För några år sedan ärvde jag och mina två systrar en sommarstuga i form av ett arrende (arrendet avser bara ytan som huset står på). Jag står som ensam ägare till arrendet eftersom Stockholms Stad bara kan ha ett namn på kontraktet.

Nu har vi kommit överens om att jag ska köpa ut stugan från mina systrar. Eftersom jag redan står som arrendator behöver vi inte ändra något där, utan vi behöver väl bara ett enkelt köpekontrakt oss syskon emellan? Vad blir det för skattekonsekvenser av denna affär?

Byggnad på ofri grund räknas som lösegendom. Du slipper alltså söka lagfart och betala stämpelskatt. Men vid försäljning beskattas stugan ändå som fastighet enligt Inkomstskattelagen.

Tack för info! Fattar jag saken rätt om jag säger att mitt "utköp" från mina syskon är att betrakta som arvsskifte, och att jag i stället får betala all skatt den dag jag säljer stugan?

Nej, överlåtelse genom försäljning och genom arvskifte är två olika saker. Jag tar för givet att ni redan förrättad bouppteckning, och får intrycket att ni sedan dess förvaltat dödsboet oskiftat.

Så snart bouppteckningen är registrerad av skattemyndigheten räknas dödsboet som juridisk person, som självständigt kan ta rollen som säljare. Precis som ett vanligt företag! Köpare kan vara vem som helst utomstående lika väl som någon av delägarna. Efter en sådan försäljning fortsätter delägarna att tillsammans förvalta dödsboet tills de väljer att skifta det. Isåfall deklarerar dödsboet fram eventuell vinst, som beskattas innan boet skiftas.

Dödsbodelägarna tillsammans kan också välja att överlåta stugan till genom själva arvskiftet. Isåfall fungerar själva arvskifteshandlingen som köpavtal. När boet är skiftat upphör dödsboet automatiskt att existera. Väljer man den här metoden uppstår ingen reavinst att beskatta förrän den dag du själv väljer att sälja stugan. Då får du dra av vad er avlidna släkting betalat för stugan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.