Jag fick ju ett badrum gjort av Auktoriserat företag som såg ut som skit, både underarbete och slutresultat. Regler följdes inte heller mm.
Nu har alla semester GVK mm.
Fakturan som företaget lagt på Swedbank finans förfaller i början på nästa vecka.
Antar att jag är tvungen att betala denna? och spy på samma gång
Går det att bestrida i efterhand?
Så trött på denna skit.
/danso

P
Det måste väl gå att bestrida fakturan till Swedbank då firman inte har levererat vad som var överenskommet?

Bob_the_builder
Ja, det går att bestrida i efterhand, men det blir så mycket jobbigare bara... Om jag inte minns fel så kan en bestriden faktura aldrig landa hos kronofogden (eller åtminstone inte drivas in...) Har du diskuterat med företaget? Vad är det som är fel? Hade ni något skriftligt avtal?

Stå på dig använd konsumenttjänstlagen, vi hade samma problem med vår hantverkare.

Det finns ett skiftligt avtal, men det "enda" jag kan hänvisa till i det är att dom inte följt gällande regler (arbetet skulle utföras enligt GVK-standard.
Det estetiska kunde man inte ha några synpunkter på enligt GVK när jag var i kontakt med dom under byggtiden.

Underarbetet är bedrövligt utfört och därmed har inte slutresultatet blivit mycket bättre.

Hade diskussioner och möte med firman under byggtiden, men dom menade att det var bara slutresultatet som räknades. Sen fick man "räkna" med vissa saker pga att huset inte var nytt.

Har inte orkat bry mig sedan, nu har även den sk. byggledaren på företaget semester. GVK-skämtet har också semester.

Hur bestrider jag fakturan korrekt rent juridskt?

/danso

Jo, frågan är ju vart jag ska bestrida fakturan. Den ligger ju inte hos företaget längre.
"Vår fodran enligt denna faktura har överlåtits till Förenssparbanken Finans AB. Betalning med befriande verkan kan edast ske till bankgironr ......"
Föreningssparbanken har ju inte ufört något här. Ska jag hänvisa till att "jag inte anser mig skyldig att betala fakturan" hos Föreningssparbanken.

Edit:Finns inte ens en adress att skicka brevet till.
/danso

Redigerat:
Ring konsumentvägledningen i din kommun på måndag morgon och hör efter hur du ska göra.

Bestrid till både Swedbank och firman.

Ring även och prata med Swedbank om ditt problem.

Bestir med rek .brev hellst.

Tycker synd om dig, vi har råkat ut för samma sak! fast "vår" firma skulle jobba enligt BBV nya våtrumsregler....de gjordes inte heller. Trots att vårt hus är 4 år gammalt.

Det kan väl inte vara baserat på husets ålder om man följer regler eller ej? Kanske lite mer arbete, men har man ett kontrakt så.....

Hejhej,

detta låter precis som vår badrumsupplevelse, där arbetsledaren för övrigt också är på semester :)
Om detta är i göteborgsregionen kan du väl PMa mig om vilket företag det gäller. Kan vara intressant att se om det är samma.

/JohanKBA

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.