är förmodligen ungefär vad det skulle kosta att fixa småfelen på slutbesiktningen. Men det är dom dolda felen, avloppet som kan bli kostsamt att ordna. Sprängningen för tanken blev helt enkelt för dålig. Fallet på ledningen måse ökas med ca 7cm för att uppfylla lägsta norm på 10 promille. Att ledningen inte ligger på frostfritt djup får förmodligen fixas med markskivor.
Att fixa avloppslukten kan nog bli omständigt och tidskrävande, för att inte tala om det försvunna dräneringsröret.
Men om jag tolkar ditt svar rätt så kan jag skicka en räkning till entrepenören på tex 60.000 med en specifering på vad som har åtgärdats. Fast jag bara har hållt inne med 5.000. Och det är hans sak att bevis att det blev fördyrt.
Gäller det även sånt som har tillkommit efter slutbesiktningen med dom dolda felen? Eller är det bara sånt som blev nedskrivet under besiktningen?
Att fixa avloppslukten kan nog bli omständigt och tidskrävande, för att inte tala om det försvunna dräneringsröret.
Men om jag tolkar ditt svar rätt så kan jag skicka en räkning till entrepenören på tex 60.000 med en specifering på vad som har åtgärdats. Fast jag bara har hållt inne med 5.000. Och det är hans sak att bevis att det blev fördyrt.
Gäller det även sånt som har tillkommit efter slutbesiktningen med dom dolda felen? Eller är det bara sånt som blev nedskrivet under besiktningen?
Moderator
· Stockholm
· 57 791 inlägg
Nej jag säger precis tvärtom, om han säger att det blevv för dyrt så är det du som har bevisbördan. I praktiken tror jag det är väldigt ovanligt att man lyckas få ut något av en byggare i ett sådant här fall.
Jag föreslår att du tar kontakt med en jurist som kan råda dig lite mer proffisgt än vad vi kan här. Ex. ger villaägarförbundet viss gratis juridisk rådgivning till medlemmar (och melem kan du bli under samtalet).
Det gäller främst de fel som är protokollförda. Fel som upptäcks därefter får man i många fall vänta med till garantibesiktningen efter 2 år.
Jag föreslår att du tar kontakt med en jurist som kan råda dig lite mer proffisgt än vad vi kan här. Ex. ger villaägarförbundet viss gratis juridisk rådgivning till medlemmar (och melem kan du bli under samtalet).
Det gäller främst de fel som är protokollförda. Fel som upptäcks därefter får man i många fall vänta med till garantibesiktningen efter 2 år.
Nej, fel som man upptäcker efter att man flyttat in kan man påtala inom 6 månader från övertagandet och då skall även dessa behandlas som fel som upptäckts vid slutbesiktningen.hempularen skrev:
Sedan när det gäller garantifel (som uppträder inom 2 år efter övertagandet) så skall man anmäla dessa till entreprenören när man upptäcker dem.
Sedan är det upp till entreprenören att avgöra om det skall åtgärdas direkt eller vänta till 2-års besiktnignen. Dock får de då även ta ansvaret för de merkostnader som väntandet kan innebära.
I detta fallet borde det vara billigare att fixa till det direkt än att få ta kostnaderna för spolning under 2år.
Om entreprenören inte vill ta sitt lagliga ansvar och rätta till fel så har man rätt att låta annan göra detta på entreprenörens bekostnad. Dock bör man kontakta en advokat eller liknande så att man inte begår formaliefel som innebär att man kan riskera att inte få betalt senare.
Klicka här för att svara
