Varning, långt inlägg:S

Jag har flera frågor gällande gemensamhetsanläggning/vägsamfällighet men jag startar med några.
(Jag har läst de inlägg som jag har hittat här på forumet men blir inte klok på det ändå.:x)

Jag har idag servitut på en en väg som går till min fastighet. (Enda vägen som går till min fastighet f.ö.)
Hittills har vi varit 2 fastigheter som har delat på kostnader för underhåll (i god sämja, problemfritt, utan skrivna avtal mm)

Nu har det beviljats bygglov för ytterligare 6 tomter intill mig.
Markägaren kom får några dagar sedan och slängde till mig några papper om "Ansökan och överenskommelse om att bilda gemensamhetsanläggning".
(Och, påstod att jag var tvungen att skriva på dem inom några dagar.q(;^;)p)

Där står bl.a. angivet att:
"Deltagande fastigheter.......(vi som redan bor här + de nya fastigheterna räknas upp här.) Fastigheterna utgör en samfällighet för anläggningens utförande och drift."
"Anläggningen är under uppförande och kommer i uppbyggnadsskedet att bekostas av.......(den som äger marken till vägen och de nya tomterna)."
Under rubriken "Andelstal:"...står följande:
"Kostnaderna för anläggningens utförande och drift ska fördelas mellan deltagande fastigheter enl. följande....."
Här är vi och och de nya fastigheterna uppräknade med andelstal.

Några frågor:
Kan jag vägra skriva på detta?
Vad sker i så fall?

Om jag skriver på, vad är det egentligen som jag samtycker till?
(Förtydligande. Jag tycker att det är ett virrvarr med begrepp t.ex. har jag samtyckt till bildande av en vägsamfällighet.
Om så är fallet är det vi tillsammans som senare måste enas om vi ska ha delägar-förvaltning eller en särskilt bildad samfällighetsförening. Kan inte riktigt skillnaden mellan dem heller.:blushing:

Jag vill absolut inte bilda och ingå i en vägsamfällighetsförening med allt vad det kan medföra:@. Kan jag tvingas till detta p.g.a. de nya byggloven?

Kan jag kräva/hävda min rätt att istället ha kvar mitt vägservitut precis som det är i dagsläget och strunta i det här? (Jag inser att det kan bli lite krångligt men hellre det än förening.)

Ursäkta,det blev många frågor på en gång men jag blir inte riktigt klok på det här.

Jag tar tacksamt emot hjälp och synpunkter.

Tack på förhand!
ea

Din största fråga regleras i anläggningslagen (1973:1149). Du måste inte skriva på. skälen för att du motsätter dig måste dock vara beaktansvärda (7§). Som lagen är skriven ser det svårt ut att bromsa bildandet av gemensamhetsanläggningen i längden om det bara är du som motsätter dig detta. Det är dock viktigt att försöka bromsa nu för sedan är det försent så att säga. Om du motsätter dig bildandet (vägrar skriva på måste du ange skälen för detta. lantmäteriet prövar sedan om dina skäl är beaktansvärda.

skulle en gemensamhetsanläggning bildas räcker det sedan med att en av delägarna vill bilda en förening (ingen omröstning)

en bra bok på området är Björn Lundéns Samfällighter, praktisk handbok om skatt, ekonomi och juridik.

Q
Varför vill du inte ingå i vägsamfälligheten? Om du använder vägen kommer du ändå att få betala samma summa som ditt andelstal skulle ha varit i form av så kallad slitageavgift. En vägförening har rätt att ta ut en sådan av de som använder vägen men inte är med i föreningen. Är du istället med i föreningen kan du ju påverka hur den sköts.

Varit med om samma sak och du kommer inte undan så det är bara att skriva under och gå vidare.....

H
I och med att du inte äger marken som vägen ligger på så har du svårt att komma undan. Kan bara se fördelar med att gå med.

Har personligen mycket lite erfarenhet om detta. Men en tanke som slår mig här är att om gemensamhetsanläggningen bildas med andelstal osv, då ser det ut som att de existerande fastigheterna får vara med och betala för bygget av ny väg till de nya fastigheterna trots att det redan finns en väg till de befintliga fastigheterna. Dvs de får delvis betala för något som de inte har nytta av, samtidigt som de nya fastigheterna får del i den befintliga vägen "gratis".

Om det är så så tycker inte jag att det känns helt rimligt.

Tusen tack allihop för svar och synpunkter!
Jag får kolla vidare på länkar, lagar och boktips.

Det verkar rätt kört med andra ord om jag har förstått rätt så här vid en första anblick.

Det känns bara så irriterande att få lägga ner timtals av sin fritid på att försöka sätta sig in i den här frågan när det inte är något som jag själv har önskat eller har någon vinst utav utan blir påtvingad.

qvirre:
Det finns två anledningar till att jag inte vill ha någon förening.
Jag har dåliga erfarenheter sedan tidigare. (Att bilda en sådan här typ av förening verkar vara bästa sättet att skapa grannosämja, tyvärr. Inte kul:(
Samt att jag gärna är föreningsaktiv i andra sammanhang men inte i den här typen av föreningar. Det känns totalt meningslöst att lägga ner tid och energi på denna typen av verksamhet. Jag har inget intresse för det. Vägen går att fixa ändå utan en massa krångliga kallelser, protokoll, styrelseutnämningar, årsmöten etc etc

Hej hempularen
Ditt svar kom medan jag satt och skrev inlägget.

