Hej på er,

Vet någon hur mycket vite som skall betalas ut vid försening av färdigställandet av ett hus?
Jag har hört siffran 1% av köpeskillingen på påbörjad vecka. Stämmer det eller vad är ok att acceptera.
Mitt hus kommer kosta 1,7 milj.

/T

Det beror på vad som står i avtalet. 1% per vecka är inte ovanligt, och det ger utan tvekan incitament för byggföretaget att inte dra ut på det hela allt för länge.

Jag tycker inte att man skall gå med på viten som är väldigt mycket lägre. Har sett exempel på viten som varit 1500kr/vecka, och deras räntekostnader på byggkreditivet var högre än så. De satt illa till eftersom bygget gick väldigt långsamt.

Har också sett en del avtal där vitet preciseras till x kr/vecka, dock max y kr. Det är också en paragraf som man kan komma att få ångra bittert om det drar ut mycket på tiden. Plötsligt saknar man påtryckningsmedel för att få det hela klart.

Redigerat:
tonlu skrev:
Vet någon hur mycket vite som skall betalas ut vid försening av färdigställandet av ett hus?
Jag har hört siffran 1% av köpeskillingen på påbörjad vecka. Stämmer det eller vad är ok att acceptera.
Mitt hus kommer kosta 1,7 milj.
/T
Det enda krav på vitesersättning som du har enligt lagen är att få styrkta merkostnadertäckta (såsom merkostnad för boende, merkostnad för räntor, magasinering och extratransport av bohag etc.)
Dock tycker jag att man skall ha med et specificerat vite i sitt kontrakt.
Absolut minimum för en villa anser jag 5000 kr/påbörjad vecka vara. Bättre upp om man lyckas förhandla fram ett ännu högre. Jag vet dem som fått igenom 7500 och 10000 kr/påbörjad vecka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.