Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Och har man många kreditupplysningar på kort tid tyder det väl på att man har/har försökt handla på kredit på många ställen och då kanske det är helt rätt av kreditgivarna att dra öronen åt sig. En kredit är ju ingen rättighet utan en affärsuppgörelse mellan två parter där BÄGGE ska tro på "affären"

Precis, därför är det trist att behöva dra på sig kreditupplysningar pga sådana här saker.

elmont skrev:
Och har man många kreditupplysningar på kort tid tyder det väl på att man har/har försökt handla på kredit på många ställen och då kanske det är helt rätt av kreditgivarna att dra öronen åt sig. En kredit är ju ingen rättighet utan en affärsuppgörelse mellan två parter där BÄGGE ska tro på "affären"
Ser du något negativt med följande:

1. Jag har tecknat ett mobilabbonemang
2. Jag har tecknat mig för ett Micro (bildelar) kort som ger mig 10% rabatt och en faktura en månad senare
3. Jag har lagt om mina lån
4. Jag har blivit kund hos ett detaljist i byggbranchen som då regelmässigt gör en kreditkoll för att styra kreditgränsen.

Alla dessa har genererat kreditkollar hos UC och ingenting har med dålig köpkraft eller dåligt ekonomi att göra. Jag tror inte att min bank eller vilken kreditgivare vi nu pratar om bryr sig ett skit om detta och om dom gör det är dom ju inte dummare än att dom fattar vad det handlar om.

Vem är det som blivit nekad något pga förmånga upplysningar under en viss period och vilket företag/kreditgivare sa nej till en affär?

Min bror jobbade i en vitvaruaffär och jag tror de hade Valutakortet (vilka GE ligger bakom ?). Där fick de ibland säga nej till kredit åt kunder pga låg rating som i vissa fall berodde på att kunden gjort för många kreditupplysningar under kort period. Troligen är nog antalet kreditupplysningar inte en stor faktor i den sammanlagda ratingen, men ligger man på gränsen så kan en sådan faktor avgöra.

Jag jobbade åt en nischbank förut som övervägde att ha den "antal kreditupplysningar under x dagar" som faktor, men övergav den tanken. Det ansågs lite för trubbigt.

Edit: Såhär säger UC:
https://www.uc.se/show.php?id=1003399#Personer som blivit omfragade hos UC manga ganger

Redigerat:
Antalet kreditupplysningar har betydelse, men vi pratar då om tal på flera tiotals upplysningar. Systemet varnar dessutom ofta om det tagits mer än 8-10st de senaste tre månaderna.

Varför då? Jo, ingen kreditgivare vill riskera att råka ut för någon som gör en "hit & run", lånar upp massor med pengar på många ställen och sedan drar utomlands. För en person med normal ekonomi är det inga som helst bekymmer att på ett par veckor låna upp några miljoner utan säkerhet om det inte finns spärrar. Naturligtvis är det inte till de bästa räntorna, men det är flera företag som erbjuder snabba lån på hundratusentals kronor, bilhandlare som ordnar lån för nya bilar och elektronikhandlare som gärna säljer på avbetalning.

Det finns flera fall där människor fått sin identitet stulen och där bedragare, trots de spärrar som finns, har kunnat handla för närmare miljonen.

Sedan har UC rätt. Människor med många engagemang utgör större risk än de som har färre engagemang i sin ekonomi.

Swetrot skrev:
Antalet kreditupplysningar har betydelse, men vi pratar då om tal på flera tiotals upplysningar. Systemet varnar dessutom ofta om det tagits mer än 8-10st de senaste tre månaderna.
Just så. Titotals. På några månader. Så ser det inte ut normalt.

Slutsats: Denna upplysning är inget att fundera över.

...och OM någon skulle opponera sig mot att man har en extra upplysning skulle jag med glädje hitta någon annan att göra affär med som inte har så trubbiga och idiotiska mätverktyg för kreditvärdigheten.

Jag har tagit bort lite oväsentligheter och öppnar tråden igen.

Fotografen skrev:
Hemmakatten skrev:
Kvalitetssäkringssysten och rutiner verkar saknas totalt hos Telia.
Ingen nyhet.
Klart obehaglig histora hursomhelst.
Det där gäller inte bara Telia, utan även Skatteverket vilket man ju tror har koll på saker och ting. När jag skulle begära tillfällig föräldrapenning via e-legitimation råkade jag notera att det inte stod min adress på e-blanketten (nog ren tur att jag tittade, hur ofta kollar man att ens adress är rätt?)

Istället för Göteborg var jag helt plötsligt folkbokförd på en adress i Lund, utan att jag hade blivit meddelad.

Vid kontroll med Skatteverket visade det sig att har man e-legitimation kan man begära ändring av folkbokföringsadress via webben. Där kan man (tydligen) skriva in hela hushållets personnummer som ska flytta med.

Far i huset som skulle flytta hade råkat vända på mina två sista siffror och hans fru, med påföljd att 'vips' så hade jag istället för hans fru blivit sambos :eek:. Till på köpet fick jag väl ett par plastbarn också...

Man hade väl kunnat tycka att Skatteverket i sina rutiner borde ha att man inte helt godtyckligt kan ta vilket personnummer som helst, men har man bara loggat in med e-legitimation går (eller iallafall gick) det hur bra som helst.

Nåja, men far reagerade det väl när han fick bekräftelse? Visst gjorde han det, han noterade ju att hans fru inte följt med. Alltså snabbt in igen och flyttade med henne, men strunt samma i den stackars kille som alltså fick följa med på köpet. Inget samtal till Skatteverket om att "jag har tyvärr gjort fel...." eller så, utan bara strunt i det.

Gud vet vilken post som jag missade, Skatteverket kontaktade dem naturligtvis och rättade också till det hela genom att flytta mig igen. Någon post efterskickade de väl, men kom allt med? Att annullera det hela gick tydligen inte, jag kan förstå det med tanke på att företag numera prenumerar på ändringar men det innebär att i min historik ser det nu ut som att jag bodde i Lund 6 veckor i höstas. :mad:

Summa summarum : bli inte allt för förvånad över att saker klickar, det är nog bara det faktum att folk inte anstränger sig mer för att jävlas som gör att det ändå inte blir fel oftare.

Den här tjänsten är nog inte så dum, synd att inte myndigheterna kan erbjuda något liknande gratis.

UC har också en liknande tjänst som heter minUC och finns på http://minuc.se

Antalet kreditupplysningar som är tagna på en person används i så kallade kreditstrategier som företag konfigurerar hos kreditupplysningsföretagen och om man har många omfrågningar på kort tid så kan det ha negativ inverkan på utslaget från dessa kreditstrategier.

Som flera i forumet beskriver så behöver du inte oroa dig för denna enda kreditupplysning!

Ett tillägg ang telias rutiner.

Du kan som privatperson ringa telia, öppna telefon i annans namn, ändra telenr och dylikt utan att telia kräver ID. En bekräftelse skickas ut, som kunden skall skriva på och skicka in igen, om då personen som ringer anger en annan adress, pga av olika felaktiga skäl, betyder detta att den riktiga kunden aldrig ser vad som sker.
Vet detta av egen erfarenhet, då en av mina systrar, då bosatt utomlands, helt plötsligt hade både telefon och annat i Sverige vars avtal var tecknade av ngn okänd person.
När jag kontaktade telia för att avbryta detta abonemang, visade sig att för att göra det behövdes både ID och fullmakt från min syster, Kontentan jo teckna avtal kan göras av vem som helst, säga upp felaktiga avtal måste ske med ID och fullmakt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.