Hej,

Jag är frestad att köpa ett litet hus på landet. Till fastigheten går det en väg som är asfalterad ca 100 meter fram till en gård, efter det är det en dålig väg på ca 200 m. Vägen är ganska dålig och jag tror den är för mjuk för lastbilar så det kanske blir problem om jag renoverar. Jag tog några stickprov men fann inget bärlager. Vägen till fastigheten är en återvändsgata, den slutar vid torpet.

Det finns inget skriftligt servitut på vägen till fastigheten, enligt mäklaren bör jag kunna få det inskrivet eftersom det är den enda vägen till fastigheten, stämmer det?

Vem har ansvar för skicket på vägen?.Vägen är ganska dålig och jag tror den är för mjuk för lastbilar så det kanske blir problem om jag renoverar.

js

Det går att få lantmäteriet att ordna ett servitut om du inte kan få det direkt av fastighetsägaren.
Om det bara är du som använder vägen så är ansvaret ditt.
Servitutet ger dig bara rätt att ha väg.

De sista 200 metrarna är din huvudvärk, den första biten fram till gården kan det vara så att ni har delad vårdnad om.
Sedan finns det lite olika lösningar på juridiken, men se till att vara överens med ägaren till gården och att ni även är överens om vad ni är överens om, väger och dess skötsel och användande är ett klassisk trätoämne.

Tack för era svar. Jag börjar få kalla fötter, synd för det är ett ställa med potenital.
Vad jag förstår så blir det inte billigt att anlägga en väg på 200 m och utan bättre väg så blir det svårt att renovera. Inte så kul att behöva skotta 200 m innan man ska till jobbet....

Bara att leta vidare.

Köp en traktor med snöblad, 15-20.000:-. Sen kommer du längta till snön.

Grusa med 0-90, för 200 m kanske du kan få ge 10.000:- Sen kan du säkert köra där med lastbil, utom när det är tjällossning och vid långa regnperioder.

Har du bilder på vägen?

Jag fick lite info från arkiven hos LM. Tidigaste handling från 1891 då fastigheten bytte fastighetsbetecking. Enligt en karta jag fick från LM så ær vægen markerad som samfællighetsvæg. Vet någon vad det innebær juridiskt?

Jag har pratat med bonden som æger vægen och han har inget emot att skriva en ett servitut och skøta snørøjningen (mot några flaskor starkt). Jag har en bild på slutet av vægen. Packad jord?

Mvh,

Jan

Inte mycket till väg där nä. Så länge det är torrt kan du nog köra lastbil, men några dagars regnande... Om jag var du skulle jag ta dit en lokal entreprenör och få förslag. Dikning är inte fel.

Upprätta officialservitut! Kostar en blygsam slant jämfört med tryggheten och pengarna som vägbygget kräver.

Bana av all matjord (den får du nytta av i trädgården), och anlägg dräneringsdike. Billigt blir det inte, men du kommer i efterhand att förbanna alla kompromisser. En rejäl infart med möjlighet att vända för lastbil är ett måste!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.