Jag har en fundering: Om jag anlitaer en firma till rörligt pris, och kommer fram till efter ett tag att det här var inte bra. Finns det då någon uppsägniungsklausul i standard kontrakt typ ABS 05?

Dvs. kan jag slänga ut dem från bygget utan att ha vattentäta bevis för icke fackmannamässigt eller vad det nu kan vara för skäl?

Bakgrunden är att jag håller på att väga risken att ta in ett bolag med baltisk arbetskraft som jobbar på löpande räkning, mot att att låta ett lokalt bolag med mycket goda referenser göra jobbet till fast pris (de vägrar jobba på löpande räkning).

Jag är av uppfattningen att kostnaden borde ligga ca 200- 250 000 under det fasta bud jag fått (fast jag väntar fortfarande på en mer detaljerad uppskattning från den baltiska firman). Obs detta är är forttfarande lika villkor vad gäller skatt etc mellan bolagen.

Jag kikade igenom ABS05 lite snabbt, kan inte se att man har någon rätt att häva avtalet utan konkreta skäl. Du kan ju alltid kolla igenom konsumenttjänstlagen lite, runt paragraf 42.

Bara av nyfikenhet, hur i hela världen lyckades de säga att de inte ville jobba på löpande utan att framstå som fullständiga bedragare..?

Vad gäller hävning och avbeställning finns inga särskilda regler i ABS 05 utan dessa regler hänvisar till Konsumenttjänstlagen.

I 21 § Ktjl står bl.a.: Föreligger ett fel och detta inte avhjälps får konsumenten i första hand göra avdrag på priset.
Om syftet med tjänsten är i huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse detta, får konsumenten i stället häva avtalet. Vid hävning har näringsidkaren rätt till betalning för det arbete han nedlagt, Ktjl § 23.
Vid hävning p.g.a. dröjsmål gäller ungefär samma regler, Ktjl § 29.
En hävning kan således inte ske utan vidare! Det måste finnas mycket starka skäl för detta.

Avbeställning av en tjänst innan den har slutförts regleras i Ktjl § 42-44.
Näringsidkaren har i sådant fall rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts samt för arbete som måste utföras trots avbeställningen (ex.vis avslutningsarbeten). Näringsidkaren har vidare rätt till ersättning för förluster i form av kostnader för den återstående delen av tjänsten samt ersättning för förluster i övrigt på grund av att han har underlåtit att ta på sig annat arbete eller på grund av att han på annat sätt inrättat sig efter uppdraget. Dock finns det vissa speciella situationer vid vilka rätt till ersättning inte föreligger.

Att häva eller avbeställa ett avtal är således inte enkelt. Och skall naturligtvis inte heller så vara. Träffade avtal skall hållas!!

Inget ont om utländsk arbetskraft, många är duktiga, men i slutänden kan det visa sig att snålheten bedrar visheten. Kostnaden för utländsk arbetskraft, om den skall betalas "vitt", närmar sig alltmer den svenska. De är ju inte dummare än att de vet vad svensk arbetskraft kostar.
Härtill kommer att det kan vara svårare att lösa problem som uppstår under entreprenadtiden samt problem med att få entreprenören att uppfylla sitt garantiansvar.
Jag har lång erfarenhet av småhusentreprenader och skulle aldrig gå på detta...

Anledningen till min fundering är ju som sagt att om jag chansar på en hantverkare som inte känns lika säker som den lokala firman med bra referenser, så funderade jag på möjligheten att hoppa ur det. Dvs blir det ett katastrofjobb så är det väl bara att låta bli att betala, mer oroad för om det blir sådär halvdåligt där det kan vara svårt att bevisa.

Jag är inte heller för att låta snålheten bedra visheten, men jag har fått priser på snickerijobb som innebär en timdebitering på över 2000kr /timme (såvida jag inte fullkomligt missuppfattat hur mycket timmar det borde vara).

Hemmakatten
Att vilja jobba på fast pris är nog inte helt ovanligt. Vår murare som vi anlitat fyra gånger är mycket duktig och mycket eftertraktad, långa väntetider innan han har tid. Han arbetar bara till fast pris. Anledningen till det är att han tycker att det blir ett lugnare arbetsklimat, han kan arbeta i den takt han vill, inga jobbiga diskussioner om priser. Han har alltid gjort ett utomordentligt arbete och vi kan lugnt säga att vi inte någon gång har känt oss lurade på något sätt. Tvärtom, sista gången vi anlitade honom för uppförande av två öppna spisar med skorstenar fick han beställa extra förstärkningsram av smed, velken jag vet kostade 6000kr. Dessutom tyckte jag utblåsventilerna för varmluften var fula, så han fick mura om den biten. Skorstenen ville jag också ha bredare än vad han tänkt från början. Inga problem, han fixade allt, ingen extra kostnad.

Tror att det finns ganska många som gärna vill ha ett fast pris. Ibland får de jobba lite mer, ibland lite mindre, men man vet vad man får. Som kund vet man ju också i förväg vad det kostar vilket är en trygghet. Har man då duktiga yrkesmän som alltid vill göra ett gott jobb tycker jag att detta är en bra avtalsform.

