16 833 läst ·
18 svar
17k läst
18 svar
Avsaknad av F-skattsedel
Sida 1 av 2
Om ett byggföretag (Aktiebolag) saknar F-skattsedel kan de ändå fakturera till privatperson?
Hörde någonstans att man som privatperson själv kan bli slyldig att betala socialaavgifter till skatteverket för hela arbetskostnaden.
Är det någon som är kunnig vad som gäller här?
Hörde någonstans att man som privatperson själv kan bli slyldig att betala socialaavgifter till skatteverket för hela arbetskostnaden.
Är det någon som är kunnig vad som gäller här?
Ja, ett företag ska ha f-skattsedel. Om dom inte har det så kan du som kund bli skyldig staten det dom vill ha in istället.
Fakturera kan dom göra ändå men skattemyndigheten kommer ju att ge sig på dig om företaget strular med avgifterna.
Fakturera kan dom göra ändå men skattemyndigheten kommer ju att ge sig på dig om företaget strular med avgifterna.
Så här säger skatteverket:
http://www.skatteverket.se/foretago...tviharfattenfakturahurhanterarviutbetalningen
http://www.skatteverket.se/foretago...tviharfattenfakturahurhanterarviutbetalningen
F-skatt innebär att den som har det skall betala in sina egna skatter och sociala avgifter. Har han inte F-skatt innebär det att det är arbetsgivaren som skall betala in dessa, dvs du i det här fallet.Makiita skrev:
Jag skulle själv aldrig anlita en firma utan F-skattesedel och skulle aldrig rekommendera det till andra. Finns helt enkelt ingen seriositet i att driva firma utan detta. Du bör definitivt även kolla upp huruvida firman har några försäkringar innehållande olycksfall och även ansvarsförsäkring. Annars riskerar du att ha svårt vid eventuella reklamationer eller i värsta fall om de tom förstör något medvetet/omedvetet hemma hos dig.
Risken att du får betala in finns men då jobbet riskerar att bli ungefär som vilket svartjobb som helst så är det inte automatiskt så att ni blir påkomna.
Ps glöm inte heller att du självklart inte kan göra rot avdrag vilket gör att jag verkligen inte förstår varför du inte anlitar annan hantverkare eller gör jobbet helt svart om du ändå ibte bryr dig.
Att göra avtal kan teoretiskt fungera men det finna vissa juridiska tveksamheter då avtalslagen egentligen är subsidiär gentemot beskattningsrätten så avtalet riskerat att ogiltigförklaras då du är officiell arbetsgivare och inte ska kunna förpliktiga anställd att sköta beskattningen själv
Mvh Lorant
Risken att du får betala in finns men då jobbet riskerar att bli ungefär som vilket svartjobb som helst så är det inte automatiskt så att ni blir påkomna.
Ps glöm inte heller att du självklart inte kan göra rot avdrag vilket gör att jag verkligen inte förstår varför du inte anlitar annan hantverkare eller gör jobbet helt svart om du ändå ibte bryr dig.
Att göra avtal kan teoretiskt fungera men det finna vissa juridiska tveksamheter då avtalslagen egentligen är subsidiär gentemot beskattningsrätten så avtalet riskerat att ogiltigförklaras då du är officiell arbetsgivare och inte ska kunna förpliktiga anställd att sköta beskattningen själv
Mvh Lorant
Nej, nu är det inte jag. Men en bekant håller i skrivande stund på att bygga med ett företag som just saknar F-skatt. Inget större bygge, men hittills är han verkligen nöjd med allt!
Sedan var tanken att jag skulle använda honom i framtiden...
Men jag tycker att det hela är märkligt... Företaget har ju byggt hela hus åt folk, och han har kunder som står på kö för att bygga med honom.
Det känns ju osannolikt att ingen av dessa inte kollat en sådan väsentlig sak som om företaget innehar F-skatt.
Min bekant sa visserligen att han visste om att företaget saknade F-skatt, men han anlitade dem ändå.
Nu handlar det om ett uterum och en pool, men summan hamnar väl ändå på 200-300 tusen kan jag tänka...
Samtidigt undrar man ju varför företaget inte har F-skatt. På allabolag.se står det att "F-skatt aldrig registrerats".
Varför registrerar man inte F-skatt kan man ju då undra!? Företaget är ju över 2 år gammalt.
Sedan var tanken att jag skulle använda honom i framtiden...
