4 134 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Reklamera dåligt virke i nytt hus
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Helt fel. Det är kvaliteten på virket som avgör hur länge det håller på en husfasad. Nästan allt fasadvirke som används av husbyggare är av den sämsta kvaliteten. Resten säljs till utlandet. De accepterar inte skit.blackadder skrev:
Om 10-20 år kommer vi att se resultatet av prispressen på husen.
Nu ska vi inte måla fan på väggen!
Det går att hitta bra virke! Fick tag på riktigt fint "norrlandsvirke" till min fasad. Täta täta årsringar o tunga som satan. En fröjd att snicka upp då inte en bräda sprack.
Mycket hänger nog på hur länge o hur virket har förvarats från sågning till uppsättning.
2 veckor i solljus gör dem inte gott. Mina var 30minuter gamla när jag hämtade dem från sågen!
Det går att hitta bra virke! Fick tag på riktigt fint "norrlandsvirke" till min fasad. Täta täta årsringar o tunga som satan. En fröjd att snicka upp då inte en bräda sprack.
Mycket hänger nog på hur länge o hur virket har förvarats från sågning till uppsättning.
2 veckor i solljus gör dem inte gott. Mina var 30minuter gamla när jag hämtade dem från sågen!
Men efter uppsättning på fasaden blir det ju solljus på brädorna i många år, jämfört med 2 veckor i solljus före.Chepo skrev:
Feltänk?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
De ska målas innan de varit för länge i solen, gör man inte det ska man tvätta dem som om de varit målade tidigare innan de målas...
Har för mig att det är ok att måla om de varit högst två veckor i solljus
Har för mig att det är ok att måla om de varit högst två veckor i solljus
Tunga därför att de inte hade torkat alls...?Chepo skrev:Nu ska vi inte måla fan på väggen!
de varit målade tidigare innan de målas...
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Johan Gunverth skrev:
Så färgen har alltså inget alls med att göra ifall en planka börjar ruttna eller inte?
För börjar den ruttna så spelar det ju ingen roll hur många årsringar det finns, det tar ju bara lite längre tid innan den är väck.
Börjar en planka däremot aldrig att ruttna (pga. färg?) så är den ju likadan 50 år senare.
Man får i alla fall hoppas att de förvarats så länge att de torkat. Hanterar man helt färskt virke är det mycket riktigt betydligt tyngre än det bygg-torra, men det är i sig inget kvalitetstecken, det är bara tecken på att det innehåller mycket vatten.Chepo skrev:Det går att hitta bra virke! Fick tag på riktigt fint "norrlandsvirke" till min fasad. Täta täta årsringar o tunga som satan. En fröjd att snicka upp då inte en bräda sprack.
När man spikar upp färskt virke får man problem dels med att det krymper väldigt mycket (10%), dels att det kommer att vrida sig, dels att det kommer att spricka.
Jag blir bara lite nyfiken hur du tänkt när man ska veta sträckgränsen på plåt, utan förstörande provning? ...för du kan ju inte avgöra det med att bara titta på plåten... Men virke däremot behöver man inte vara raketforskare för att avgöra kvaliteten.HenrikHuslöse skrev:
Redigerat:
Om man målar på brädor av papperskvalitet (långt mellan årsringarna) spricker de utan att färgen kan hindra det.blackadder skrev:Så färgen har alltså inget alls med att göra ifall en planka börjar ruttna eller inte?
För börjar den ruttna så spelar det ju ingen roll hur många årsringar det finns, det tar ju bara lite längre tid innan den är väck.
Börjar en planka däremot aldrig att ruttna (pga. färg?) så är den ju likadan 50 år senare.
Plankan får en U-form om den ligger i solen. Spikas den sen upp är risken att den spricker i ändträt då du tvingar tillbaka U-böjningen.Henri skrev:
Men om man spikar dit en rak planka som inte fått stryk i solen så förhindras böjningen o plankan är plan.
Så om de haft virket liggandes ett tag, spikar sen upp det, spricker så är risken att de skiter i det!
Klicka här för att svara