Byggahus.se

Lukt

1. B
    Medlem · Västra Götaland · 3 inlägg

Bostadsrättsinnehavare

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem jul 2008
    • 3 inlägg
    Har nyligen köpt en bostadsrätt, efter kontraktskrivning framkom att sanering mot
    skadedjur gjorts vid upprepade tillfällen. I bostaden hade bott en person som
    samlat mat ute i lägenheten under längre tid. Vi hade ändå tänkt renovera en hel
    del och de smådjur vi nu finner är alla döda så bekämpningen verkar funkat bra.
    Det som är besvärande är en lukt som ligger kvar i lgh. Haft dit ett sanerings-
    företag som nu satt in ozonfläktar. Kanske behöver vi också måla med s k
    spärrfärg? Ngh som är kunnig på detta?

När vi var på visning var lgh välvädrad så ngn särskild lukt var inte möjlig att känna.
    Men jag hade inte med ngn besiktningsman, vilket visat sig vara dumt. Betraktas
    detta som dolt fel?

2. Freco
    Medlem · Västerbotten · 217 inlägg

Freco

Medlem
    Köp av bostadsrätter omfattas inte av jordabalkens regler kring köp av fastighet.

Vid köp av bostadsrätt tillämpas köplagen. Vad som får anses vara fel enligt köplagen är svårt att uttala sig generellt om. I princip ansvarar säljaren för alla fel på varan som man med hänsyn till pris, skick i övrigt m.m. inte hade fog att förvänta sig. Man har ingen generell besiktningsplikt men om man blir uppmanad att besikta lägenheten ansvarar köparen för de fel som hade upptäckts vid en besiktning.

3. B
    Medlem · Västra Götaland · 3 inlägg

Bostadsrättsinnehavare

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem jul 2008
    • 3 inlägg
    I detta fallet så uppmanade mäklaren absolut inte till att ta dit
    en besiktningsman - snarare tvärtom. Men jag antar att det första
    steget ändå är att försöka förhandla med säljaren....

4. Åsa76
    Medlem · Uppsala · 1 456 inlägg

Åsa76

Medlem
    Hummm som tidiage sagt så finns inte "dolt fel" i bostadsrätter. Har du pratat med föreningen, de bör väl ha informationen om vad o när skadedjur funnits.....?

5. I
    Medlem · 188 inlägg

imported_AX

Medlem
    Du undrar om en vädringsbar besvärande lukt är att anse som fel.

...inrökt lägenhet kan man inte vädra... ...nån som lagt av en brakare kan man vädra ut.... inget av mina exempel är att anse som "fel".

Så frågan är vad och hur det luktar och om det är bara ni som anser den vara besvärande. Personligen tycker jag att lukten hemma hos gamlingar är besvärande, och även om det var nyvädrat skulle man förstå att det luktar från gamla köksskåp, sunkna tapeter och risiga korkmattegolv. Det är väl hans svettavlagrinar som sitter i väggarna... ni får väl riva lite tapeter och måla på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.