Vi har upptäckt att grannens barn (7 och 8 år) är inne i våra byggnader när vi inte är hemma. Det gör i sig ingenting, så länge de inte har sönder något. Men, jag är orolig för att de ska skada sig på något. Vi har lås på dörrarna, men eftersom det är en byggarbetsplats finns det forfarande möjlighet för barn att ta sig in på olika sätt. Det är ca 500 m till grannen så de är utom synhåll för föräldrarna. (De har fått var sin liten motorcykel av pappa som de åker runt på.)

Vems ansvar är det rent juridiskt om de till exempel lyckas lossa en stötta i taket och får den över sig? :(

Mikael_L
Ja det där har jag också funderat över.
Nu är bygget låst och förbommat när vi inte är där, men tidigare har vi varit i samma sits.

Och fortfarande finns det givetvis gott om skaderisker, t.ex. att dom klättrar upp och ramlar ner från byggställningen eller får spik i fötterna.
Nu har jag ingen indikation på att dom stryker omkring vårt bygge, men gör dom inget ofog så syns det knappast något heller. :)

Här är barnen från grannhusen i alla åldrar från 0 till 18 år.

Har också en byggarbetsplats hemma, och har inte tänkt på att man kanske har ansvar för om andra beträder min fastighet och skadar sig. Hoppas någon har ett bra svar på detta.

Du har väl pratat med föräldrarna? Nummer ett är väl att försöka förhindra att de är där övht. Men sen har man ju hört historier om inbrottstjuvar som snubblat på ngt och gjort sig illa och då fått skadestånd! Helt sjukt!

Det där med inbrottstjuvar som fått skadestånd är en skröna. Bengt af Klintberg har forskat på detta, men inte hittat något sådant fall i verkligheten (kommer inte ihåg vilken bok han skrev om detta i - förmodligen "Råttan i pizzan" eller "Den stulna njuren").

Som sagt, att prata med föräldrarna måste ju vara första steget, och ta reda på hur de ställer sig.

Det är du som byggherre som är ansvarig för att ingen kan ta sig in på byggarbetsplatsen och göra illa sig. Det fick jag klart och tydligt reda på vid mitt byggsamråd.

Hemmakatten
Vi fick rådet att sätta upp en skylt "Tillträde förbjudet. Byggarbetsplats" vid infarten, vilket vi gjorde.
Föräldrar har dessutom ett ansvar för sina barn och vad de tar sig för. Tillsynsplikten minskar med stigande ålder, men vid 7-8 år lär den fortfarande vara stor. Att lämna sina barn utan tillsyn när de kör omkring på motorcyklar är inte okej. Dessutom lär de väl knappast få köra ute på allmänna vägar utan enbart på inhägnad mark (dvs. deras egen tomt).

Det är nog ni som blir skyldiga. Försök att låsa allt ni kan och ta ett allvarligt samtal med föräldrarna, där ni ventilerar er oro att barnen skall skada sig, men gör det på ett fint sätt så att de inte blir stötta (för ni vill väl ha en bra relation till dessa grannar senare). Jag skulle ha bjudit in hela familjen på korvgrillning på tomten. Då kan ni visa barn och föräldrar hur långt ni kommit i byggnationen, hur det ser ut, stilla nyfikenhet och berätta att vissa saker hos er är farliga just nu och att ni därför är rädda att de skall göra sig illa om de är där när inte ni är där .

Vi känner grannarna och jag tror inte för en sekund att de skulle tillåta barnen att ta sig in hos oss. Men vilken sjuåring gör som mamma och pappa sagt?

Problemet är ju att man inte kan säkra området på ett bra sätt annat än att sätta höga staket runt hela tomten vilket kräver bygglov. Det är ju inte svårt att få upp ett fönster och komma in eller klättra upp i ett träd och över på ett tak. Finns det några domar som säger bu eller bä?

