Bästa Forum,

"Just joined" som man säger.... bortsett då från att jag sökt i befintliga trådar efter något som liknar min situation. Måste säga att det verkar finnas mycket kompetens ombord på forumet...

Saken gäller följande:

Jag köpte i våras ett hus (fastighet A) som hittills saknat indraget vatten och avlopp.
En granntomt till min fastighet har nyligen sålts till ett husföretag. Bygglovet på denna fastighet (fastighet B) är ännu inte godkänt av kommunen på grund av avsaknad av en "acceptabel lösning för VA". En tredje fastighet (C) gränsar till fastigheten B och har en enskild avloppsanläggning som blivit nersynt. (Fastigheterna ligger på en rad A, B, C längs samhällets huvudgata. Åkermark runtom.)

Ingen direkt närliggande kommunal anslutningspunkt finns för A, B och C. Kommunen har i nuläget inte några "akuta planer" på att utvidga sitt nät i vår riktning.

Vi tre fastighetsägare A, B och C har därför upprättat ett "nyttjanderättsavtal" med kommunen syftande till att lägga ned en privat/enskild ledning över kommunens mark till en lämplig kommunal avsättning.

Den tekniska lösningen för avloppet tänkes bli en gemensam nedgrävd 450 liters tank med dubbla skärande pumpar. Till denna gemensamma tank skall de tre fastigheterna leda (med självfall) sitt avlopp. Den mest naturliga lokaliseringen av tanken är på min tomt. Separat elmätare även tänkt att sitta i min fastighet.

Fastighetsägarna A, B och C är sams och kontanta.
Självfallet vill vi att vi – och även efterkommande ägare – skall kunna förbli sams…

Nu till frågorna: Vilken typ av avtal behöver vi upprätta oss emellan för säkerställa att såväl upphandling, installation och sedermera drift och underhåll skall fungera?

1. Servitut för nedgräving av samägd brunn på min tomt (ersättningsnivå?)
2. Servitut för nedläggning av tilloppsrör över min tomt från fastigheterna B och C (ersättningsnivå?)
3. Driftsavtal (att följa de respektive fastigheterna; innebär detta servitut också?) täckande:
a. Ansvarsutpekande och kompensation för ”jourhavande serviceman” (lämpligen en av fastighetsägarna A, B eller C?)
b. Kostnadsdelning drift (el) service och underhåll

Installationskostnaden tänker vi dela i lika delar, eller skall man dela det efter någon annan regel? (Exempelvis byggnadsarea, antal avloppspunkter?)

Bör vi fondera medel för underhåll?

Annat jag har glömt?

Alla kommentarer och erfarenheter på området uppskattas.

Hemmakatten
Denna anläggning borde sättas upp som en gemensamhetsanläggning (GA) av Lantmäteriet. En GA äger man tillsammans och varje fastighet är delägare i anläggningen. Vilken fastihget GA'n hamnar på är av mindre betyselse, (ingen ersättning utgår). En GA är "för evigt", dvs. det går inte att träda ur. En Ga upprättas enbart om det är av varaktig betydelse för fastigheten (inte fastighetsägaren).

Eftersom det är bara tre fastigheter blir det en delägarförvaltning (till skillnad från samfällighetsförvaltning). Det innebär att alla delägare måste vara överens om åtgärder innan sådana sker.

När GA'n upprättas skriver man lämpligen in att alla underhålls- och reparationskostnader delas lika (eller annan fördelning om det är lämpligt). Någon ersättning för en "jourhavande" lär knappast utgå. En avloppsanläggning kräver inte mycket tillsyn.

Servitut (officialservitut upprättade av Lantmäteriet) bör göras för rätt att lägga och underhålla avloppsledningaröver annans tomt. Ingen avgift bör utgå. Det är ju i allas intressen att avloppsanläggningen kommer till stånd.

Om ni tänker er att fondera medel, vilket jag inte anser nödvändigt, så måste ni inrätta en samfällighetsförening med styrelse, stadgar (godkända av Länsstyrelsen), ha årsmöten, upprätta bokslut mm. Det gör man vanligtvis inte med bara tre delägare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.