5 159 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Låna med svärföräldrarnas fastighet som säkerthet?
Sida 1 av 2
Mina svärföräldrar har en skatteskuld som behöver betalas av snarast möjligt. Svärmor har egen firma och svärfar är arbetslös men har en lågt belånad villa som man skulle kunna låna upp på men det vill inte banken då de inte har tillräckligt stabil inkomst i dagsläget. Min sambo får ej vara medlåntager eller borgenär och vår bank vill inte ta över deras bolån och låna upp på deras huset vilket man kan förstå.
Så vi funderar om vi skulle kunna ta ett lån fast använda svärföräldrarnas pantbrev i deras hus som säkerhet för att få ett lån med lite bättre villkor? Går det att göra så med svärföräldrarnas tillåtelse?
Ett annat alternativ som vi funderat på är om de kan "ge bort" sitt hus till sina barn och att barnen sedan kan låna upp på huset åt de istället?
Ytterliggare alternativ som vi funderar på är att ta ett blanco-lån åt svärföräldrar och sedan skriva avtal där svärföräldrarna för ansvaret att betala det lånet, ska vara möjligt enligt någon tanat på Swedbank men jag tycker att det låter märkligt?
Hoppas någon sitter inne med lite kunskaper och kan råda oss hur vi kan lösa detta
Så vi funderar om vi skulle kunna ta ett lån fast använda svärföräldrarnas pantbrev i deras hus som säkerhet för att få ett lån med lite bättre villkor? Går det att göra så med svärföräldrarnas tillåtelse?
Ett annat alternativ som vi funderat på är om de kan "ge bort" sitt hus till sina barn och att barnen sedan kan låna upp på huset åt de istället?
Ytterliggare alternativ som vi funderar på är att ta ett blanco-lån åt svärföräldrar och sedan skriva avtal där svärföräldrarna för ansvaret att betala det lånet, ska vara möjligt enligt någon tanat på Swedbank men jag tycker att det låter märkligt?
Hoppas någon sitter inne med lite kunskaper och kan råda oss hur vi kan lösa detta
Ja, nuförtiden går det ju bra att ge bort sitt hus utan att det blir en massa extra skatter, så det kan vara ett alternativ.
Ett annat som du skriver att ni tar ett lån med deras hus som säkerhet, kan också vara lösbart.
Men i bägge fallen behöver ni prata med er bank om dom är villiga att låna ut pengar på dom premisserna, för även om det är möjligt är det inte säkert att banken vill. Men det finns ju fler banker att gå till, är man bara seriös bör det inte vara något problem.
Men, om inte dina svärföräldrar har ekonomiska möjligheter att betala av sin skatteskuld rakt av har jag bestämt för mig att det brukar gå bra att få en avbetalningsplan hos skattemyndigheten, har ni kollat en möjligheten? Gör det annars, det är i så fall kanske et enklaste och bästa.
Ett annat som du skriver att ni tar ett lån med deras hus som säkerhet, kan också vara lösbart.
Men i bägge fallen behöver ni prata med er bank om dom är villiga att låna ut pengar på dom premisserna, för även om det är möjligt är det inte säkert att banken vill. Men det finns ju fler banker att gå till, är man bara seriös bör det inte vara något problem.
Men, om inte dina svärföräldrar har ekonomiska möjligheter att betala av sin skatteskuld rakt av har jag bestämt för mig att det brukar gå bra att få en avbetalningsplan hos skattemyndigheten, har ni kollat en möjligheten? Gör det annars, det är i så fall kanske et enklaste och bästa.
Det låter ju bra. Så teoretiskt skulle mina svärföräldrar ge bort 25% av ägandet i huset till min sambo och ytterliggare 25% till hennes bror? Då det finns bolån kvar på huset så får barnen då även stå med på bolånen och vara ansvariga att betala 25% av dessa vardera?thomasx skrev:Ja, nuförtiden går det ju bra att ge bort sitt hus utan att det blir en massa extra skatter, så det kan vara ett alternativ.
Fanns tyvärr inga möjligheter till avbetalning via Skatteverket... jättedumt men så är det
Nej, så är det inte helt säkert att man får göra. Eller, det får man, men då blir det inte säkert gratis att "ge bort". Om dom tar över lånet eller delar av det, ses det, om jag minns rätt, som att de köpt hela eller delar av huset, och det är ju rimligt, eftersom de då faktiskt betalar för det.Avalin skrev:
Ty, ger man bort sitt hus får det inte följa med några förpliktelser, får då är det inte en gåva. Att bli solidariskt betalningsansvarig för lån är ett sådant förbehåll, då åker man dit på extra skatt. Kolla med en jurist exakt hur det där ligger till, jag har inte alla siffror i huvudet, det finns lite olika gränser för andelar, belopp osv för när det är ok och inte.
Äh vilket trams med alla dessa skatter hit och ditthomasx skrev:Nej, så är det inte helt säkert att man får göra. Eller, det får man, men då blir det inte säkert gratis att "ge bort". Om dom tar över lånet eller delar av det, ses det, om jag minns rätt, som att de köpt hela eller delar av huset, och det är ju rimligt, eftersom de då faktiskt betalar för det.
