Byggahus.se

Skymmer GRANNENS utsikt!

1. Sillastryparen
    Medlem · 155 inlägg

Sillastryparen

Medlem
    Efter att ha läst tråden med rubriken "Skymmer vår utsikt" tänkte jag fråga forumet om råd i en liknande fråga - fast på andra hållet, där vi anses skymma en grannes utsikt.
    När vi köpte vår kåk blev vi förtjusta i framför allt tomten; Uppväxt med stora höga träd, helt insynsskyddat, ravin på ena hållet bitvis med sjöutsikt, och på det andra en ödetomt. Vi frågade både säljare och andra om det var planerat att det skulle byggas på den tomten. OH NEJ, man hade snackat om det i 20 år men det hade säljaren inte hört talas om, och mäklaren hade kollat (var sa han dock inte); Det var ingen risk. Ödetomten var fylld med stora träd, massor av fågelliv och vilt - som också spankulerade över vår tomt i form av hjort och rådjur. Härligt! - Vi köpte, och efter 6 månader stod där en skylt vid tomten; Till salu. Behöver jag säga att denna tomt lika stor som vår nu har alla träd bortplockade - och 3 nybyggda enfamiljsvillor...? Nå, en av dessa nya grannar tycker nu varje gång vi ses och pratas vid att vi borde "ta bort alla stora träd" på vår tomt, för att de har ju ingen sjöutsikt... :surprised: Två vägar; Försynt tala om att våra träd stod där när de köpte sin tomt och säkert 75 år dessförinnan (det är stooora träd) eller såga ner alla träden så grannens sjöutsikt inte störs. Ja störs och störs, de har ju aldrig haft sjöutsikt från den tomten men vill ha det nu... Kanske ska jag också erbjuda dom att flytta huset så de inte blir störda alls...? ::) ;D Någon som har något bra förslag...? :)

2. P
    Medlem · 548 inlägg

Re: Skymmer GRANNENS utsikt!

Du kan ju säga nästa gång de för det på tal att du planerar att plantera nya träd, just där deras sikt skyms. + att du även funderat över en jättestor syrenhäckk intill deras tomt.
    Då kanske de fattar vinken.
    Annars kan du ju alltid fråga vad fan deras problem är? Varför de inte fattar ren svenska.
    Tror du kommer få problem med dessa grannar även i framtiden.
    Du kanske tänker plantera en ros som stör deras utsikt när de står och diskar, tänk på det.:)

3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 952 inlägg

yonna

Medlem

I detta fall tycker jag faktiskt att du har den 'moraliska rätten' på din sida dvs att behålla dina träd. Granntomterna har sålts med dina gamla träd och jag förmodar att ditt val av tomt även påverkades av detta. Samtidigt förstår jag ditt dilemma och att du vill ha gott förhållande med de nya grannarna. Du får väl slira lite på tankegångarna när de stöter på dig nästa gång ... säga att du väl ska fundera på saken samtidigt som du understryker att du själv valde tomten pga träden. Om du vill vara ruskigt tillmötesgående ... kanske du kan välja bort något enstaka träd?

På min kommande tomt har jag stora träd som skymmer havsutsikten för grannen ovanför. Skal nog ta bort dem så småningom - när jag får råd ;) - de är inte vackra. Men de stör mig mindre än grannen eftersom grenverket startar högre upp. Jag får nog samma förfråga endera dagen ;).

Gamla, stora uppvuxna träd är en miljöfaktor som inte får störas av mångas hysteriska önskemål om vattenutsikt.

4. P
    Medlem · 548 inlägg

Yonna ??
    Varför skall han säga att han funderar på saken om han inte gör det???
    För att hålla god min med grannarna? Skall inte de tänka samma sak och ge f-n i och tjata om dessa träden varje gång de träffas??
    Nä, bättre med raka rör, säg att DU sågar ner träden när DU vill och att det blir förmodligen aldrig.:)

5. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Jag tycker det är extremt enkelt att lämna en personlig åsikt i just detta fallet ;).

Om ni inte redan gjort det så 'gå själva igenom' tomten och inventera vad som kanske ev. behöver göras, pga. ålder, trädstatus, er egen nuv. samt ev. planerade disponering av tomten, egna ljusförhållanden osv.
    Ev. kommer ni fram till att det finns fördelar för er att ta ner vissa träd, av en eller annan anledning, kan tex. vara fallrisk eller 'bara' (viktig aspekt som jag ser det) en estetisk fördel för er egen tomt/hus att släppa in ljus på väl valda ställen.
    Hittar ni ett eller annat träd som ni själva tjänar något på att ta ner, så gör isf. (om ni vill) ett 'nummer' av det inför grannen, som tecken på 'goodwill' från er sida, men gör samtidigt extremt klart för dem att, hit men inte längre oavsett......

