Vårt sorgebarn spökar igen, dvs vår vattentillförsel, och den här gången har jag en känsla av att pumpen är död en gång för alla, vilket kommer bli en dyr historia. Väntar på röris just nu.
Så här ser det ut. Vi har vattenhålet på vår tomt, men hydropress etc i grannens fastighet som är närliggande. Jag har bekostat byte av denna hydropress etc nyligen, och vid byte av pump så kommer även hydropress antagligen att flyttas till vår fastighet för att underlätta tillgången efter strömavbrott etc. I övrigt så finns inga servitut på att de har tillgång till vårt vatten, vi har däremot servitut på en tidigare brunn på deras fastighet. Vi är fastboende, de använder sin fastighet sparsamt ungefär som en sommarbostad. Vid tidigare problem har de deklarerat att de "inte är intresserade" av att lägga ut några större summor, så jag förväntar mig att det kommer bli lite kvevrulerande. Jag vill därför vara väl förberedd när jag tar denna diskussion.
Jag gissar på att byte av pump med allt jobb kommer hamna på en bra bit över 20000:- enligt preliminär uppskattning. Vad är skäligt att kräva/förvänta sig av grannen? Skall de stå för hälften iom att de faktiskt har tillgång till vattenanläggningen? eller skall jag stå för merparten iom att vi är fastboende? Vid kvevrulering funderar jag faktiskt på att plombera slangen i deras källare, då det inte finns några servitut borde väl detta inte vara några juridiska problem?
Tacksam för hjälp!