Våra grannar i sommarstugan har en hundgård med schäfrar som skäller högt på en varje gång man går förbi. Våra barn blir jätterädda och vågar inte gå där själva. Den är placerad precis bredvid den enda vägen in till området och vi tror att platsen är utvald just för att hundarna ska skälla på oss.

Sommarstugeområdet är ett släktområde där stugorna funnits sedan 60-talet och marken har varit i släktens ägo i över 100 år. Min pappa har delvis växt upp i området också. Men för de i min generation (-70-80talister) så betraktas vi mest som utbölingar och stockholmare är ju inte så populära. En av sommarstugeägarna är från orten och har pratat med dom om att bygga ett plank så vi trodde att det skulle lösa sig men när vi kom upp nu i år så är där fortfarande inget plank.

Frågan är vad vi egentligen kan göra. Kan vi bygga plank på vår sida istället? Är det ens tillåtet att ha hundgård så nära tomtgränsen?

byggankan skrev:
Frågan är vad vi egentligen kan göra.
Ingenting.

byggankan skrev:
Kan vi bygga plank på vår sida istället?
Ja, det kan ni. Men läs på reglerna först.

byggankan skrev:
Är det ens tillåtet att ha hundgård så nära tomtgränsen?
Vad tusan är en hundgård?

W
Nyfniken skrev:
Vad tusan är en hundgård?
Vanligtvis en inhängnad där hundarna kan springa runt i, som en stor bur typ.

Föressten har ni provat med att bara sätta upp ett skynke/lakan/pressening mot hundgården? Bara för att se om det blir bättre. 2 st stolpar å sen spänna skynken där emellan :)d^_^b

Det skulle vi ju kanske kunna testa. Vi har pratat med grannarna flera gånger men det verkar som att de inte förstår. Kanske för att hundarna inte skäller på samma sätt när de är hemma. Först undrade vi om de kunde flytta på hundgården men det gick inte för att de har så liten tomt. (10 000 kvm varav ca 6-7000 är hästhagar och resten trädgård). Sedan så föreslog vi planket och det sa de först ok till men ändrade sig sedan. Vi skulle stå för kostnaden av materialet. Min farbror ledsnade nu och ringde till kommunen och umdrade om de kunde göra något och de skulle visst skicka ett brev.

Tyvärr så har vi inte varit så trevliga alltid. När de först flyttade in så frågade de min pappa om de fick bada på badplatsen och då sa han att de behövde ju inte ta med alla sina kompisar (och detta kommer från att det var problem för 30 år sedan men ungdomar från byn som satt där hela kvällarna och slängde glasflaskor som gick sönder). Men det är ju ingenting som de vet någonting om och de har småbarn och vill ju bara bada. Så de kände sig säkert lite utestängda och det är ju inte så bra. Allemansrätten ger dom ju dessutom all rätt de vill att bada på badplatsen på vår mark utan att fråga alls. Jag har en lite tvär farbror också som har tappat humöret och stått och skrikigt åt dom att flytta hundarna och det har ju knappast hjälpt. Så vi är ju inte oskyldiga i det här heller. Men det blir ju ett problem när man ska gå promenad med vagnen för att ett småbarn ska somna och man inte kan gå tillbaka förrän det sovit klart eftersom att de vaknar när man går förbi hundarna. Det finns bara små skogsstigar inne på området så om man inte ska få förbi dom så är man hänvisad till att gå runt, runt på en 500 kvm stor äng.

De får nog ha hundgården där, MEN hundarna får inte skälla! Du kan ta hjälp av miljökontoret som kan komma och göra en ljudmätning. Förmodligen tycker hundarna att området behöver vaktas när ägarna inte är hemma.

Eventuellt kan en enkel lösning vara att ni lär känna hundarna så att de räknar in er i familjen och inte ser er som inkräktare.

Ni lär knappast komma någon vart med varken hundgården eller att dom skäller på dagtid. Dock kan ni ju kolla hur länge hundarna är ensamma hemma. Kom ju en ny lag om att hundar inte får lämnas ensamma längre än X timmar. Överskrids det kan ni ju skicka in en anmälan om det. :)

Att lära känna hundarna vet jag inte om det funkar. Vi är 10-14 vuxna och 9 barn som en del är uppe i 1-2 månader och andra bara enstaka veckor så dom hinner nog glömma oss mellan varven. Att mäta hur länge hundarna är ensamma och anmäla dom för det tror jag bara gör grannsämjan värre. Kanske ska testa att baka en kaka eller nåt och knacka på och försöka reda ut allt. De kanske är vänligare inställd till en annan småbarnsmamma än till 40-talistgubbarna.

Att bråka, skrika och anmäla varandra brukar ju knappast leda till något konstruktivt. Försök istället att prata med grannarna och att ni tillsammans med dem låter era barn (och ni själva) bli bekanta med hundarna. Förmodligen blir hundarna mer positivt inställda och inte skäller och "vaktar" när ni och barnen går förbi så att ni kan röra er fritt i området.

Bjud in dem på en fika på bryggan så att de ser att det kan bli en win-win av det hela!

Lycka till!!

Edit: ser ju ut som att du läst mitt inlägg innan jag skrivit det :D

Redigerat:
Jag tror det kan hjälpa att lräa känna dem även om ni är många. Hundarna behöver inte känna ALLA som går förbi, de behöver bara veta att de som är på den sidan av staketet också hör till deras flock. Det är alltså viktigt att ni kommer från ert håll och hälsar på ägarna och pratar och så över staketet en bra stund flera dagar i rad, så slutar hundarna vakta. Hundarna ignorerar man, de ser på husses oh mattes beteende att ni är godkända och inte behöver skällas på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.