5 506 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Utebliven fakturering
En fråga i sammanhanget är om ni var överens om alla priser, även på material. Annars kan det hända att man får betala t.ex. material efter gällande prislista när väl det är dags att fakturera. Ja tror att jag drabbades av detta när en elektriker inte fakturerade på två år trots påstötning.
Visst, ärlighet varar alltid längst. Men, vissa fall kan det hända att man inte är nöjd med det arbete som utförts, och då kan inte jag se varför man skulle jaga en faktura.Agneta72 skrev:
Att hamna hos inkasso eller kronofogden tycker jag inte alls man behöver vara speciellt rädd för. Det är betydligt svårare än de flesta tror så länge man har bra på fötterna. I två fall har jag blivit "hotad" av företag med "Då skickar jag ärendet till inkasso". Mina svar har då varit "Ni har inte utfört arbetet enligt kontrakt, så skicka gärna det till inkasso så tar jag diskussionen med dem." (Jag har skriftligen bestridit fakturorna också, fast på ett mer formellt sätt.). I båda dessa fall hörde jag aldrig av företagen igen.
Frågan om ärlighet känns lite störande. I det här fallet har jag skriftligt bevis på att entreprenören försökt lura mig på 35000 genom att manipulera underlagen från byggmaterielföretagen, vilket återbetalades vid konfrontation, alla övriga kontraktsbrott onämnda. Jag har f ö sådana kontakter att jag vet (inte bara tror) att situationen är väl bekant för entreprenören, att inga fakturor ställts ut, som jag inte betalat i vederbörlig ordning - den exakta orsaken till handlingsförlamningen får lämnas till spekulationer.
Jag får tacka för värdefulla och tänkvärda synpunkter.
Jag får tacka för värdefulla och tänkvärda synpunkter.
Klicka här för att svara