Hej igen kom på en grej:), längden där den nya vägen ska gå är kanske 150m lång och det gäller endast ett dike. Bönderna ville att jag skulle betala mellan 75000-100000kr för att fixa en väg där som höll för 15ton. Tyckte detta var väldigt märkligt och dyrt då de saknade servitut samt att den gamla vägen är en traktorstig.

Mvh

Dom tycker nog att du är en väldigt vänlig prick om du går med på det. Du skall givetvis inte betala ett nickel. Vill dom ha en väg byggd på din mark så får dom givetvis bygga/betala den själva. Förutsatt att du ger dem tillstånd vill säga.

Ett problem kan vara att om bonden investerar i denna väg så vill han kanske ha ett papper på att han får använda den, dvs ett servitut. Personligen skulle jag inte gärna skriva ett sådant avtal utan endast ge ett munligt löfte på att de får använda vägen så länge man själv äger tomten.

Svårt dilemma!

Hemmakatten
Horsepower skriver att bönderna kan få göra en väg i utkanten av hans fastighet. Frågan är då varför de inte kan göra en väg på fastigheten som gränsar till hans. Är det någon annans mark? Och som inte vill ha väg gjord över sin mark? En tvingande lantmäteriförrättning om väg till böndernas skog kan väl i så fall lika gärna gå övergrannfastigheten.

Är du säker på att det inte går att göra en väg till böndernas skog på annat sätt. Även om vägen skulle bli en kilometer lång så är det i så fall inte ditt problem.

Hej igen och tack för alla svar och funderingar :). Problemet för bönderna är att precis bakom min tomtgräns går det en bro över en bäck som dom inte kan nå på annat sätt än att ta sig över tomten. Så för mig är det inga problem att det får en bit mark att lägga vägen på så länge dom betalar den själva. Tomten är stor (6000kvm)så det stör mig inte om jag ger dom en plätt mark att ta sig fram på bara det inte är i mitten av tomten:).

Mvh Christian

I grund och botten tycker jag att bönderna får stå för vägen, men sen ska man förståss hålla sig väl med sina grannbönder. Ibland behöver man en traktor, eller nåt annat som kan vara lite krångligt/dyrt att få tag på och väl grannsämja med en bonde kan vara mycket värd.
Arrendet kanske kan vara andra ovärdeliga saker - byteshandel - kanske fiskevatten, jakträtt...?

Hemmakatten
Kloka ord skrivet av larka742.

Hejsan, instämmer helt med att man ska var hygglig emot sina grannar. Men tycker ju att jag är det som ger dem marken att bygga väg på, sen är det ju upp till dom om de ska ha autobahn eller en traktorstig:) så länge inte jag betalar.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.