Tack för synpunkten.
Jag hade inte tänkt på det som du nämner.
Värt att kolla upp ordentligt och få andelstalen omräknade eller hur man nu gör.
Verkar klurigt.

Q
Andelstalen är ju just vad som kommer att bestämmas av lantmäteriet när sammfälligheten bildas. Lantmätaren kommer gå igenom hur vägen används av varje fastighet och tilldela andelar efter detta. Det är det som är bra med att det formaliseras. Då kan ingen tvinga dig att betala mer eller mindre.

Det är ju inte så att du kommer tvingas att delta på massa krångliga kallelser, protokoll, styrelseutnämningar, årsmöten etc etc om du inte vill. Det är bara att betala fakturan efter dina andelstal och se nöjd ut. Hur tror du grannsämjan skulle bli om det var 8 fastigheter som skulle försöka komma överens muntligen om varje enskild fördelning av åtgärder på vägen.

Ring upp den lantmätare som håller i förättningen så kommer denna kunna svara på frågor angående andelarna och andra saker som du undrar i de papper de vill att du ska skriva på.

qvirre skrev:
Andelstalen är ju just vad som kommer att bestämmas av lantmäteriet när sammfälligheten bildas. Lantmätaren kommer gå igenom hur vägen används av varje fastighet och tilldela andelar efter detta.
Med största sannolikhet kommer ni att bli tilldelad 1/8 var...

Q
Micke_vb skrev:
Med största sannolikhet kommer ni att bli tilldelad 1/8 var...
Andelarna bestäms utifrån typ av fastighet och hur lång sträcka av vägen fastigheten använder. Om alla är vanliga hushåll och alla använder hela vägen så blir det 1/8 var. Men så brukar det aldrig vara; nån fastighet brukar ju ligga utmed vägen och får då lägre andelstal. Någon fastighet kanske också är näringsverksamhet och får då större andel etc.

Det är också vanligt att bönder och skogsägare nyttjar vägen för att komma till sina ägor, då får de också andelar även om deras hus inte ligger utmed vägen.

Om den enskilda vägen är längre än 1km kan man söka statsbidrag för underhållet, det är en väsentlig del av kostnaden som täcks utav detta. Om man får statsbidrag kan man inte stänga av vägen för allmän motortrafik.

qvirre skrev:
Andelarna bestäms utifrån typ av fastighet och hur lång sträcka av vägen fastigheten använder. Om alla är vanliga hushåll och alla använder hela vägen så blir det 1/8 var. Men så brukar det aldrig vara; nån fastighet brukar ju ligga utmed vägen och får då lägre andelstal. Någon fastighet kanske också är näringsverksamhet och får då större andel etc.

Det är också vanligt att bönder och skogsägare nyttjar vägen för att komma till sina ägor, då får de också andelar även om deras hus inte ligger utmed vägen.

Om den enskilda vägen är längre än 1km kan man söka statsbidrag för underhållet, det är en väsentlig del av kostnaden som täcks utav detta. Om man får statsbidrag kan man inte stänga av vägen för allmän motortrafik.

Fel 1. Man brukar få samma andelstal oavsett hur lång del av vägen man nyttjar (i alla fall på såna här mindre anläggningar) Näringsidkare eller inte spelar i normalfallet ingen roll.

Halvfel 2. För att bönder/skogsägare ska ingå i anläggningen ska deras mark ligga i direkt anslutning till denna och normalt så får de samma eller ett mindre andelstal. De kan ochså vara befriad från avgift men det är upp till stämman att bestämma....

Fel 3. Statsbidraget uppgår inte till någon väsentlig del av kostnaden, snarare en väldigt liten del....

Q
Micke_vb skrev:
Fel 1. Man brukar få samma andelstal oavsett hur lång del av vägen man nyttjar (i alla fall på såna här mindre anläggningar) Näringsidkare eller inte spelar i normalfallet ingen roll.

Halvfel 2. För att bönder/skogsägare ska ingå i anläggningen ska deras mark ligga i direkt anslutning till denna och normalt så får de samma eller ett mindre andelstal. De kan ochså vara befriad från avgift men det är upp till stämman att bestämma....

Fel 3. Statsbidraget uppgår inte till någon väsentlig del av kostnaden, snarare en väldigt liten del....
Känns som det kvittar men att det jag skrev skulle vara fel tycker jag är fel :-)

De två föreningar jag är med i har alla olika andelar baserat på sträckan vi utnyttjar. Den ena vägen är 800m den andra typ 5km. Så den ena är nog att betrakta som liten.

Att man är näringsidkare har givetvis bara betydelse om man ökar belastningen på vägen pga av sin verksamhet. Något annat vore ju befängt.

Bönder/skogsägare kan som sagt vara medlemmar eller betala slitageavgift. Men avgiften ska ju baseras på samma andelar, något annat vore ju inte rättvist. Så är det på vår väg. Och där ligger inte skogsfastigheten direkt mot vägen. Utan man åker på vår väg innan man kommer till en annan väg som leder till skogen.

Statsbidraget på vår väg (den som är 5km) uppgår till halva kostnaden för föreningen. Men det beror ju givetvis hur kostsamt man väljer att göra underhållet. Mycket sker med egen tid och maskiner.

Nu spelar ju detta ingen roll för TS vad vi tycker är fel eller inte. Lantmätaren kommer ju att ta hand om detta och beräkna andelarna för alla brukare av vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.