Hemmakatten
Nåväl, tidigare kunde man när man ringde anmäla sig som medlem och då direkt få kontaktmed jurist. idag kanske betalningen (av medlemsavgiften) måste ha kommit Villaägarna tillhanda och noteras innan man kan ringa juristerna. Kanske tar nån dag extra.

Men poängen var att det finns rådgivning att få, dels gratis och dels till lägre timkostnad.

Nu har vi pratat med 2 av varandra oberoende jurister och båda säger att muntliga avtal gäller...och det verkar ju bra men det är ju inte vad man hört/läst tidigare.

Jodå, muntligt avtal gäller, prboelmet är bevisbördan när ord står mot ord.

Det är en kanske två personer (måste kolla) utöver köparna som har hört säljaren upprepa detta ett antal ggr

Koch skrev:
Det är en kanske två personer (måste kolla) utöver köparna som har hört säljaren upprepa detta ett antal ggr
Samtidigt låter det inte på din beskrivning som att problemet är de muntliga löften han gav. Du skriver att han lovade lite nya vitvaror och sådant, men det går att få ihop för rätt så få tusenlappar. Om det vore enda problemet så vore det inte någon onormalt stor smäll för en förstagångsköpare.

Problemet är väl egentligen att huset är i ett dåligt skick. Man kan i princip glömma att åberopa några dolda fel eftersom huset har så många uppenbara fel och är från 50-talet utan stora renoveringsarbeten. Här kan vi ju lätt prata om många hundra tusen kronor i renoveringskostnader.

Därför håller jag med de i tråden som vill att ni ska undersöka om det går att få till en hävning till en låg kostnad. En rättstvist som slutar med att det dåliga huset får några nya vitvaror av billigaste modell känns kanske inte som en större seger.

Lycka till.

Du har helt rätt i detta , prylarna och lagningen av brotaket struntar jag egentligen helt i för vitvaror kan jag fixa åt dem.
Det är hävningen av kontraktet som är grejen och även där har han alltså sagt att de kan ändra sig om de inte var/är nöjda efter den mera noggranna besiktningen som gjordes.
Detta backar han på i nuläget.
Är övertygad om att han bara var ute efter deras namnteckningar för att sedan kunna driva igenom köpet och att han kommer att hävda att inget muntligt avtal gäller.

ordain skrev:
Samtidigt låter det inte på din beskrivning som att problemet är de muntliga löften han gav. Du skriver att han lovade lite nya vitvaror och sådant, men det går att få ihop för rätt så få tusenlappar. Om det vore enda problemet så vore det inte någon onormalt stor smäll för en förstagångsköpare.

Problemet är väl egentligen att huset är i ett dåligt skick. Man kan i princip glömma att åberopa några dolda fel eftersom huset har så många uppenbara fel och är från 50-talet utan stora renoveringsarbeten. Här kan vi ju lätt prata om många hundra tusen kronor i renoveringskostnader.

Därför håller jag med de i tråden som vill att ni ska undersöka om det går att få till en hävning till en låg kostnad. En rättstvist som slutar med att det dåliga huset får några nya vitvaror av billigaste modell känns kanske inte som en större seger.

Lycka till.
Det viktiga löftet är ju att han lovade lämna tillbaks handpenningen. Hur många vittnen finns det till det?

Men det behöver ju inte vara någon dålig affär. De fick kanske huset billigt? Det kanske går att satsa litet pengar och rusta upp det? Och priset går kanske fortfarande att förhandla? Har ni kvar nycklarna? Behåll dem så länge som möjligt.

Samma personer kan vittna om det med handpenningen som med det andra
Nycklarna såg han till att få tillbaka snabbt för han skulle fixa en massa saker, men det har inte hänt ett dugg sedan kontraktet skrevs.
Ett annat stort grundproblem är att de inte kommer att få låna så mycket
som det krävs för att göra det beboeligt.
Det är ett faktum att deras ekonomi kommer att köras i botten om köpet går igenom och det vill man ju till varje pris försöka undvika.

Å andra sidan kan man säga att den som är 22 borde veta lite om hur världen funkar, smällar man får ta liksom. Vore annorlunda om det var en 13-åring som köpte en skrotmoped.

Att TS barn förmodligen blivit lurade är väl inte "smällar man får ta liksom".

Helt rätt av TS att söka råd och tips hur han ska hjälpa dom ur knipan. I min värld är det iaf något en mamma/pappa kan hjälpa till med även efter 18-års dagen. Men alla är väl olika förstås!

Klart TS får be om råd och att han skall få försöka hjälpa. Därmed inte sagt att "barnen" är utan ansvar.

haavard skrev:
Å andra sidan kan man säga att den som är 22 borde veta lite om hur världen funkar, smällar man får ta liksom. Vore annorlunda om det var en 13-åring som köpte en skrotmoped.
Jag skulle tvärtom vilja säga att det är få 22-åringar som har den erfarenheten. Särskilt om de nu blivit lovade både det ena och det andra. Gubben tror väl att han kan luras just för att de är så unga kan jag tänka mig.

Koch skrev:
Nu har vi pratat med 2 av varandra oberoende jurister och båda säger att muntliga avtal gäller...och det verkar ju bra men det är ju inte vad man hört/läst tidigare.
Muntilga avtal gäller.
Vad gäller själva köpet av en fastighet så är det dock uttryckligen ett skrivet avtal som behövs.

Men utfästelser kan mkt väl vara muntliga i övrigt.
Hur mkt pengar i renoveringar pratar vi om då ?

Jag tycker det verkar finnas två sidor i denna historia.
Å ena sidan verkar "gubben" ha dragit till med lite av varje för att få ett kontrakt, saker som han nu i efterhand ev. vill backa ifrån.
Å andra sidan torde dina barn har sett att skicket knappast var att klassa som "toppskick" ELLER tagit med sig ngn som kunde kolla på huset innan dom skrev på.

Det finns alltså ingen klausul om besiktning i kontraktet är det så ?
Har han kopierat ett standardavtal så kan det nämligen finnas en klausul som ger dom rätt att hoppa av inom en viss tidsperiod om dom hittar skador, antingen av ett visst värde, eller i allmänhet.
/K

Mitt intryck är att avtalet är ogiltigt. Personen som kallar sig "säljare" är inte lagfaren ägare. I hans ställe skulle han enklast gjort avtalet vattentätt genom att låta dödsboet stå som säljare.

I annat fall har den här sonen skaffat sig lite problem. Visserligen kan han hävda sin ensamrätt till dödsboet med hänvisning till att arvskifte är obehövligt om dödsboet har en ensam delägare. Då anses boet vara skiftat i samma stund som bouppteckningen har förrättats. Men är han verkligen ensam arvtagare, och har han inte gjort ett enda arvsavstående?

Börja med att begära in komplett kopia av den avlidna damens bouppteckning. Den är offentlig handling, som kan beställas från skattemyndighetens specialenhet. Om ni så vill får ni den levererad omedelbart via e-post.

Om någon bouppteckning öht ännu inte har förrättats ligger säljaren riktigt risigt till.

Undrar hur det gick.. Tråkigt med medlemmar som går in och skriver, får goda råd för att sedan inte rapportera upplösningen. Nu har han inte varit aktiv sedan 2010-09-08..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.