Huset är byggt / slutbesiktat och vi har flyttat in. Nu har det upptäckt att det är fel på avloppet under grunden och detta har undersökts av ett antal olika experter där vissa säger att det inte är lämpligt att använda avloppet.

Så nu sitter vi i sitsen att vi inte kan bo kvar i vårat nybyggda hus. Vårat försäkringsbolag har hjälp oss med att få ett annat boende som vi kan nyttja för tillfället, dock inte i närheten med samma standard som huset.

Efterssom felet kan härledas till grundläggningen så bör felet åtgärdas av grundentrepenören då det finns ett garantiåtagande. Denna hänvisar till sin entrepenör/ansvars-försäkring. Har pratat med detta försäkringsbolag men de verkar ej speciellt tillmötesgående. De ska skicka ut en besiktningsman som ska kolla på det. Just nu är det semestertider så det kan inte förväntas ske saker så snabbt just nu p.g.a detta. Så just nu vet vi inte vad som ska hända...

Tänkte om det finns någon med kunskaper kring detta som kan hjälpa oss att reda ut hur vi kan agera och vad vi har för rättigheter.

Tacksam för hjälp!

Det logiska är att grundentreprenören fixar problemet under garantiåtagandet, och sedan SJÄLV reder ut saken med SITT försäkringsbolag. Detta är rimligen inte er sak. Stå på er och KRÄV att felet åtgärdas omedelbart.

mycke_nu skrev:
Det logiska är att grundentreprenören fixar problemet under garantiåtagandet, och sedan SJÄLV reder ut saken med SITT försäkringsbolag. Detta är rimligen inte er sak. Stå på er och KRÄV att felet åtgärdas omedelbart.
Jag håller med om det logiska i detta. Detta är också vad vi tycker och har uttryckt för grundentrepenören. Problemet är som sagt att det är semestertider.
Frågan är vad vi kan kräva i form av ersättning för annat boende och det lidande detta innebär och hur man bör kräva detta.

Om ert försäkringsbolag redan ersätter er för annat boende kommer de sedermera att kräva entreprenören och dennes försäkringsbolag på kompensation.

mycke_nu skrev:
Om ert försäkringsbolag redan ersätter er för annat boende kommer de sedermera att kräva entreprenören och dennes försäkringsbolag på kompensation.
Vore det inte rimligt att kräva någon form av mellanskillnad i boendekostnad då vi har en betydligt högre boendekostnad för huset än vad lägenheten kan tänkas vara? Vi betalar en del ränta för ett hus vi inte kan nyttja. Hur utkräver man detta? Är det advokat som gäller?

Förstår hur du tänker men samtidigt så är ju räntan på lånet som ni har finansierat huset med... inte en hyra där ni betalar per månad.

ungefär som att banken inte skulle kräva pengar på ert billån då ni är på semester i 4 veckor.

Ahlesten skrev:
Förstår hur du tänker men samtidigt så är ju räntan på lånet som ni har finansierat huset med... inte en hyra där ni betalar per månad.

ungefär som att banken inte skulle kräva pengar på ert billån då ni är på semester i 4 veckor.
Ok. Är det inte rimligt att kräva ett likvärdigt boende i ett sånt här fall?

Det är nettokostnaden du har rätt till ersättning för, d.v.s. vad du faktiskt har haft för merkostnad. Räntor på lån kan således inte vara en merkostnad då du ändå skulle betala dom. Kostnad för alternativt boende samt eventuella fördyrade resekostnader kan vara en sådan kostnad.

Det skulle kunna vara annorlund om det är så illa att det inte går att flytta in igen, då ska nu självklart ha ersättning för den ränta ni har betalat för ett hus som inte går att bo i.

Om det inte löser sig mellan er/ert försäkringsbolag och firman/dennes försäkringsbolag så bör ni ta hjälp av en jurist. Dokumentera allt som kan vara relevant (datum, vad som sagts m.m.). Vad har ni använt för avtal? (ovanstående är i viss mån beroende av vad ni har använt för avtal då vilken ersättning man har rätt till ofta finns uttryckt i avtalet).

Snabbt svar så här på eftermiddagen.

Freco skrev:
Det är nettokostnaden du har rätt till ersättning för, d.v.s. vad du faktiskt har haft för merkostnad. Räntor på lån kan således inte vara en merkostnad då du ändå skulle betala dom. Kostnad för alternativt boende samt eventuella fördyrade resekostnader kan vara en sådan kostnad.

Det skulle kunna vara annorlund om det är så illa att det inte går att flytta in igen, då ska nu självklart ha ersättning för den ränta ni har betalat för ett hus som inte går att bo i.

Om det inte löser sig mellan er/ert försäkringsbolag och firman/dennes försäkringsbolag så bör ni ta hjälp av en jurist. Dokumentera allt som kan vara relevant (datum, vad som sagts m.m.). Vad har ni använt för avtal? (ovanstående är i viss mån beroende av vad ni har använt för avtal då vilken ersättning man har rätt till ofta finns uttryckt i avtalet).

Snabbt svar så här på eftermiddagen.
Har tyvärr inte avtalet framför mig, men det ska vara ett standardmässigt avtal enligt ABS-05.

Felet kommer troligtvis ta tid att åtgärda då de måste bila upp grunden för att komma tillrätta med det.

I dagsläget vet vi inte hur/vem som ska lösa det och när. Vårat försäkringsbolag har tittat på det och hänvisar till entrepenörens garantiåtagande och dess försäkringsbolag.

Vi vill såklart att detta ska bli löst så fort som möjligt då vi har ett hus vi inte kan bo i.

Man får normalt sett inte ersättning för "sveda och värk" när det gäller sådana här tvister. Det är enbart den rent ekonomiska skadan som ersätts.

Det kan dock vara värt att kolla upp eventuella frister för färdigställande och viten, om inte annat för att använda som påtryckningsmedel för att få arbetet gjort så fort som möjligt.

Om bolaget som ska fixa det dröjer med detta mer än vad som är skäligt så kan ni ha rätt att åtgärda felet på dennes bekostnad.

Jag skulle, som jag skrev i mitt förra inlägg, rekommendera att ni väntar på utredningen som försäkringsbolaget gör för att se om det kommer en lösning på ett smidigt sätt. Jag kan tänka mig att ert försäkringsbolag kommer att trycka på en del då de inte vill ligga ute med mer pengar än nödvändigt.

Om det inte kommer en lösning får ni ta hjälp av en jurist, där kan säkert ert försäkningsbolag hjälpa er med att hitta en lämplig. Tänk på att välja en jurist med inriktning mot fastighetsrätt/entreprenadrätt alternativt skadeståndsrätt. Många advokater är generalister och inte alltid lika bra på tvistemål som på brottmål. En jurist på t.ex. LRF Konsult kan vara nog så bra som en advokat på någon byrå.

Innan ni går till en jurist, så bör ni börja räkna på vilka pengar det handlar om som ni i slutänden har att bråka om. Jag har svårt att tro att man för femsiffriga belopp är beredd att faktiskt starta en process med allt vad det innebär.

Jag skulle försöka med att sätta press på dem med tydliga signaler om att det här kan lösas snabbt och enkelt, och absolut inte dyrare än nödvändigt, eller så väljer de att dra på saken och du väljer att koppla in advokater och stora skadeståndskrav. Många fungerar som så att om det finns ett sätt att klara sig, efter omständigheterna, lindrigt undan, och ett sätt att komplicera och fördyra det hela, så tänker många trots allt rationellt.

P
Juridik är knepigt för den som inte är insatt i det, och jag förstår att entreprenören inte agerar innan hans bolag har sagt sitt.
Jag har varit med om en situation där vi trodde att vi hade skyldigheter att åtgärda ett fel, men efter att ha lagt ner X antal timmar, så fick vi besked från vårt försäkringsbolags jurister att vi inte hade behövt göra någonting. Arbetet som vi hade lagt ner blev därmed inte ersatt från varken husägaren (som tyckte att felet var vårt) eller bolaget.

Ert försäkringsbolag borde kunna vara behjälpliga med att påskynda ärendet. Dom har ju koll på vad som gäller i dessa situationer och vet vad dom ska trycka på.

Ni har väl rättskydd i er försäkring. Detta gör ju att du inte betalar hela kostnaden för juristen. Om du talar med just en jurist så vet ju han/hon hur detta fungerar. Så jo, jag skulle kontakta en omedelbart för att se vilka möjligheter man har att påskynda och trycka på för att reda ut den här saken.
edit:
Att det är semestertider må ju vara hänt men det ska ju i princip inte vara ditt problem utan försäkringsbolagets. Med lite extern hjälp kan ni nog trycka på och se till att något blir gjort. Jag skulle inte vänta en dag innan jag kontaktade professionell hjälp.

Redigerat:
Normalt har man en självrisk motsvarande 4000 plus 20 % av resterande belopp. Om ombudskostnaden uppgår till 100 000 kronor betalar du 4000 plus (20%*96000) 23200 kronor.

Kontrollera era villkor i försäkringsbrevet eller ring försäkringsbolaget så kan de hjälpa till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.