Ty, ger man bort sitt hus får det inte följa med några förpliktelser, får då är det inte en gåva. Att bli solidariskt betalningsansvarig för lån är ett sådant förbehåll, då åker man dit på extra skatt. Kolla med en jurist exakt hur det där ligger till, jag har inte alla siffror i huvudet, det finns lite olika gränser för andelar, belopp osv för när det är ok och inte.
Tror du samma sak gäller om jag och min sambo skulle vilja omfördela våra bolån till typ 30-70 istället för 50-50?
Om din sambo och hennes bror får 25% var av huset i gåva kan de ta lån med huset som säkerhet om en fjärdedels värde av huset x 0,75 räcker för att täcka skatteskulden räcker det med att en tar lånet.
Ett annat alternativ att höra med banken om är att ni helt enkelt går in som borgenärer för deras lån på huset. Mindre fördelaktigt för er dock.
Och en omfördelning av låneandelar mellan er har inget med skatten att göra mer än att ni kommer få motsvarande delar av t ex räntekostnaderna förtryckta på deklarationen.
Ett annat alternativ att höra med banken om är att ni helt enkelt går in som borgenärer för deras lån på huset. Mindre fördelaktigt för er dock.
Och en omfördelning av låneandelar mellan er har inget med skatten att göra mer än att ni kommer få motsvarande delar av t ex räntekostnaderna förtryckta på deklarationen.
No offense, men jag luktar trubbel lång väg när man vill blanda in sina föräldrars egendom med sin sambo samt bror... Kan bli stora problem i framtiden. Jag hade löst det på vilket annat sätt som helst. Kanske dina föräldrar kan låna själv på sitt hus och ge dig pengarna i gåva eller liknande, samtidigt som ni gör en deal att du betalar ränta samt amortering månadsvis...
Men blanda inte in andra parter i dina föräldrars hus
Men blanda inte in andra parter i dina föräldrars hus
Det är ju TS som är utomstående part... eftersom TS pratar om svärföräldrar förutsätter jag att det är sambons och sambons brors föräldrar...
Jag förstod dock inte om TS sambo i sig inte duger som borgenär för att hon har för dålig inkomst eller något annat, men om föräldrarna inte vill blanda in TS i ägande av huset blir det lite oundvikligt, jag skulle inte vilja borga för mina svärföräldrar med min fru, inte utan någon säkerhet. Jag funderar på om man kan skriva ett separat avtal som ger dig anspråk på del av huset om ditt borgensåtagande löser ut eller liknande i en sån situation.
Jag förstod dock inte om TS sambo i sig inte duger som borgenär för att hon har för dålig inkomst eller något annat, men om föräldrarna inte vill blanda in TS i ägande av huset blir det lite oundvikligt, jag skulle inte vilja borga för mina svärföräldrar med min fru, inte utan någon säkerhet. Jag funderar på om man kan skriva ett separat avtal som ger dig anspråk på del av huset om ditt borgensåtagande löser ut eller liknande i en sån situation.
Det stämmer att det är tanken att sambon och hennes bror skulle låna på föräldrarnas hus. Vet att detta onte alls är en bra ide men har försökt att komma överens med svärföräldrarnas bank och vår bank men räcker inte att någon går in som borgenär åt svärföräldrarna tyvärr 
Så alternativen vi har är att ta ett svindyrt blancolån eller att försöka få låna upp på bostad på något sätt och det vi har kommit på som är det minst dåliga är att försöka få med barnen på bostaden så att de kan låna upp på den. Tar gärna emot förslag på hur vi kan lösa detta på andra sätt. Är liksom sista utvägen, för om de inte kan betala skatteskulden måste de sälja huset och då försvinner svärmors lokal till firman och då blir det ju inte direkt bättre.
Så alternativen vi har är att ta ett svindyrt blancolån eller att försöka få låna upp på bostad på något sätt och det vi har kommit på som är det minst dåliga är att försöka få med barnen på bostaden så att de kan låna upp på den. Tar gärna emot förslag på hur vi kan lösa detta på andra sätt. Är liksom sista utvägen, för om de inte kan betala skatteskulden måste de sälja huset och då försvinner svärmors lokal till firman och då blir det ju inte direkt bättre.
Jag är inte så säker på att banken går med på att ni har skilda lån, har ni det idag? Har ni inte ett lån där ni är solidariskt betalningsansvariga båda två? Sen är det ju upp till er hur ni väljer att fördela ränta och amorteringar.Avalin skrev:
Då tycker jag du ska dubbelkolla det, för jag har gjort precis den där manövern och det gick inte utan skatt, som tur var fick vi backa och göra om så vi slapp skatten. Det var bara något år sedan vi gjorde detta. Prata med den delen av skattmyndigheten/lantmäteriet som hanterar dessa ärenden, det är aningen komplext.Avalin skrev:
Så här står det på lantmäteriets hemsida i samband med överlåtelse av fastighet som gåva,
"Om man övertar skulder och dessa överstiger 85 % eller mer av taxeringsvärdet anses gåvan som ett köp i stämpelskattehänseende."
Observera att om man ger bort 25%, så relateras skuldbördan till det, jag kommer inte ihåg exakt hur det där räknades ut nu, men som sagt, se till att ni vet vad ni gör.