4 780 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Godkänd offert men inget avtal - problem? hjälp!
Sida 1 av 2
Hej!
Håller som bäst på med husbygget hemma och har nu ett litet problem (ovanligt va?)
Snickaren som monterar huset ville ha en byggnadsställning runt huset för att komma åt
ordentligt då den högsta plinten är hela 4 meter hög!
i god tid (ca 1½ månad) innan hörde jag av mig till en ställningsbyggare och förklarade vad
jag ville ha, en fasadställning runt huset för att kunna montera upp och måla.
Jag sände över ritningar med alla mått och höjder (samma som i bygglovet)
Fick sedan en offert om 24.000 kr för ställningen med 6 veckors hyra som jag
tackade ja till... vi skrev dock inget avtal.
Ställningskillen kom och skulle till att börja bygga precis när jag skulle åka iväg
varvid jag frågade om det går bra fast det är sluttande och ojämnt berg.
"inga problem jag borrar fast den i berget".
När man sedan kommer hem så saknas minst 10 meter på fasaden och ingenting
är fastborrat, allt står löst på berget med inkilade plankbitar under.
När jag sedan ringer och frågar om han glömde material och borrmaskin menar
han att verkligheten inte stämmer överens med ritningen, det beräknade materialet
från ritningen (offerten) räckte inte längre, ska han sätta upp mer ställning så kommer
han ta betalt för det och kommer inte hinna ut med den innan snickaren behöver den
för takstolarna.
Hemma nu har jag mätt verkligenten mot ritningen och det skiljer som mest 40 cm
i höjd på ena gaveln. Jag (och snickaren) gissar på att han inte hade en större ställning
och tog vad han hade och glömde borren hemma.
Vad kan jag göra? vägra betala hela fakturan?
Snickaren kommer bygga en egen ställning i trä som komplement och ta mertid
och materialkostnad i sin faktura till mig.!
Nån som har något tips om vad man kan göra?
Håller som bäst på med husbygget hemma och har nu ett litet problem (ovanligt va?)
Snickaren som monterar huset ville ha en byggnadsställning runt huset för att komma åt
ordentligt då den högsta plinten är hela 4 meter hög!
i god tid (ca 1½ månad) innan hörde jag av mig till en ställningsbyggare och förklarade vad
jag ville ha, en fasadställning runt huset för att kunna montera upp och måla.
Jag sände över ritningar med alla mått och höjder (samma som i bygglovet)
Fick sedan en offert om 24.000 kr för ställningen med 6 veckors hyra som jag
tackade ja till... vi skrev dock inget avtal.
Ställningskillen kom och skulle till att börja bygga precis när jag skulle åka iväg
varvid jag frågade om det går bra fast det är sluttande och ojämnt berg.
"inga problem jag borrar fast den i berget".
När man sedan kommer hem så saknas minst 10 meter på fasaden och ingenting
är fastborrat, allt står löst på berget med inkilade plankbitar under.
När jag sedan ringer och frågar om han glömde material och borrmaskin menar
han att verkligheten inte stämmer överens med ritningen, det beräknade materialet
från ritningen (offerten) räckte inte längre, ska han sätta upp mer ställning så kommer
han ta betalt för det och kommer inte hinna ut med den innan snickaren behöver den
för takstolarna.
Hemma nu har jag mätt verkligenten mot ritningen och det skiljer som mest 40 cm
i höjd på ena gaveln. Jag (och snickaren) gissar på att han inte hade en större ställning
och tog vad han hade och glömde borren hemma.
Vad kan jag göra? vägra betala hela fakturan?
Snickaren kommer bygga en egen ställning i trä som komplement och ta mertid
och materialkostnad i sin faktura till mig.!
Nån som har något tips om vad man kan göra?
Om det levererade/byggda utförandet inte stämmer överens med vad ritningen visar och som offererats och du reklamerat detta och leverantören inte kompletterat anser jag att du vid betalningen av fakturan skall dra av vad det kostat dig att komplettera ställningen. Be snickaren fakturera detta separat och sänd kopia av den fakturan, väl specificerad, och meddela anledningen till avdraget i anslutning till att du betalar.
Om du har någon mail korrespondan etc så funkar den "rent juridiskt". Dessutom tror jag att du som beställare har tolkningsrätt till viss del om det inte finns ett kontrakt utan bara en offert. Lagen brukar ställa sig på den "svagas" sida och entreprenören borde ha gett dig ett kontrakt.
Fast vi hoppas att detta går att lösa utan tingsrätten. Min erfarenhet av entreprenörer är att man måste hårdna lite för att inte bli rå-blåst! Tyvärr....
Fast vi hoppas att detta går att lösa utan tingsrätten. Min erfarenhet av entreprenörer är att man måste hårdna lite för att inte bli rå-blåst! Tyvärr....
Du har väl inte betalat än iaf? Det är ju det viktiga.
Sen tycker jag också lite grann att det är viktigt att snickarens kostnader blir rimliga i jämförelse med byggnadsställningens totala kostnad. Blir det rimligt där så ser jag inte att du kan förlora.
Sen tycker jag också lite grann att det är viktigt att snickarens kostnader blir rimliga i jämförelse med byggnadsställningens totala kostnad. Blir det rimligt där så ser jag inte att du kan förlora.
Ett avtal är inte ett krav för att affären skall vara bindande. Det räcker med en offert som accepterats i sin helhet. Så avtalsmässigt står ställningsbyggaren starkast. Husägarens fördel är diskussionen som var före avresan, om ojämnt berg och borrande. På just den punkten finns det en risk att två parter har var sin bild av vad som sas, och bevis blir svårt.larka742 skrev:
Så länge räkningen inte är betald, och klagomål framfört, helst skriftligt finns det bevis på oenighet, och en möjlighet att fortsätta förhandla.