Men jag tycker att det hela är märkligt... Företaget har ju byggt hela hus åt folk, och han har kunder som står på kö för att bygga med honom.
Det känns ju osannolikt att ingen av dessa inte kollat en sådan väsentlig sak som om företaget innehar F-skatt.
Min bekant sa visserligen att han visste om att företaget saknade F-skatt, men han anlitade dem ändå.
Nu handlar det om ett uterum och en pool, men summan hamnar väl ändå på 200-300 tusen kan jag tänka...
Samtidigt undrar man ju varför företaget inte har F-skatt. På allabolag.se står det att "F-skatt aldrig registrerats".
Varför registrerar man inte F-skatt kan man ju då undra!? Företaget är ju över 2 år gammalt.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Jag tror inte riktigt att alla förstår hur illa det kan bli om F-skatt saknas. Om du betalar firman 100 000, och det är ett Aktiebolag, då skulle du ha hållit inne 30 000 av de 100. OM skattemyndigheten bestämmer sig för att kräva dig på skatten (och de kan de göra även om firman betalar in sin skatt) då kommer de att kräva dig på 42 000 i skatt. Dvs det belopp som gör att firman får ut 100 000 efter skatt.
Om det är en privatperson, eller enskild firma, då kommer de att kräva först ca 80 - 100000 i preliminär inkomstskatt, dvs den skatt du får betala för att kunna få ut 100 000 i nettolön, då anses du alltså ha betalat ut en lön på ca 200 000, på det skall du då betala arbetsgivaravgifter på ytterligare ca 60 000. Så istället för 100 000, får du betala ca. 260 000 totalt. I allra värsta fall, om du inte självmant anger detta till skattemyndigheten åker du på ett straff på ytterligare 40% i skattetillägg.
Om det är en privatperson, eller enskild firma, då kommer de att kräva först ca 80 - 100000 i preliminär inkomstskatt, dvs den skatt du får betala för att kunna få ut 100 000 i nettolön, då anses du alltså ha betalat ut en lön på ca 200 000, på det skall du då betala arbetsgivaravgifter på ytterligare ca 60 000. Så istället för 100 000, får du betala ca. 260 000 totalt. I allra värsta fall, om du inte självmant anger detta till skattemyndigheten åker du på ett straff på ytterligare 40% i skattetillägg.
Nöjda kunder kan man ha vilket som men det är tveksamt att inte registrera en f eller fa skattesedel.
Det är omöjligt att säga exakt varför men det vanligaste är att antingen nekas de f skattesedel pga tidigare oegentligheter eller så söker man inte ens för att kunna göra större profit och slippa omkostnader. Ett annat alternativ är att företaget alltid är underentrepenör och alltid jobbar via andra huvudentreprenörer.
Men som sagt det bör kollas att det finns företagsförsäkring då det är ganska ovanlig kombination.
Dessutom så får du värdera deras fakturering som att du inte kan göra några rot avdrag och riskerar att hans timpenning blir avsevärd högre om du tvingas betala sociala avgifter mm
/Lorant
Det är omöjligt att säga exakt varför men det vanligaste är att antingen nekas de f skattesedel pga tidigare oegentligheter eller så söker man inte ens för att kunna göra större profit och slippa omkostnader. Ett annat alternativ är att företaget alltid är underentrepenör och alltid jobbar via andra huvudentreprenörer.
Men som sagt det bör kollas att det finns företagsförsäkring då det är ganska ovanlig kombination.
Dessutom så får du värdera deras fakturering som att du inte kan göra några rot avdrag och riskerar att hans timpenning blir avsevärd högre om du tvingas betala sociala avgifter mm
/Lorant
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Jag tror att det finns en modell till. En del byggfölretag verkar ha ett upplägg där försäljningen sker via ett bolag som saknar F-skatt. Men fakturan till kund komme från ett helt annat bolag, som fungerar som någon form av bemanningsföretag. Det bolaget har då F-skatt. Försäljningsbolaget får sedan troligen ngn. form av provision från bolaget, fast riktigt hur detaljerna fungerar vet jag inte. Men det väsentliga är att fakturorna kommer från ett bolag med F-skatt.
Men skall inte även offerten komma från ett företag med F-skatt Om byggjobbaren ramlar ner från taket och bryter något mellan lilltå och nacken, då vill du gärna veta att han är försäkrad via sitt bolag. Annars så får man som beställare stå för kostnadena och arbetsmiljöansvar ??