Hej,

Är nyinflyttade till ett område med kanske 25 hushåll med enskild väg. Det finns ingen ruktig vägförening utan varje hushåll har skjutit till pengar för tex. Vägunderhåll/snöröjning. Självklart är det några som vägrar betala.

Om vi startat en riktig vägförening har vi då rätt att kräva alla på pengar för underhåll? Det är inte rättvist att vi som betalat ska få stå för kostnaden för dom ickebetalande när dom användet väge lika flitigt som alla andra.

Någon som vet?
Vart kan jag läsa på om detta?

Jag rekomenderar alltid att kolla in http://www.revriks.se/.
Det ni skall göra är att starta en gemensamhetsanläggning för vägen. Det innebär att ni skapar en förening med stadgar och andelstal, detta görs via lantmäteriet och fördelning av andelstal kallas för förättning.
Då detta är gjort kan ingen vägra att betala utdebiteringen via andelstal.

Det är aldrig populärt att komma dragandes med "förättning", men i ert fall ser det ut at vara enda utvägen.

Och det är faktiskt att rekomendera i många fall, det blir mer ordning och reda och pengarna som det kostar kan många gånger lätt räknas hem i mindre tjafs och effektivare administration. Då vet alla vad som gäller.

Det kan ju också ge effekt att bara hota de trilskande med att det blir en förrättning.

Vi har en vägförening där vi får ett årligt bidrag och alla betalar till underhållet, plogning etc. via en avgift så kostnaden per hushåll är inte särskilt stor och det är enkelt, inte särskilt dyrt och framförallt rättvist att ha ett sådant upplägg.

Hej mr_bygg,
Får ni bidrag från kommunen eller någon statlig inrättning?
Lite nyfiken bara.

Aha, tackar. Nä du måste inte kolla, blev bara nyfiken då jag själv är med i en vägförening, men har aldrig engagerat mig eller gått på några möten, bara betalat min "andel".
Sen är det fascinerande med alla dessa bidrag som finns och går att söka i Sverige...

En vägförening kan få bidrag från vägverket om der är längre än 1km, det brukar vara ca 60% av drift/underhåll räknat från en schablon. 1km grusväg ger ca 11.000 i bidrag per år.

I den vägförening jag var med i fick vi bidrag både från stat och kommun.

När man har en "enskild väg" så är den som vilken väg som helst, dvs den ingår i allmänna vägnätet och vem som helst får använda den. Men det är samfälligheten som sköter vägen och svarar för underhållet, med viss stöttning då via bidrag. Vägverket eller kommunen behöver inte bekymra sig. Det är så vitt jag kan bedöma en god affär för det allmänna, de kommer mycket billigare undan på det här viset.

Om man väljer att driva vägen utan bidragen kan den i stället bli en "privat väg". Den kan man spärra med bommar etc. Bara ägarna får använda den.

andersmc;1292237... Om man väljer att driva vägen utan bidragen kan den i stället bli en "privat väg". Den kan man spärra med bommar etc. Bara ägarna får använda den.[/QUOTE skrev:
Kan man resonera omvänt? Om man inte får spärra av vägen för kommunen och LF; kan man då kräva bidrag?

be plogbilen att vinkla plogbladet upp mot (dom som inte betalar) deras väg/infart :)
Även i en väg förening går det ej att kräva in pengar, den bygger på frivillighet(även om man ska tala tyst om det).

Ända sättet att kunna kräva in pengar är via en vägsamfällighet.
Det kostar dock massa pengar att "starta" en sådan.
sen kommer dom enskilda fastighetsägaren få betala olika mycket beroende på hur pass långt in på vägen dom bor...

Ja, ni måste självklart bilda ern vägsamfällighetsförening. Om alla hade varit överens hade det kanske fungerat ändå, men det blir ofta problem den dagen folk börjar sälja sina hus och nya flyttar in. En samfällighetsförening måste då alla fastigheter vid vägen vara medlemmar i, och betala till.

Kontakta Lantmäteriet för att få hjälp att bilda föreningen.
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=8613

Redigerat:
Steksmar skrev:
be plogbilen att vinkla plogbladet upp mot (dom som inte betalar) deras väg/infart :)
Även i en väg förening går det ej att kräva in pengar, den bygger på frivillighet(även om man ska tala tyst om det).

Ända sättet att kunna kräva in pengar är via en vägsamfällighet.
Det kostar dock massa pengar att "starta" en sådan.
sen kommer dom enskilda fastighetsägaren få betala olika mycket beroende på hur pass långt in på vägen dom bor...
Föreningens medlemmar bestämmer själva avgift för hushållen. Man kan mycket väl ha samma avgift för samtliga hushåll. Vi har totalt 700 meter i vår samfällighet och där betalade alla 9 hushåll lika mycket. Nu har vi ändrat lite så att de som bott där länge och inte byggt nytt nu betalar lite lägre.

Angående bidrag så får vi ca 1500 från kommunen.

Inte i en vägsamfällighet, då bestäms avgiften efter andelstalen som i sin tur bestämms vid förrättningen (enkelt uttryckt, finns en del lite mer komplicerade varianter också).

Okej men det behöver iaf inte vara så att alla betalar olika. Vi betalade alla lika iaf. Dessutom har vi ändrat det själva nu på årsmötet. Vet att det kan komma in en petimeter i samfälligheten och säga si och så men så länge ingen gör det så väljer vi själva hur vi ska sköta vägen och vem som ska betala vad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.