Så intressantast av allt, det saknas en tredjedel, 50 kvm, byggställning. Om denna tredjedel saknas i förhållande till ritningen står husägaren starkt. Om den saknas på grund av att den använts för att åstadkomma en byggställning trots lutande grund, som säkert inte finns på ritningen, så är vi tillbaka i förhandling.
Skulle gissa båda parter kan tjäna på att ge med sig...
--- Mats ---
Dessutom hänvisar han i offerten till ett standard avtal (kommer inte exakt ihåg vad det står men typ ABSE 2002)
där det står att ställningen efter montering ska godkännas av hyrestagaren... vilket inte skett...
Efter tusen samtal idag så är han villig att antingen komma ut och komplettera den på lördag ( vilket snickaren INTE är glad för) eller om det inte passar, plocka ner den och ta hem den nästa vecka.
Han vill inte gå med på prisavdrag för att snickaren ska bygga nåt själv, då plockar han hem den!
fy satan vad jag inte gillar den här sitsen!
där det står att ställningen efter montering ska godkännas av hyrestagaren... vilket inte skett...
Efter tusen samtal idag så är han villig att antingen komma ut och komplettera den på lördag ( vilket snickaren INTE är glad för) eller om det inte passar, plocka ner den och ta hem den nästa vecka.
Han vill inte gå med på prisavdrag för att snickaren ska bygga nåt själv, då plockar han hem den!
fy satan vad jag inte gillar den här sitsen!
Ställningsbyggaren har naturligtvis rätt att i första hand åtgärda till avtalat skick så när han nu erbjuder detta så är det väl enklast att du accepterar detta. Då har du ju fått vad du beställt, förhoppningsvis.swecul skrev:Efter tusen samtal idag så är han villig att antingen komma ut och komplettera den på lördag ( vilket snickaren INTE är glad för) eller om det inte passar, plocka ner den och ta hem den nästa vecka.
Han vill inte gå med på prisavdrag för att snickaren ska bygga nåt själv, då plockar han hem den!
fy satan vad jag inte gillar den här sitsen!
Jag tolkar det som att det i offerten finns beskrivet vilka lutningar som gäller eftersom som det är beskrivet vilka höjder som gäller. Men visst - hur - tydligt det är att det handlar om berggrund, vinkel på lutning etc kan man säkert tvista om.Mats Bengtsson skrev:Ett avtal är inte ett krav för att affären skall vara bindande. Det räcker med en offert som accepterats i sin helhet. Så avtalsmässigt står ställningsbyggaren starkast. Husägarens fördel är diskussionen som var före avresan, om ojämnt berg och borrande. På just den punkten finns det en risk att två parter har var sin bild av vad som sas, och bevis blir svårt.
Så länge räkningen inte är betald, och klagomål framfört, helst skriftligt finns det bevis på oenighet, och en möjlighet att fortsätta förhandla.
Så intressantast av allt, det saknas en tredjedel, 50 kvm, byggställning. Om denna tredjedel saknas i förhållande till ritningen står husägaren starkt. Om den saknas på grund av att den använts för att åstadkomma en byggställning trots lutande grund, som säkert inte finns på ritningen, så är vi tillbaka i förhandling.
Skulle gissa båda parter kan tjäna på att ge med sig...
--- Mats ---
Jo men då har snickaren redan fått lägga ut mertid och material på att göra en egen lösning vilketcarlssoni skrev:
han fakturerar mig, att kompletera ställningen i efterhand när behovet inte är detsamma är rätt meningslöst.
okej, efter dagens samtal med ställningsbyggaren blev kontentan följande; Han kommer inte komma ut och komplettera
upp med dom saknade 50kvm eller fästa ställningen i berget, men kommer ändå fakturera mig fullt pris.
Han var dock villig att dra av kostnaden för snickarens merjobb om det inte blev orimligt högt.
Då kommer han fakturera mig fullpris...
Känns helt sjukt att jag han menar på att jag ska betala fulltpris för 2/3 levererat material!!
Även om snickaren kommer flytta runt ställningen så kommer ju inte jag kunna göra det när jag sedan ska måla
huset vilket gör det omständigt för mig!
upp med dom saknade 50kvm eller fästa ställningen i berget, men kommer ändå fakturera mig fullt pris.
Han var dock villig att dra av kostnaden för snickarens merjobb om det inte blev orimligt högt.
Då kommer han fakturera mig fullpris...
Känns helt sjukt att jag han menar på att jag ska betala fulltpris för 2/3 levererat material!!
Även om snickaren kommer flytta runt ställningen så kommer ju inte jag kunna göra det när jag sedan ska måla
huset vilket gör det omständigt för mig!
Va??
Du har beställt, fått ett pris, han har inte levererat.
Naturligtvis ska han inte ha fullt betalt.
Du har beställt, fått ett pris, han har inte levererat.
Naturligtvis ska han inte ha fullt betalt.
nej, har har levererat 2/3 delar och är villig att dra av mellanskillnaden för snickarens merkostnader...
vilket dock på intet sätt kommer hjälpa mig när jag ska måla fasaden då jag inte har möjlighet att
flytta runt ställningen själv...
Enligt min mening så ska jag för det första dra av snickaren merkostnad på hans faktura samt dra
av ett skäligt belopp för avsaknaden av dem 50kvm som kommer vålla mig problem.
vilket dock på intet sätt kommer hjälpa mig när jag ska måla fasaden då jag inte har möjlighet att
flytta runt ställningen själv...
Enligt min mening så ska jag för det första dra av snickaren merkostnad på hans faktura samt dra
av ett skäligt belopp för avsaknaden av dem 50kvm som kommer vålla mig problem.