12 035 läst ·
37 svar
12k läst
37 svar
Är det bara jag, eller är inte det här lite märkligt grannbetéende?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Någon på byggnadsnämden jag pratade med sa att grannsämja är en lyxföretelse.
Det är visar sig väl inte förrän det blir någon/några förändrig av byggnadtion inne eller ute, om grannsämjan är god eller inte.
Det är visar sig väl inte förrän det blir någon/några förändrig av byggnadtion inne eller ute, om grannsämjan är god eller inte.
Skönt att man lever i nån form av LYX dåHEM2121 skrev:
Här på gatan verkar alla må bra och inga tokigheter har uppstått hittills, det som varit har faktiskt kommunen stått för men de fick ge sig eftersom de inte skrivit in sina krav på rött taktegel i detaljplanen.
Kjell G
Får jag komma med en kort historia om motsatsen, för att väga upp alla tokiga grannar:
Jag och grannen har våra sopkärl stående intill varandra. En dag upptäckte jag att sopgubbarna hade ställt sopkärlen på fel plats. Mitt sopkärl (på grannens plats) var nästan fullt, och grannens sopkärl (på min plats) var nästan tomt, som vanligt. Jag bytte plats på sopkärlen utan att göra något väsen av detta, misstag sker, och därmed var saken utagerad för min del.
Jag råkade långt senare av en händelse nämna detta för grannen (i samband med en helt annan diskussion) och han tyckte att det var fruktansvärt pinsamt. Vaddå? Han hade ju inte gjort fel!
En vecka senare kommer människan över med en flaska vin som kompensation för misstaget!
Det finns grannar, och så finns det väldigt trevliga granar!
Jag och grannen har våra sopkärl stående intill varandra. En dag upptäckte jag att sopgubbarna hade ställt sopkärlen på fel plats. Mitt sopkärl (på grannens plats) var nästan fullt, och grannens sopkärl (på min plats) var nästan tomt, som vanligt. Jag bytte plats på sopkärlen utan att göra något väsen av detta, misstag sker, och därmed var saken utagerad för min del.
Jag råkade långt senare av en händelse nämna detta för grannen (i samband med en helt annan diskussion) och han tyckte att det var fruktansvärt pinsamt. Vaddå? Han hade ju inte gjort fel!
En vecka senare kommer människan över med en flaska vin som kompensation för misstaget!
Jag tycker att det låter som att grannen är sur över att ni finns där och det tar sig uttryck på att grannen jävlas på alla tänkbara sätt.
Det som brukar funka om någon är sur är att låta dem vräka ur sig. Oftast är det väldigt lite konkret. Jag skulle bjuda över grannen på ett och be dem förklara vad som är fel med er tomt och ert boende där. Troligen kan de inte komma upp med så mycket. Genom att bara lyssna på dem så kan ni nog ta ut mycket av energin i konflikten.
Det som brukar funka om någon är sur är att låta dem vräka ur sig. Oftast är det väldigt lite konkret. Jag skulle bjuda över grannen på ett och be dem förklara vad som är fel med er tomt och ert boende där. Troligen kan de inte komma upp med så mycket. Genom att bara lyssna på dem så kan ni nog ta ut mycket av energin i konflikten.
pegee skrev:Får jag komma med en kort historia om motsatsen, för att väga upp alla tokiga grannar:
Köpte ett hus i höstas och hade lite funderingar med soptömningen med. Precis som du så har jag och grannen våra precis bredvid varandra. Inget konstigt med det.
Min utfart går precis där de står och därför ser jag det som naturligt att jag skottar runt tunnorna, menar jag är ju redan där och meckar...
Grannen som jag pratade med för första gången i våras var lyrisk över detta då de som hade bott där innan bara skottade sin sida och la den skottade snön framför hans tunna.... haha. Kunde inte hålla mig för skratt där... Genast en bra relation innan vi ens hade pratat. Kände bra det!
Jag har alltid haft bra grannar förutom en snorunge som bodde bredvid oss i en lägenhet som spelade skittechno hela nätterna. Men efter att ha sagt till tusen gånger så gick jag in på hans router och ändrade en massa. Självklart kunde han inte ställa tillbaka det utan bad mig(känner hans föräldrar). Sa att jag gör det OM han slutar.
Det höll några veckor, sen flyttade vi!
Förbannat fin uteplats måste jag säga. Gillar naturstenen längs med kanterna!
Synd med grannen där, men man får ju skärma av så gott det går och stänga av honom från sitt liv.
Jätte snygg altan! Jag tror inte att han kommer någon vart med det! så ta't lugnt! Tråkigt med så trista grannar. Jag vet tyvärr hur det är då vi har en sådan i vårt område också och givetvis bor han i huset jämte oss också! Suck! Vi ignorerar grannen helt nu. Han har iof sig aldrig hälsat så det är ju inte så svårt! Tack och lov har vi gulliga grannar för övrigt! Men det skall väl alltid finnas en orm i paradiset också!
Börjar inse att vi borde ha byggt vårt nya trädäck förra sommaren iallafall. Inget problem med grannen, men de håller på att sälja, man vet ju aldirg vad osm kommer istället. Kanske de vill bråka om vi vill bygga ett trädäck med solskydd bredvid deras förråd...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta en bärande pelare vid trappen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är det bärande väggar i min kattvind?
Lösvirke & Timmerhus -
Är det en bärande vägg - osäker!
Lösvirke & Timmerhus -
Är det bara hos mig som mössen varit aktiva i sommar?
Fritidshus -
Finns det öppningsbara triangelformade fönster?
Fönster & Dörrar