Hittar ni inget som ni tjänar nåt på att ta ner, men möjligen nåt som absolut inte heller spelar någon roll så OK för det, MEN övriga träd som ni själva ser nytta/nöje med ska på villkors vis stå kvar.

Jag måste erkänna att jag inte skulle förhala något besked, det ni isf. (i förnämlig avskildhet från grannen, tills ert beslut är fattat) kommer fram till kan man lika gärna på ett vänligt, men uppriktigt och rättframt sätt tala om direkt det förs på tal nästa gång.

Kan grannen inte hantera ert besked, utan 'säger upp bekantskapen', så var den bekantskapen något som man mår lika bra, eller bättre, utan.

MVH//Christina.

6. Sillastryparen
    Medlem · 155 inlägg

Sillastryparen

Medlem

Jag uppskattar alla svar - och alla infallsvinklar - och listar alla råd för framtiden! Frågan är ju verkligen hur långt man är beredd att gå för "den goda grannsämjans" skull. Och kanske den här tråden också kan vara till lite inspiration när man tycker att grannarna är dumma mot en - för de vill inte ta bort träd, hus eller sig själva för att göra att utsikten blir bättre... Och OBS! Detta är inte en tråd för att vara taskig mot Dig Milou, - för jag förstår verkligen Ert dilemma - och lider med Er! Men här var alltså jag först, fick löfte om att granntomten inte skulle bebyggas (MITT fel att inte kolla upp saken bättre, ingen annans!), och sedan ramlar 3 hus in och förvandlar ett tyst och stilla område till något annat, (med rara söta mini-personer ute på altanerna parkerade där i sina barnvagnar så fort man kan vara ute, där dessa gulliga mistlurar tutar genom märg och ben - jag förstår dom!- , och fastighetsägarna tydligen är mycket nöjda med att inte ha dom inomhus), och sedan kräver att VI ska kapa vår trädgård jämns med fotknölarna för att de har hört talas om, men sannolikt inte sett, att det finns en sjö i närheten som kan höja värdet av deras fastighet och de kan skriva "SJÖUTSIKT" i objektbeskrivningen!!! -  Tilläggas kan att även om bara EN av de tre nya grannarna har knorrat på ett tydligt sätt har de andra två antytt att det blir så "mörkt" med stora träd resp "oooh, jag var så rädd att era björkar skulle falla på vårt hus under stormen...!" Tja, det är inte lätt att vara husägare... :p

Ps som ett litet tillägg; Kan tillägga att jag har kollat med flera olika firmor vad det skulle kosta att plocka ner de träd i vår trädgård som är STÖRST. Och med tanke på att de står så att man inte kan fälla dom rakt av (de ramlar antingen i ravinen eller på något hus) utan måste klättra upp och kapa dom uppifrån har jag fått en offert på 5000:- PER TRÄD!!! Så frågan är också ekonomisk liksom... Man kan ha roligare för pengarna... När en av grannarna i förra veckan suckade över träden för femtielfte gången sa jag; Ok, du får gärna ta ner dom om du fixar allt inkl alla försäkringar! - fick jag svaret att njaaae, det klarar jag nog inte av... ::) (Jag svarade inte; NÄHÄ MEN HÅLL DÅ TRUTEN! :surprised: ;D ;D) Vill ju ha ett gott förhållande till grannarna... ::) :p

7. N
    Medlem · 94 inlägg

NUB

Medlem

Tycker att det verkar vara fräckt av grannen att begära ett ni skall fälla träd.Dom har köpt sin tomt efter att ni köpte er. Då måste de ha sett hur omgivningen sett ut och tyckt att det var ok. Trivs ni med träden skulle jag i alla fall behålla dem. Sedan kan man väl kanske kolla hur nära grannen de står, hhur rötterna ser ut och dyl så att det inte finns rísk att de rasar över grannen hus i nästa storm som kommer.

8. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

Precis.. om dom vill ha sjöutsikt får dom väl köpa en tomt med just det... ::)

9. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

kostar att ligga på topp ;D

är nån granne beredd att betala för att ta ner dem tycker så finns det välan ett litet tanigt skäl om du själv inte skulle sakna träden...

men att du skulle betala för att ta ner dem för grannens utsikt, NOWAY

10. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

På min gata så var det ett par nya som köpte ett hus.Deras ena granne har så många tallar på sin tomt så du knappt ser hans hus och deras tomt ligger HELT i skugga..så altan är inte att tänka på för deras del.Men dom försökte få kommunen att kräva att han skulle ta ner några,men det kunde dom inte göra och han var inte heller intresserad att göra det.Tur i oturen så avled mannen för några år sedan,så nu..när huset är inne på sin tredje ägare så finns det inte en tall så långt ögan kan nå :D.Så där gick det bra efter 10 år...Själv så har min ena granne på baksidan många döda ekar som hon inte fäller ner..o vi kan inget göra..när ungarna var små så sa hon alltid att hon var rädd när ungarna var på baksidan om det föll någon från hennes träd ???Men inte sjutton tog hon ner dom och själva så kommer vi oss inte för att be henne heller..sen har vi en annan granne som har så många %#¤´% träd så alla deras löv ligger i vår trädgård på hösten!!Men inte tar dom ner dom för det..jag har ändå sagt när man varit ute o räfsat o pratat med dom att man har god lust att fälla alla träd för att slippa räffsa..om dom skulle fatta vinken..men det är inget som händer där heller...så vår pool lyser med sin frånvaro tills dom tagit ner sina träd..
    Så om du trivs med dina träd så får dina grannar finna sig i det tycker jag. :) Sen om du vill vara snäll så är det ju super..men valet är ju bara ditt ;)

11. D
    Husägare · 638 inlägg

drx

Husägare

Snäll och snäll , om man har fått en offert på 5000 kr per träd i fällningsarvode så känns det som om träden får stå kvar.
    Köper man en tomt och bygger ett hus då gör man det på premisserna som existerar.
    Om grannen sen plockar ned sina träd efter ett tag är det en bonus, men man skall inte behöva utsättas för tjatande och gnatande från folk som inte accepterar förutsättningarna längre.
    Vill man ha sjöutsikt då köper man en tomt med sjöutsikt och betalar vad den kostar.
    Man tjatar inte på sin granne om vad DU vill att HAN skall göra på SIN tomt.

Kort sagt är att de får digga läget och den dagen du väljer att ta bort dina träd , den dagen är en bonus för dem.
    Om inte grannen accepterar detta svaret så är det faktiskt hans/hennes/deras problem inte ditt. :)

Detta inlägget är inte meningen att krossa någons tår men någongång måste man f_n få ryta till och inte bara vara så flat att man tar emot det eviga gnällandet. ;)

( Akta vem ni får som granne ;D )

12. yonna
    Medlem · Österlen · 6 952 inlägg

yonna

Medlem

Dessutom är det inte helt säkert att man verkligen får tillstånd till att ta ner träden - beror helt på hur området är planerat. Du kanske tom har turen att fällning är otillåtet! Kolla med kommunen!

13. Sillastryparen
    Medlem · 155 inlägg

Sillastryparen

Medlem

Tack alla för alla matnyttiga svar! Visst är det väl viktigt med goda kontakter med grannarna - men jag tycker nog inte att det ska bygga på ett förhållande där en ger och den andre tar. Kanske framför allt inte när det var så att innan grannarna byggde sitt hus fick vi yttra oss, och tyckte försynt att huset borde ligga lite lägre (det har nu hamnat uppe på en hylla med full utsikt över allt vi gör) och att slänten mot vårt skulle ligga längre in på deras tomt för att vi inte skulle få allt vatten från deras tomt in till oss - och det blev inte så. De protesterade så högljutt att huset bara hamnade 20 cm lägre vilket är försumbart, och direktiven från kommunen vad gäller slänten har de gett blanka faderullan i - så viljan från deras sida att kompromissa är inte så stor om man säger.... Lägger man sedan till att sandlådan nu är byggd i ena hörnet av deras tomt så nära gränsen till oss som möjligt, och att kompost och soptunna är parkerade i den andra hörnan mot vårt blir kanske min vilja att hjälpa dom med att få sjöutsikt inte större precis... :surprised:

14. D
    Husägare · 638 inlägg

drx

Husägare

Efter uppräkningen i ditt inlägg känns det som att du har rätt egocentrerade grannar och där faller din skyldighet att ge dem vad de önskar.
    Låt träden stå och skit i vad de säger typ ;D

15. O
    Medlem · 22 inlägg

Ojoj

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.