Fast pris blir alltid dyrare för kunden, om inte hantverkaren räknat fel eller hade lurat kunden på timmarna om man körde på löpande. Jag kan inte tro att det finns en enda hantverkare som är beredd att ta risken det innebär att lova ett pris, utan att lägga på extra för det. Det finns massor av firmor i min bransch som bara vill jobba till fast pris, och detta beror i de allra flesta fall tveklöst på att man då kan överdebitera kunderna utan att de märker det. På löpande ser man ju antalet timmar och vad man betalar per timme, och det är mycket svårare att ta för mycket betalt. Om hantverkaren erbjuder sig att jobba fast är det inget konstigt, men att vägra att ta det på löpande tycker jag är ytterst suspekt.

Sedan finns det såklart undantag, som i ert fall. Fast har ni räknat på hur många timmar han har lagt, och hur mycket det hade kostat med en normal timdebitering istället? Om han har jättemycket att göra så har jag svårt att tro att han har räknat så lågt att ni betalat honom för färre timmar än han faktiskt arbetat.

(Och ja, det här var ju lite off topic.. :))

Hemmakatten
Vet du vad, Jon, för oss är ett riktigt duktigt gjort jobb mer värt än en timme hit och dit. Muraren är noggrann, ordentlig och skicklig. Vi har varit nöjda med det fasta pris vi kom överens om. Faktum är att vi inte ens tog in någon annan offert.

Faktiskt så gjorde han ett jobb åt oss på löpande räkning och det var när vi fick en vattenskada i vårt badrum i förra huset, en månad innan det skulle ut till försäljning. Ringer i panik till Kjell (muraren som på vintern bara jobbar inomhus med badrum och öppna spisar) och han kommer. Detta badrum med uppbilning av golv och helt nytt blev på löpande räkning. Timpenningen var helt okej, tom lägre än vad jag väntat mig. Dessutom umgås vi lite grann, och mer trevliga och ärliga människor än Kjell o Eva är nog svårt att hitta.

I våra nya hus med de nya spisarna och skorstenarna är vi oerhört glada att han ville ta jobbet. Han bor söder om stan (Sthlm) och vi bor norr om. Säkert har han 6-7 mil enkel resa. Den yrkeskunskap som Kjell har tror jag inte många har idag. Våra dubbelmantlade skorstenar fick sotarmästaren att brista ut i lovord och jämföra dem med Rolls Royce (och vår plåtskorsten till pelletskaminen jämförde han med en Skoda, funktionell men inget man blir lyrisk av). Min pappa var murarmästare så lite kunskap har jag fått med mig.

Jag förstår helt ditt resonemang om att fast pris oftast innebär högre pris i slutänden. Men samtidigt så måste man komma ihåg att själva hantverkaren är den viktigaste personen. Vad vill jag då säga med hela denna harang. Jo, att det finns många duktiga, hängivna personer som älskar sitt jobb och gör ett utomordentligt gott hantverk, några som vill arbeta på fast pris och några som vill arbeta på löpande räkning. Det gäller bara att få kontakt med dessa. Kan ta tid, man får luska, höra sig för, inte stressa. Vårt bygge blev över ett år försenat pga att vi inte hittade folk som vi tyckte hade den "rätta känslan". Å andra sidan har det blivit ett fantastiskt bra hus och vi har fått flera nya goda vänner i de hantverkare vi anlitat.

Tyvärr är det så att en entreprenör som anlitats har rätt att färdigställa bygget.
Först efter färdigställandet kan ni hävda de fel som finns vid slutbesiktningen.

Ni kan välja att bryta avtalet under byggtidens gång, men då blir ni tvugna att ersätta entreprenören för utebliven vinst...........

Det var ungefär så jag trodde. Som sagt det handlar om en riskbedömmning.

Hemmakatten, jag håller helt med dig om att ett väl utfört arbete är det som är viktigt. Men jag ser inte sambandet mellan väl utfört arbete och fast pris, det är ju två olika saker. Sedan var det förstås inte min avsikt att ifrågasätta er murare eller att på något vis antyda att han skulle ha överdebiterat er, hoppas du inte uppfattade det så. Men har man en ärlig, duktig hantverkare så kan jag inte se fördelen med fast pris. Med löpande betalar man för precis det man får, och hantverkaren får betalt för precis det han/hon gör. Arbetet blir garanterat inte sämre med löpande pris, och det blir billigare för kunden. Men har man turen att hitta någon som är så bra som ni har gjort (och jösses vad sällsynt det är) så funkar det såklart säkert utmärkt.

Och nu ska jag sluta kapa din tråd, hempularen. :)

Ingen fara jag hade ställt en fråga till under priser, där jag frågade ungefär det som du svarade på i den här tråden, så jag är nöjd.

Hemmakatten
Jag får också be om ursäkt, hempularen. Och som moderator får man skämmas lite extra mycket :( för att man inte håller sig till ämnet.

Som sagt absolut inget att skämmas för.ö

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.