Hej!

Vi är i en situation där vi haft en fastighet som varit i släkten en längre tid. Den har senare tid nyttjats för fritidsändamål och i och med generationsväxlingar har det nu blivit 7 st ägare, varav några inte använder fastigheten, och vill ut.

Kan tänka mig att detta är ee vanligt förekommande situation runtom i landet, och jag tänkte höra om något vet vad som gäller rent juridiskt och kanske har några tips på hur man löser problemet.

Saken är att det är en dyr och lite speciell fastighet, egen vik, ca 30 000 m2 tomt samt 3 st bostadshus. Detta medför med största sannolikhet att det kan var lite svårt att finna en köpare snabbt, varför en försäljning kan ta tid. Men, nu till frågan. Vad sker om vi får in ett skambud relativt snabbt, och en ägare tycker att vi skall sälja till det priset?

Skall det till majoritet för att kunna tvinga igenom en försäljning eller är övriga ägare tvungna att lösa ut den personen, utifall han vill sälja till det priset?

Hej!

Ni skulle kunna vända er till Lantmäteriet och ansöka om en s.k klyvning. Då delar man upp fastigheten i nya fastigheter, så t.ex. kan alla delägarna få en varsin. Det borde vara den smidigaste lösningen ifall ni är intresserade av att sälja. Sen är det inte säkert att just er fastighet går att dela upp så mycket, det är upp till Lantmäteriet att avgöra.

Har för mig att när det gäller samägda fastigheter kan vilken enskild delägare som helst begära att fastigheten säljs.

En ägare kan tvinga fram försäljning.

"6 § Envar delägare i samfällt gods, varom i 1 § sägs, äge, där ej annorledes är mellan honom och övriga delägare avtalat, hos rätten söka, att godset för gemensam räkning utbjudes till försäljning å offentlig auktion; dock må förordnande om utbjudande ej meddelas, där annan delägare visar synnerliga skäl för anstånd. "

https://lagen.nu/1904:48_s.1

Så det blir exekutiv auktion om ni inte kommer överens först.

Det där är en lång och svår väg. Försök komma överens istället. Ta tex in flera olika värderingar av fastigheten och lös ut de som vill ut till den genomsnittliga värderingen.

Om ni börjar bråka om det så är det fullt möjligt att man efter ett antal år lagt hela värdet på fastigheten i advokatkostnader.

Om fastigheten bjuds ut och marknaden bara lämnar skambud kan man gå ut på ny budrunda. Då kan man tänka sig att det dyker upp ett bättre bud, exempelvis från några delägare som INTE ville sälja.

billy_baver skrev:
Om fastigheten bjuds ut och marknaden bara lämnar skambud kan man gå ut på ny budrunda. Då kan man tänka sig att det dyker upp ett bättre bud, exempelvis från några delägare som INTE ville sälja.
Det är väl som man brukar säga "Värdet är vad någon vid det aktuella tillfället är beredd att betala":)

Dom som "Vill ut" har dom begärt att den säljs på öppna marknaden ?
Jag har för mig att Jordabalken säger att övriga ägare har rätt att lösa ut den som vill ut till marknadsmässigt pris, men jag kan komma ihåg fel då det var länge sen jag läste den.
Klart är att om en eller flera vill ut så har ni bara att acceptera det och antingen lösa ut dem (till överenskommet pris) annars kvarstår bara försäljning på marknaden.
Att bli tvingad att sälja innebär nog inte att det behöver bli Exekutiv auktion, det blir det nog bara om någon av delägarna inte förstår att han inte har något annat val än att sälja:O

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.