Mullbär skrev:
Det är nog ni som blir skyldiga.
Kan det verkligen vara så enkelt? Om vi leker med tanken att det inte handlar om en byggarbetsplats utan en helt normal villa med en fast monterad stege till taket (iofs kanske inte så vanligt på en villa). Är man då ansvarig om en unge klättrar upp på taket och drattar ner och skadar sig? Åtminstone jag sprang runt på alla möjliga tak i åtta- till tioårsåldern...

Sen är väl råden om att prata med föräldrarna bra råd.

Det är väl till och med krav på fast monterad stege om taket är högt för sotarens skull. Det går ju i och för sig att låsa en sådan. Men vad gäller om barnen tar med en egen stege?

Mikael_L
Jag tror (med stooor betoning på TROR) att risken för att åka dit är nåt på en glidande skala efter hur försumlig man varit.
Där "tillträde förbjudet"-skyltar, staket samt avlägsnande av uppenbara faror är väldigt oförsumligt och blir knappast åtalbart.
Och på andra änden av skalan är farliga saker såsom kemikalier helt öppet och maskiner med ström på. Men framförallt rena fällor (såväl medvetet som omedvetet utförda). Sådan synnerlig försumlighet blir nog till sist, någonstans på skalan, åtalbar.

Ja, så tror jag, synpunkter?

Mikael_L skrev:
Jag tror (med stooor betoning på TROR) att risken för att åka dit är nåt på en glidande skala efter hur försumlig man varit.
Där "tillträde förbjudet"-skyltar, staket samt avlägsnande av uppenbara faror är väldigt oförsumligt och blir knappast åtalbart.
Och på andra änden av skalan är farliga saker såsom kemikalier helt öppet och maskiner med ström på. Men framförallt rena fällor (såväl medvetet som omedvetet utförda). Sådan synnerlig försumlighet blir nog till sist, någonstans på skalan, åtalbar.

Ja, så tror jag, synpunkter?
Korrekt. Har varken tid eller möjlighet att skriva alltför djupt men skadeståndsrätten är inte strikt förutom undantagsfall(hund, viss markberedning mm) utan för att man ska kunna vara skadeståndsrättsligt ansvarig krävs antingen ett dolöst eller culpöst agerande. Alltså uppsåt eller oaktsamhet. Allt annat är skrönor. Sen blir allt juridisk tolkning vad som är oaktsamt, använd sunt förnuft, bara ett enkelt påtalande till föräldrar är en del i att visa aktsamhet även ur juridisk synpunkt

H
Skulle ta ett samtal med föräldrarna tillsamman med barnen och förklara att de alltid är välkommna när huset är klart, men göra klart att innan huset är klart får de inte komma dit för risken för att skada sig stor och ni vill inte att de skall skada sig. Det tror jag även att barn i den åldern förstår, eftersom ni känner föräldrarna kan ni ju förklara er oro och försöka komma fram till något bra gemensamt.

kinglolle skrev:
Korrekt. Har varken tid eller möjlighet att skriva alltför djupt men skadeståndsrätten är inte strikt förutom undantagsfall(hund, viss markberedning mm) utan för att man ska kunna vara skadeståndsrättsligt ansvarig krävs antingen ett dolöst eller culpöst agerande. Alltså uppsåt eller oaktsamhet. Allt annat är skrönor. Sen blir allt juridisk tolkning vad som är oaktsamt, använd sunt förnuft, bara ett enkelt påtalande till föräldrar är en del i att visa aktsamhet även ur juridisk synpunkt
Jag tror dock att det finns en skillnad mellan två liknande "farliga miljöer" där den ena är en byggarbetsplats och den andra inte. En olåst vedbod med en ikopplad sågklinga och travar av ved som kan ramla över barn som stökar omkring är "normalt" och knappast oaktsamt medan liknande faror på en byggarbetsplats mycket väl kan anses vara oaktsamhet just eftersom man är skyldig att skydda andra männsiskor från en byggarbetsplats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.