Hej

Min frus far har köpt en fastighet. På en del av tomten står en del av kommunens vattenverk. Det finns inget servitut eller avtal som reglerar att kommunen har rätt att ha vattenverket där vilket troligen beror på att kommunen själv tidigare ägt marken.

Kan han begära ersättning för att kommunen har verket på hans tomt? Hur beräknas ersättningen i så
fall?

Mvh

Peter

Troligen har det en gång i tiden utgått en engångsersättning till en tidigare ägare. Är så fallet har din svärfar tyvärr inget att hämta såvitt jag vet.

Kraftbolag gör vanligen på samma sätt med ledningar och transformatorer eftersom det är billigare och snabbare än att ta ut ledningsrätt.

Jag hade visst missförstått förhållandena. Tydligen hade kommunen begått ett misstag vid försäljningen så de inkluderade vattenverket i försäljningen. Min svärfar är således ägare till vattenverket som står på hans tomt. Verket används av kommunen och det är personer där cirka en gång i veckan.

Vilken rätt till ersättning kan han tänkas få? Kan kommunen tvångsköpa tillbaka vattenverket?

Det är väl bara till att hoppas kommunen ger han en god peng för vattenverket:)

Göran.W
Kommunen torde kunns tvångs köpa tillbaka vatten verket.
Något klant arsle har väl glömt att stycka av tomten innan försäljningen så vattenverket hamnade på fel tomt.

Troligen har han inte betalt något för markbiten vattenverket står på.
Det första man bör göra är att mäta upp marken och se om man betalt för marken verket står på eller inte.
När man är klar över läget få man helt enkelt försöka få till en deal med kommunen.
Ska dom ha tillbaka verket den juridiska vägen kostar det säkert 50-100k enbart i advokat kostnader om inte mer.

Det minsta kommunen ska göra är att stå för alla kostnader som uppkommer vid avstyckningen det blir tal om samt ge en ordentlig kompensation för olägenheten.

I detta läget bör kommunen vara intresserade av att få till en bra deal istället för att gå den juridiska vägen.

Ett tips kan vara att be att få nytt staket, träd\buskar asfalterad infart osv för det kan "försvinna" in i den normala verksamheten.

Orkar man bråka kan man kräva att dom köper det till marknads pris men då blir det en dyrbar och seg dragen process som det inte ens är säkert man vinner.

om han fått det av misstag så är det väl bara att lämna tillbaka !!! begära ersättning för något man egentligen inte äger tycker jag verkar helfånigt. Det är som att få pengar insatta på konto av misstag. De får man ju snällt lämna tillbaka.

Göran.W
largab skrev:
om han fått det av misstag så är det väl bara att lämna tillbaka !!! begära ersättning för något man egentligen inte äger tycker jag verkar helfånigt. Det är som att få pengar insatta på konto av misstag. De får man ju snällt lämna tillbaka.
Riktigt så enkelt är det inte för det ska styckas av och ordnas med en massa papper hit och dit.
För det rör sig faktiskt en försäljning\gåva och det löses inte på 5 minuter.
Allt detta kommer skapa jobb för han som fått det av misstag och då tycker jag inte det är mer än rätt att han får någon form av kompensation.
Har man fått in pengar av misstag på kontot ringer man ett ända samtal på några minuter så är det löst.
I detta fallet talar vi om timmar av arbete för han som fått det.
Jag hade inte försökt behålla det men jag jobbar absolut inte timmar på att ordna upp det gratis för att någon klantat sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.