53 377 läst ·
67 svar
53k läst
67 svar
Trasig vitvara vid inflyttning
Om jag skriver att min spis fungerar trots att ugnsluckan är trasig och inte håller värmen så är jag oärlig, vad har du annars för "beteckning":S på en sådan person.Nimajneb skrev:Hur kan du ha mage att påstå att säljaren varit oärlig på det sättet?
Sorry, men är du så naiv o tror att säljaren kanske levt i 6 månader utan fungerande spis så får det stå för dig själv. Men att kalla en sådan person oärlig är riktigt smaklöst.
Då vi inte har fullständig fakta så skall vi inte döma någon i förväg här, ska det spekuleras ska det göras på mest troliga grunderna och att spisen inte fungerade i samband med att mäklaren skrev annonsen är knappast ett troligt scenario.
Men hallonkräm (trådstartaren) vilken kompensation fick du....
Nu hoppas jag att de flesta förstod att jag förde ett lite mer principiellt resonemang och jag och inte heller du kan förstås veta vad som egentligen hänt denna TS och säljare. TS har iaf fall uppfattat det som att spisen var sönder första gången han provade den.Nimajneb skrev:Hur kan du ha mage att påstå att säljaren varit oärlig på det sättet?
Sorry, men är du så naiv o tror att säljaren kanske levt i 6 månader utan fungerande spis så får det stå för dig själv. Men att kalla en sådan person oärlig är riktigt smaklöst.
Då vi inte har fullständig fakta så skall vi inte döma någon i förväg här, ska det spekuleras ska det göras på mest troliga grunderna och att spisen inte fungerade i samband med att mäklaren skrev annonsen är knappast ett troligt scenario.
Håller fullständigt med dig i sak men då vi bara har en subjektiv åsikt från TS så känns det inte ok att döma utifrån detta. Strunt i det nu.espace skrev:
Kan ha varit en otydlig mäklare åxå då kutym är att vara väldigt tydlig mot potentiella köpare att finns det gamla vitvaror, värmeanläggning etc så skall köpare upplysas om att dessa troligtvis kommer att behövas bytas ut. (0 dagar-5år framåt).
Är man kanske lite ovan husköpare så lyssnar man inte alltid på detta.
Däremot om säljaren varit medveten om att spisen hade gått sönder några dagar innan överlämnandet så var det ett klantigt beteende. Han skulle naturligtvis kontaktat säljaren så kunde dom kommit överens om att köparen ersätter säljaren (minus ngn hundralapp) för att sätta in en sprillans ny spis.(alt skulle han åkt till tippen o dragit hem en gammal spis därifrån o installerat)
??carrod skrev:
trodde tråden handlade om en gammal spis som inte köparen fick igång vid tillträdet.
I ditt unika fall så kan det tänkas att säljaren varit oärlig då det faktiskt går att bo i ett hus utan perfekt fungerande ugn. Därför skulle ett sådant fel kunna funnits redan då objektet lades ut för försäljning och då var säljaren medveten och skulle ha informerat senast iaf innan kontraksskrivandet.
Men listen kanske lossnade i samband med rengöring av spisen i samband med flytt utan att ens säljare var medveten om detta och då har han ju inte varit oärlig när han satte ut annonsen.
Så åter igen skall man inte döma folk utan att ha en helhetsbild.
NUUU gav du mig en helt annan synvinkel och jag håller med dig, jag har då inga problem att ändra åsiktNimajneb skrev:??
trodde tråden handlade om en gammal spis som inte köparen fick igång vid tillträdet.
I ditt unika fall så kan det tänkas att säljaren varit oärlig då det faktiskt går att bo i ett hus utan perfekt fungerande ugn. Därför skulle ett sådant fel kunna funnits redan då objektet lades ut för försäljning och då var säljaren medveten och skulle ha informerat senast iaf innan kontraksskrivandet.
Men listen kanske lossnade i samband med rengöring av spisen i samband med flytt utan att ens säljare var medveten om detta och då har han ju inte varit oärlig när han satte ut annonsen.
Så åter igen skall man inte döma folk utan att ha en helhetsbild.
Men det är, i alla fall för mig, lätt att döma utifrån hur man själv blivit behandlad och jag medger att det var detta som hänt mig. Hoppas jag inte stört allt för många med mina inlägg.
MEN visst är du också nyfiken på hur uppgörelsen blev för trådstartaren!
Ha det skönt i höstmörkret!
Visst vore det kul att veta hur det gick o på vilka grunder...carrod skrev:NUUU gav du mig en helt annan synvinkel och jag håller med dig, jag har då inga problem att ändra åsikt,
Men det är, i alla fall för mig, lätt att döma utifrån hur man själv blivit behandlad och jag medger att det var detta som hänt mig. Hoppas jag inte stört allt för många med mina inlägg.
MEN visst är du också nyfiken på hur uppgörelsen blev för trådstartaren!
Ha det skönt i höstmörkret!
vore roligare med vårljus än höstmörker:wow:
Detta forum är så braNimajneb skrev:
Höstmörker är för mig stearinljus från ikea och värmeljus i stora lass. Goa böcker och mycket film!
Så här ligger det till när jag vrider på 2 av 4 plattor så löser jordfelsbrytaren direkt, dessutom går det hela tiden krypströmmar mellan faserna. för att komma till rätta med detta var propparna för spisen urskruvade.dessutom så syndes det tydligt under kösfläkten att det var betydligt mindre med fett över dessa plattor (säljaren hade missat i sin flyttstädning, det fanns ytterligare nån miss men på det hela så var det helt OK så det tänker jag inte bråka om) så att säljaren bör ha varit väl medveten om att spisen inte fungerade.
Då jag inte sett i nån guide vid hus köp att man ska kolla vitvaror, ej heller i den utmärkta boken köpa hus nämner kontroll av vitvaror blev jag nyfiken vad som faktiskt gäller, har jag missat i min undersöknings plikt eller kan man anta att vitvarorna ska fungera om ej annat anges, sen kan man ju dra det hela till sin spets och i så fall fråga om man behöver ta med smutsig disk och tvätt på en halvtimmes visning??? Verkade faktiskt som att mäklaren inte heller hade full koll.
nått strullade till sig så jag fick inte upp PM ett jag ska dock göra ett nytt försök.
Har inte varit inne här på ett tag, är upptagen med renovering, men det är kul att se att det blev en sådan debatt. Det verkar rimligt att anta att säljaren är skyldigt att ersätta med en liknande vara.
Då jag inte sett i nån guide vid hus köp att man ska kolla vitvaror, ej heller i den utmärkta boken köpa hus nämner kontroll av vitvaror blev jag nyfiken vad som faktiskt gäller, har jag missat i min undersöknings plikt eller kan man anta att vitvarorna ska fungera om ej annat anges, sen kan man ju dra det hela till sin spets och i så fall fråga om man behöver ta med smutsig disk och tvätt på en halvtimmes visning??? Verkade faktiskt som att mäklaren inte heller hade full koll.
nått strullade till sig så jag fick inte upp PM ett jag ska dock göra ett nytt försök.
Har inte varit inne här på ett tag, är upptagen med renovering, men det är kul att se att det blev en sådan debatt. Det verkar rimligt att anta att säljaren är skyldigt att ersätta med en liknande vara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden