1 963 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
2,5 år gammalt fönster sprucket
Vi bor i ett "nybyggt" hus som nu är snart 2,5 år gammalt.
Jag vet inte om alla 3-glasfönster är uppbyggda på samma sätt, men vi har i alla inifrån räknat fall en fönsterkasett med dubbla glas och sedan är det delbart till den yttersta glasrutan. Vi har persienner som jag tror att byggaren har satt in.
Nu har ett av fönstren spruckit. :S Det är den mellersta rutan som har spruckit.
Har jag ens skuggan av någon chans att få detta reparerat på garanti?
I så fall, vem ska jag vända mig till? Husbyggaren eller fönsterleverantören?
Vad kostar ett "normalt" fönster mellan tummen och pekfingret?
Jag vet inte om alla 3-glasfönster är uppbyggda på samma sätt, men vi har i alla inifrån räknat fall en fönsterkasett med dubbla glas och sedan är det delbart till den yttersta glasrutan. Vi har persienner som jag tror att byggaren har satt in.
Nu har ett av fönstren spruckit. :S Det är den mellersta rutan som har spruckit.
Har jag ens skuggan av någon chans att få detta reparerat på garanti?
I så fall, vem ska jag vända mig till? Husbyggaren eller fönsterleverantören?
Vad kostar ett "normalt" fönster mellan tummen och pekfingret?
Ni har 2+1 dvs 2-glas + 1 glas. 3-glas då sitter alla glas ihop med varandra. Vem byggde huset? Ni eller köpte ni det klart från byggaren? Om du kan få det på garanti eller ej beror på vilken garanti ni har från byggaren mm
Men prova ordningen husbyggaren, säger han nej gör en reklamation till fönsterleverantören. Att det spricker brukar bero på någon yttre faktor, kassetten kan i fabrik ha blivit kantstött, då är det reklamation eftersom det är ett ursprungsfel.
Fönstertillverkaren kan ju hävda att det beror på värme som kommer från persiennen, har då byggaren satt in dessa är de han som ni bör vända er till.
Viktigt att komma ihåg är att om man bli nekad kommer det troligen att innebära kostnader för den som kommer ut och kollar.
En ny 2-glas kassett kostar runt 1000 kr skulle jag kunna tänka mig.
Men prova ordningen husbyggaren, säger han nej gör en reklamation till fönsterleverantören. Att det spricker brukar bero på någon yttre faktor, kassetten kan i fabrik ha blivit kantstött, då är det reklamation eftersom det är ett ursprungsfel.
Fönstertillverkaren kan ju hävda att det beror på värme som kommer från persiennen, har då byggaren satt in dessa är de han som ni bör vända er till.
Viktigt att komma ihåg är att om man bli nekad kommer det troligen att innebära kostnader för den som kommer ut och kollar.
En ny 2-glas kassett kostar runt 1000 kr skulle jag kunna tänka mig.
Klicka här för att svara