Diket på en långsida av vår tomt har med åren vuxit och slammat igen så pass att
angränsande ängen är surt och liknar mera sumpmark än något annat. Det är för mig
inte helt klart att tyda var tomtgränsen går. Sitter ett rör i mitten av diket på ett ställe.
Skulle dock tro att första hälften ligger på våran tomt och fortsätter sen en eller två
meter inne på hans tomt diagonal med tomtgränsen. Har huggit och röjd på min sida
och en meter på hans (tror jag).
En bekant med grävmaskin erbjöd sig att rensa diket. Nu undrar jag om vi kan bara rensa
den delen som ligger på vår tomt eller alternativ hela diket. På vår egen bekostnad så klart. Grannen är känd som bråkstake som ligger i konflikt med var och en i trakten.
Har hittils aldrig haft kontakt med honom eftersom det är sommarstugetomten och hans
mark är en skogskastighet på 40 hektar.
Vad tycker ni ?
Rensa diket ?
MvH
Hobbit

Åt vilket håll rinner vattnet?

Rensar du diket på din sida och det sedan ska rinna i hans dike, då funkar det inte, du får en mindre sjö i ditt dike.

Är det åt andra hållet så rensa diket men håll reda på tomtgränsen.
Normala skogsägare dikar gärna då det främjar tillväxten så om du erbjuder att du dikar så borde han tacka och ta emot.

Protte

Åt mitt håll rinner vattnet. Diket korsar tomtgränsen ibland men går annars paralell
med gränsen (sitter ett rör från lantmäteriet mitt i diket) och så slingrar den sig vidare
dels på min sida och dels på hans sida. I stort sett kommer diket från hans mark och
fortsätter över min mark vidare till nästa granne.

MvH
Hobbit

PRATA med karln, det ÄR i hans EKONOMISKA intresse också. Dikar han dåligt så förlorar han PENGAR.

Dikar du billigt åt honom är han en IDIOT om han säger nej.

Protte

Javisst - han är en känd bråkstake. En surgubbe ingen vill ha att göra med.
An ligger i tvist med i princip hela byn. Ringer jag honom kan jag vara glad
om jag över huvud taget få ett svar och inte på käften. Det må vara i hans
ekonomiska interesse vilket inte betyder att han har den åsikt.
Vad jag verkligen undra är vem som har ansvaret att dika.
Men det kan nog bara lantmäterier svara på.

MvH
Hobbit

Markägarens ansvar. Du kan dika dina bitar, sedan får näste markägare fortsätta dika för ditt vatten som du släpper vidare i diket.

Ett alternativ är att du gräver ett nytt rakt dike i kanten på din mark, egentligen ska det kanske vara i rågången men det verkar vara svårt.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.